Avatar billede prop46 Nybegynder
19. april 2009 - 17:17 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

startbogstav og mysql

Jeg har en DB-tabel hvor et af felterne i rækkerne er 'grund'. Input´s i dette felt indeholder et bogtav, et tal og evt. et bogstav mere. (ex. L 6 A). Jeg vil gerne sorterer udtræk alt efter hvad brugeren trykker på af link:

Trykkes <a href="?side=foreningen&startbogstav=A" class="a1">Amazonevej</a>
er det hensigten at alle rækker hvor 'grund' starter med A skal hentes fra DB.

$hent_grundejer = 'SELECT * FROM bruger WHERE niveau="bruger" AND grund LIKE "%' . $_GET['startbogstav'] . '"';

Men pt. henter overstående alle rækker hvor grund SLUTTER på A f.eks L 6 A

Hvordan får jeg den til at kigge påd et første bogstav?
Avatar billede Slettet bruger
19. april 2009 - 17:30 #1
Skift
$hent_grundejer = 'SELECT * FROM bruger WHERE niveau="bruger" AND grund LIKE "%' . $_GET['startbogstav'] . '"';

ud med:

$hent_grundejer = 'SELECT * FROM bruger WHERE niveau="bruger" AND grund LIKE "' . $_GET['startbogstav'] . '%"';

% matcher 0 eller flere tegn, og hvis man skal matche alle grundene der starter med A, skal % placeres bag ved A.
Avatar billede Slettet bruger
19. april 2009 - 17:31 #2
Desuden vil det være en god idé at skrive:

$startbogstav = mysql_real_escape_string($_GET['startbogstav']);
$hent_grundejer = 'SELECT * FROM bruger WHERE niveau="bruger" AND grund LIKE "' . $startbogstav . '%"';

..for at undgå SQL-injections
Avatar billede prop46 Nybegynder
19. april 2009 - 19:02 #3
Mange tak :) Læg et svar...
Avatar billede Slettet bruger
19. april 2009 - 19:08 #4
Så lidt :)