Avatar billede dennism Nybegynder
18. april 2009 - 19:04 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

C#: LINQ to MSSQL

Jeg har aldrig rigtigt brugt MSSQL i .NET før - så da jeg kommer fra en Java- og PHP-verden, er jeg lidt på herrens mark!

Jeg har lavet en lille test-klasse:

    public class MSSQLAdapter {

        SqlConnection dbConnection;

        public MSSQLAdapter() {
            dbConnection = new SqlConnection();
            dbConnection.ConnectionString = @"Data Source=localhost;Initial Catalog=database;User Id=username;Password=password;";
            dbConnection.Open();
        }

        public Boolean isValidUser(String username, String password) {
            var userQuery = from user in dbConnection.Users
                            where user.username = username && user.password
                            select user.username;

            if (userQuery.Count()==1)
                return true;
            return false;
        }

Som I kan se, så forbinder jeg til databasen i konstruktøren. Meningen med metoden "isValidUser" er, at den skal tjekke om en bruger eksisterer i databasen. Som I kan se, så forsøger jeg at bruge noget LINQ til at teste dette.
Som I kan se, så kalder jeg dbConnection.Users (hvos Users er navnet på tabellen) i LINQ. Dette virker dog ikke - hvordan får jeg fat i min tabel?
Jeg ved ikke om resten af LINQ koden er korrekt - men det var bare for at vise hvordan jeg forestiller mig, at det skal bruges.

På forhånd tak for hjælpen!
Avatar billede arne_v Ekspert
18. april 2009 - 19:43 #1
Skal du bruge LINQ ?

Du kunne jo også starte med en helt normal SqlCommand!
Avatar billede arne_v Ekspert
18. april 2009 - 19:44 #2
Eksempel:

        SqlConnection con = new SqlConnection("Server=ARNEPC3;Integrated Security=SSPI;Database=Test");
        con.Open();
        SqlCommand cmd = new SqlCommand("SELECT f1,f2 FROM t1", con);
        SqlDataReader rdr = cmd.ExecuteReader();
        while(rdr.Read()) {
            int f1 = (int)rdr[0];
            string f2 = (string)rdr[1];
            Console.WriteLine(f1 + " " + f2);
        }
        con.Close();
Avatar billede dennism Nybegynder
18. april 2009 - 21:35 #3
Hej Arne :)

Jeg ved godt, at det i dette eksempel ikke er den store fordel med LINQ, men skal meget gerne bruge der videre i projektet - så derfor jeg spørger til dette. Kan du hjælpe mig med det?
Avatar billede arne_v Ekspert
18. april 2009 - 22:08 #4
LINQ for SQL eksempel:

using System;
using System.Linq;
using System.Data.Linq;
using System.Data.Linq.SqlClient;
using System.Data.Linq.Mapping;
using System.Data.SqlClient;

public class LINQforDatabase
{
    [Table(Name="T1")]
    public class T1
    {
        [Column(IsPrimaryKey=true)]
        public int F1;
        [Column]
        public string F2;
    }
    public static void Main(string[] args)
    {
        SqlConnection con = new SqlConnection(@"Server=ARNEPC3\SQLEXPRESS;Integrated Security=SSPI;Database=Test");
        DataContext db = new DataContext(con);
        Table<T1> t1 = db.GetTable<T1>();
        // select en række (af typen T1)
        var q1 = from r in t1 where r.F1 == 2 select r;
        foreach(var r in q1) Console.WriteLine(r.F1 + " " + r.F2);
        // select en enkelt kolonne (af type string)
        var q2 = from r in t1 where r.F1 == 2 select r.F2;
        foreach(var r in q2) Console.WriteLine(r);
        // select dele af en række (af anonym type)
        var q3 = from r in t1 where r.F1 == 2 select new { r.F1, r.F2};
        foreach(var r in q3) Console.WriteLine(r.F1 + " " + r.F2);
        // select med aggregeret funktion til enkelt værdi (af typen double)
        var q4 = (from r in t1 select r.F1).Average();
        Console.WriteLine(q4);
        con.Close();
    }
Avatar billede dennism Nybegynder
18. april 2009 - 23:09 #5
Tak for det svar :)
Hvad er "practical use" i forhold til, hvordan man gemmer disse tabel-classes? Ligger man dem i en undermappe med navnet "DBTables" og så en klasse for hver tabel i databasen?

På forhånd tak for svaret.
Avatar billede arne_v Ekspert
18. april 2009 - 23:35 #6
Desværre. Jeg ved faktisk ikke hvad der er normalt. Hvis du bruger Visual Studio, så prøv og se hvor wizarden smider dem.
Avatar billede dennism Nybegynder
19. april 2009 - 19:48 #7
Tak. Vil du smide et svar?
Avatar billede arne_v Ekspert
19. april 2009 - 19:54 #8
svar
Avatar billede dennism Nybegynder
22. april 2009 - 18:58 #9
Jeg forsøger nu at bruge lidt mere af det du fortalte.
Jeg har denne "User" klasse:

    [Table(Name = "Users")]
    public class User {
        [Column(IsPrimaryKey = true)]
        public string username;
        [Column]
        public string password;
        [Column]
        public int isAdmin;

        public User() {

        }

        public User(String username, String password, int isAdmin) {
            this.username = username;
            this.password = password;
            this.isAdmin = isAdmin;
        }

Et sted i mit program, vil jeg gerne have returneret en liste med alle rækker i User-tabellen. Dette forsøger jeg på denne måde:

        public List<User> GetUsers() {
            List<User> users = new List<User>();

            var userQuery = from user in this.tableUser
                            select user;

            foreach (var user in userQuery) {
                users.Add(new User(user.username, user.password, user.isAdmin));
            }

            return users;
        }

Men der får jeg en exception på run-time i foreach'en: InvalidCastException

Hvad gør jeg forkert - og kan dette klares på en pænere måde?