Avatar billede alexanderss Nybegynder
17. april 2009 - 09:15 Der er 14 kommentarer

Cron job + PHP script resulterer i forkert værdi i MySQL

Hej!
Nedenunder har jeg et script, som henter valutakurser fra Yahoo Finance.
Jeg henter valutakurser ved f.eks. convert.php?id=1&from=USD&to=EUR
Jeg vil gerne have mit script at opdatere hvert 5 min. og jeg henter scriptet ved kommandoen:

wget -O - -q http://blalba.dk/convert.php?id=1&from=USD&to=EUR

Hvis jeg bruger scriptet i en browser så får jeg værdierne ind i databasen, men ved cron jobbet, så resulterer det i N/A i koeb og salg.

<html>
<head>
<title>FULDFØRT!</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">

</head>

<body leftmargin="0" topmargin="0" marginwidth="0" marginheight="0">

<?php include "connect.php"; ?>

<?php
$from = $_GET['from'];
$to = $_GET['to'];

$url = "http://download.finance.yahoo.com/d/quotes.csv?s=".$from.$to."=X&f=sl1d1t1ba&e=.csv";
$fp = fopen($url, 'r');
$data = fgetcsv($fp, 1000);

$salg = $data['4'];
$koeb = $data['5'];

mysql_query("UPDATE currency SET salg = '$salg', koeb = '$koeb' WHERE id = '$_GET[id]'") or die(mysql_error());

      ?>

</body>
</html>
Avatar billede olebole Juniormester
17. april 2009 - 09:38 #1
<ole>

Umiddelbart ser det ud, somom du har glemt et & i URL'en. Prøv:
    $url = "http://download.finance.yahoo.com/d/quotes.csv?s=".$from."&".$to."=X&f=sl1d1t1ba&e=.csv";

Det passer dog heller ikke med det, du skriver i spørgsmålet:
    wget -O - -q http://blalba.dk/convert.php?id=1&from=USD&to=EUR

- så gad vide, hvad der egentlig skal stå?  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede alexanderss Nybegynder
17. april 2009 - 10:13 #2
Hej!
Selve konstruktionen af Yahoo url'en er rigtig.. Den kunne f.eks. være:

http://download.finance.yahoo.com/d/quotes.csv?s=USDEUR=X&f=sl1d1t1ba&e=.csv

Du kan selv prøve at downloade den.
Avatar billede olebole Juniormester
17. april 2009 - 10:18 #3
IE7 kan ikke åbne filen. FF kan godt. Something's fishy  ;o)
Avatar billede alexanderss Nybegynder
17. april 2009 - 13:38 #4
Jeg er bange for at det er sådan man får fat i kursene :S -- Har du nogen forslag til hvordan jeg kan gøre det ellers??
Avatar billede olebole Juniormester
17. april 2009 - 14:06 #5
Ikke til at åbne en defekt fil - og det kunne det kraftigt tyde på, den er. I hvertfald kan vi jo slå fast, at hverken din server eller IE kan anvende den, som den er
Avatar billede olebole Juniormester
17. april 2009 - 14:23 #6
Nu har jeg lige forsøgt at åbne en socket fra PHP mod dokumentet - og der går det helt fint med at hente data ... Hmmmmm
Avatar billede alexanderss Nybegynder
17. april 2009 - 15:28 #7
hehe ja præcis - det er vildt underligt?? .. Jeg tænker lidt om man kunne gennem informationerne i en XML-fil eller en .dat file istedet for at bruge MySQL?
Avatar billede olebole Juniormester
18. april 2009 - 14:44 #8
Jamen, det hjælper dig ikke noget. Når serveren ikke kan læse filen under cronjobbet, er det jo ligegyldigt, hvordan du prøver at gemme de data, serveren ikke kan finde  ;o)
Avatar billede alexanderss Nybegynder
18. april 2009 - 15:11 #9
Og det er URL'en den er i vejen med og ikke scriptet??
Avatar billede olebole Juniormester
18. april 2009 - 15:23 #10
Nej, det er vist ingen af delene - men jeg ved ikke umiddelbart, hvad det er, der er galt  =)
Avatar billede alexanderss Nybegynder
20. april 2009 - 09:06 #11
Jeg har lige tjekket min error.log den giver dette:

[Thu Apr 16 22:40:02 2009] [error] [client 62.75.165.171] PHP Notice: Undefined index: from in /var/www/vhosts/***.com/httpdocs/convertny.php on line 16
[Thu Apr 16 22:40:02 2009] [error] [client 62.75.165.171] PHP Notice: Undefined index: to in /var/www/vhosts/***.com/httpdocs/convertny.php on line 17
Avatar billede olebole Juniormester
20. april 2009 - 09:17 #12
Der er kun én af os to, der ved, hvad der står på linjerne 16 og 17 i 'convertny.php' - og dermed, hvad fejlen omhandler  ;o)
Avatar billede alexanderss Nybegynder
20. april 2009 - 09:35 #13
Der står på linje 16 og 17:

$from = $_GET['from'];
$to = $_GET['to'];
Avatar billede olebole Juniormester
20. april 2009 - 09:53 #14
Hmmmmm ... webserveren er jo ikke som sådan i spil ved afviklingen af et cronjob, så du kan zq nok slet ikke medsende en query. Så skal du over i noget command line halløj med parametre - men, hvordan du lige får afviklet dét, ved jeg ikke.

Hvad er overhovedet idéen med at medsende de variabler? Hvorfor ikke bare lave et specielt dokument, som kun afvikles ved crons?