Avatar billede public2 Nybegynder
16. april 2009 - 15:39 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

VBScript til at mappe et netværksdrev

Hej Eksperter,

jeg har fået stillet mig den opgave på mit arbejde, at lave et script, batchfil, WSH eller bare noget i den stil, der kan afvikles på en maskine, som så giver instrukser.

Sagen er den, at vi har ca. 75 maskiner der alle skal have mappet et netværksdrev og det er hele meget standard og ensformet og derfor nemmest at gøre det ved at lave et hurtigt script.

Desværre er mine erfaringer indenfor denne programmering ikke så stor, så derfor mit spørgsmål.

Det netværksdrev har en sti som er ens for alle, men så er sagen den, at de skal logge på det igennem deres standard windows brugernavn (oftest deres initialer, f.eks. EGH), men adgangskoden er en standard for alle, og altså anderledes end deres Windows login.

Stien kan vi kalde:
\\windows_server\faelles_mappe

Drev bogstavet skal være "S"

Jeg har lidt på fornemmelsen at det ikke er det mest avancerede at lave sådan en lille fil der kan trykkes på og så bliver drevet mappet, men hvordan jeg lige koder det er der jeg kommer lidt til kort.

Så håber meget der er nogle som har mere forstand på det end mig.

På forhånd tak for jeres hjælp

Mvh
Emil (Public2)
Avatar billede CCodam Nybegynder
16. april 2009 - 16:13 #1
Følgende VBscript klare jobbet...kopier det ind i notepad, udskift adgangskode og gem det som filnavn.vbs

On Error Resume Next
Set WshNetwork = WScript.CreateObject("WScript.Network")

strCommand = "cmd /c net use s: \\windows_server\faelles_mappe /user:" & WshNetwork.UserName & " adgangskode"

objShell.Run strCommand, 1, True
Avatar billede public2 Nybegynder
16. april 2009 - 16:56 #2
Hej,

nej hvor lækkert - jeg tester det i morgen når jeg kommer på arbejde igen, og så skal du selvfølgelig nok blive kvitteret :-)

Endnu engang tak
Avatar billede public2 Nybegynder
17. april 2009 - 12:05 #3
Hej igen,

så fik jeg testet det, og det synes ikke at virke - eller i hvert fald skete der intet.

Jeg prøvede at indtaste i cmd:
/c net use s: \\windows_server\faelles_mappe

Der kunne den så ikke finde ud af c/ men tænkte at det måske var noget til selve scriptet...

Så prøvede jeg bare at skrive
net use s: \\windows_server\faelles_mappe og der virkede det, så spurgte den så om brugernavn og password. Altså i cmd.

Men da jeg prøvede at dobbeltklikke på filen *.vbs skete der intet. Ingen fejlmeddelelser eller andet.
Ved ikke om det er mig der har gjort noget forkert, for jeg har bare indsat den rigtige netværkssti der hvor du skriver \\windows_server\faelles_mappe og så indsat den rigtige adgangskode der hvor du skriver "adgangskode"

Mvh Emil
Avatar billede CCodam Nybegynder
17. april 2009 - 15:37 #4
Hej Emil,

Prøv at fjerne On Error Resume Next i scriptet, så skulle den gerne give en fejl, så kan vi lige se hvad det er den brokker sig over...

Du kan evt. tilføje mig på msn: cco AT coretech DOT dk så kan vi lige hurtigt få det fixet :)
Avatar billede public2 Nybegynder
18. april 2009 - 13:53 #5
Hej,

den skriver Et objekt er obligatorisk: 'objShell'

Mvh
Emil
Avatar billede CCodam Nybegynder
18. april 2009 - 15:39 #6
#5 Det er mig der har været for hurtigt, du skal sætte følgende linie ind:
Set objShell = Wscript.CreateObject("Wscript.Shell")

Så det altså kommer til at se sådan her ud:
On Error Resume Next
Set WshNetwork = WScript.CreateObject("WScript.Network")
Set objShell = Wscript.CreateObject("Wscript.Shell")

strCommand = "cmd /c net use s: \\windows_server\faelles_mappe /user:" & WshNetwork.UserName & " adgangskode"

objShell.Run strCommand, 1, True
Avatar billede public2 Nybegynder
18. april 2009 - 15:50 #7
Hej igen,

super - ja nu virker det... Tusind tak for din hjælp.

Du bliver naturligvis kvitteret med en stak point :-)

Mvh
Emil