Avatar billede stangen Nybegynder
06. juli 2001 - 17:31 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke modtage mails efter at have skiftet ip adresse

Jeg har været nødsaget til at skifte ip-adresse på min Domino 5.0.7, hvilket har resulteret i at jeg ikke kan modtage mails udefra mere.
Jeg har fået af vide at man blot skal ændre netværksoplysningerne på den maskine hvor domino serveren kører, hvilket jeg så gjorde. Dette virkede tilsyneladende også, da det var muligt at pinge maskinen samt tilgå de Quickplaces og webklienter der lå på serveren. Derudover har jeg i vores DNS ændret MX record for mail.voresdomæne.dk således at dene nu tilsvarer den nye IP, og ventet til TTL er løbet ud.

Da jeg prøvede at teste den med en anden mailaccount, fik jeg en fejlbesked: connect to mail.voresdomæne.dk[den.nye.ip.addr]: No route to host

Hjælp
Avatar billede jjj Nybegynder
06. juli 2001 - 21:49 #1
prøv at vente 24-48 timer så skulle ændringen være slået igennem.
Derudover kan du checke om din mx-record er rigtig registreret hos www.dkhostmaster.dk
vælg dns skriv din domain navn, og sæt i hak i \"Try to zone-transfer (AXFR):Try to zone-transfer (AXFR):\" feltet, derefter kan du se mx-recorden som dit domaine er registreret under. Men det tager som sagt en 24 timer før det er slået igennem på internettet.
Avatar billede roenving Novice
10. juli 2001 - 19:29 #2
Men hvordan adresseres du udefra??

Det er ganske ofte, at en Domino mail-server har en ip-adresse på det interne netværk og routingen til den så klares f.eks. af en netværksserver eller af en firewall.

Måske er det endda jeres Indernet-udbyder, som vha. en NAT oversætter fra en global ip-adresse til jeres interne ip-adresse (som jo så nås via den box (router eller andet), som er forbindelsen *direkte* ind i netværket).

hth
jes
Avatar billede roenving Novice
10. juli 2001 - 21:17 #3
Nåh, ja...

Hvis det er noget med netværket, så skal den relevante komponent jo kende ændringen <helt blank med firewalls, routere m.v.>

Hvis din udbyder er involveret (NAT), så skal du ændre udbyderens *redirecting*.

hth
jes
Avatar billede stangen Nybegynder
12. juli 2001 - 13:23 #4
Jeg har også overvejet om jeg skulle prøve igen og måske vente lidt længere, men siden en web-mailaccount resolver til den nye IP må det jo betyde at ændringen er opdateret.

Vi arbejder med en helt åben router og med en \"public\" ip-adresse.
Avatar billede doi Nybegynder
13. juli 2001 - 23:06 #5
Er jeres SMTP server den samme som jeres mail server?
Avatar billede stangen Nybegynder
14. juli 2001 - 14:51 #6
>doi
Ja...
Avatar billede spine Nybegynder
18. juli 2001 - 10:53 #7
har du i adm værktøjet under server configuration, fastsat den nye IP ?? dette gøres under punktet \"messasing\" lokal intelligent internet domainhost. her angives den IP som mails rammer ind udefra, dvs enten jeres public IP ELLER den ip som der NAT\'es til fra routeren (typisk proxyserverens ip på det interne net )
Avatar billede stangen Nybegynder
18. juli 2001 - 11:59 #8
Det har vist sig at der var en fejl i router-konfigurationen og at alle porte har været lukket. Jeg hader TeleDK.
Avatar billede spine Nybegynder
18. juli 2001 - 12:02 #9
looort.....skift dog selskab ;-)
hygge
Avatar billede stangen Nybegynder
15. august 2001 - 12:27 #10
lukket...