Avatar billede annpro Nybegynder
15. april 2009 - 23:59 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

udtræk af bestemt antal poster via forespørgsel

Jeg ønsker at oprette en forespørgsel i en access database, hvor jeg ønsker at brugeren taster et antal poster han skal ha frem, jeg har ikke nogen problemer med at lave en kriterie hvor brugeren spørge [antal stregkoder] men hvordan få jeg så databsen til at udvælge det antal poster brugeren vælger (disse poster skal så herefter markere til at de er brugt).

Følgende felter i databasen

Stregkode (tekst felt), Brugt (ja/nej felt)

Nogen der har en brugbar løsning ??
Avatar billede CCodam Nybegynder
16. april 2009 - 00:11 #1
Mener du at brugeren taster et antal (fx 10) og får vist 10 rækker, eller at han indtaster specifikke stregkoder som han så får vist?
Avatar billede sidewinder Nybegynder
16. april 2009 - 08:26 #2
Du burde kunne bruge SQL funktionen TOP. Altså TOP 25 hvis du vil have 25 poster...
Avatar billede Slettet bruger
16. april 2009 - 12:25 #3
Private Sub Indtastningsfelt_AfterUpdate()
Dim DinSQLstreng As String
DinSQLstreng = "SELECT TOP " & Me.Indtastningsfelt & " DinTabel.Stregkode, DinTabel.Brugt FROM DinTabel WHERE (((DinTabel.Brugt)=False));"
Form_DinFormular.RecordSource = DinSQLstreng
End Sub

Private Sub SkiftStatusKnap_Click()
Dim r As DAO.Recordset
Set r = Me.Recordset
r.MoveFirst
Do Until r.EOF
r.Edit
r!Brugt = True
r.Update
r.MoveNext
Loop
End Sub
Avatar billede Slettet bruger
16. april 2009 - 12:32 #4
Forstår du hvad jeg mener!~)

...ellers så sig lige til...
Avatar billede Slettet bruger
21. april 2009 - 00:29 #5
...jeg har lagt det i et eksempel, så er det måske lettere at se logikken...

www.spgprogramming.com/access/eksperten/spm871836.mdb

jeg vil dog lige nævne, at som regel med kommandoen TOP så vil man også sortere data i forespørgslen. Eksempelvis på et id nr, en dato eller den højeste score. Så man henter eks. de 3 højeste score eller de seneste 10 poster osv!~)
Avatar billede Slettet bruger
21. april 2009 - 00:32 #6
ps. man vil i så fald sortere data faldende!~)
Avatar billede annpro Nybegynder
23. april 2009 - 03:32 #7
Stregkoderne er allerede registreret i databasen i forvejen, der ligger f.eks. 5000 stregkoder, og brugeren skal så vælge at han ønsker at få printet 50 stregkoder.

Jeg har prøvet på at kigge på din database, men den skriver forkert format (Jeg bruger office 2000 så hvis du har en nyere ver, vil du så ikke prøve at gemme databasen i et ældre format)
Avatar billede annpro Nybegynder
23. april 2009 - 06:43 #8
Er det evt muligt at man i en formular eller forespørgsel taster f.eks. 12 og den så laver en update af top 12 poster, hvor feltet brugt bliver opdateret til f,eks. status 3 herefter kan jeg så bede den om at udskrive alle poster med status 3 og derefter køre en forespørgsel der ændre status 3 til f.eks. status 4 så posterne lukkes ?
Avatar billede Slettet bruger
23. april 2009 - 08:37 #9
ja!~)
Avatar billede Slettet bruger
23. april 2009 - 08:46 #10
Hvad vil du sortere efter når du udvælger dine stregkoder?

Er det lige meget?~)
Avatar billede Slettet bruger
23. april 2009 - 08:47 #11
jeg kan forresten ikke uploade, fra hvor jeg sidder nu, så du må have tålmodighed eller sende en mail..