Avatar billede koldkaffeernederen Nybegynder
15. april 2009 - 12:58 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

formmail - kopi til anden mail

Hej eksperter

Jeg er total newbie - så hav venligst tålmodighed med evt. dumme spørgsmål.

Problem:

Jeg vil gerne have tilsendt en mail når en bruger opretter sig på min webside via en form.

Jeg har bla. følgende:

<script type="text/javascript">
function maildata
{
<?php
mail("modtagermail","overskrift","tekst","from:afsendermail");
?>
}
</script>

<input type=submit value=" send " onclick="maildata" class=adminButton>

</form>

problemet er at mail sendes når siden loades - og ikke ved onclick.

Jeg har også prøvet at indsætte i:
<form action="index.php" style="margin-left:10px;margin-right:10px;margin-top:0px;margin-bottom:0px" method=post onsubmit="return (ValidateSignupForm(this) && maildata)">

men der afsendes ingen mail.

hvordan får jeg et af formfelterne, feks. et firmanavn ind i mailen?

hvad skal der til?
Avatar billede tcarlsen Nybegynder
15. april 2009 - 13:11 #1
det er fordi at du blander php og javascript, php koden køre igennem selvom den står i en javscript funktion.

<html kode>

<form action="" method="POST">
<input name="send" type=submit value=" send " onclick="maildata" class=adminButton>
</form>

</html kode>

<php kode>
<?
if ($_POST['send']) {
  mail("modtagermail","overskrift","tekst","from:afsendermail");
}
?>
Avatar billede koldkaffeernederen Nybegynder
15. april 2009 - 13:45 #2
Nu har jeg så:
<form action="" method="POST" onsubmit="return ValidateSignupForm(this)">

...

<input name="send" type=submit value="send" class=adminButton> (uden onclick)
</form>

<?
if ($_POST['send']) {
  mail("modtagermail","overskrift","tekst","from:afsendermail");
}
?>

nu sendes mail slet ikke - eller jeg modtager den ihverfald ikke.
Avatar billede tcarlsen Nybegynder
15. april 2009 - 13:51 #3
mail("modtagermail","overskrift","tekst","from:afsendermail");

går ud fra du har ændret modtagermail til en mail?
Avatar billede tcarlsen Nybegynder
15. april 2009 - 13:54 #4
og er du sikker på den ikke går istå i ValidateSignupForm(this)?
Avatar billede koldkaffeernederen Nybegynder
15. april 2009 - 14:03 #5
ja til det første :-)

og ved ikke til det sidste. Men det er et valideringsscript, som kun burde "trigge" ved en fejl i indtastningen i formen.

function ValidateSignupForm(x){

            if(x.user_email.value==""){
                alert("<?php echo $PLEASE_ENTER_YOUR_EMAIL;?>");
                x.user_email.focus();
                return false;
            }

            if(!CheckValidEmail(x.user_email.value) )
            {
                alert(x.user_email.value+" <?php echo $IS_NOT_VALID;?>");
                x.user_email.focus();
                return false;
            }

            if(x.confirm_email.value==""){
                alert("<?php echo $PLEASE_ENTER_YOUR_EMAIL;?>");
                x.confirm_email.focus();
                return false;
            }

            if(x.password.value==""){
                alert("<?php echo $PASSWORD_EMPTY_FIELD_MESSAGE;?>");
                x.password.focus();
                return false;
            }

            if(x.user_email.value != x.confirm_email.value)
            {
                alert("<?php echo $EMAILS_MISMATCH;?>");
                x.user_email.focus();
                return false;
            }

            if(x.company.value==""){
                alert("<?php echo $ENTER_COMPANY_NAME;?>");
                x.company.focus();
                return false;
            }

            return true;
        }
Avatar billede tcarlsen Nybegynder
15. april 2009 - 14:31 #6
<?
if ($_POST['send']) {
  mail("modtagermail","overskrift","tekst","from:afsendermail");
}
?>

prøv lige

<?
if ($_POST['send']) {
echo "test";
  mail("modtagermail","overskrift","tekst","from:afsendermail");
}
?>

bare for at se om den overhoved ikke kommer ind i if sætningen?
Avatar billede koldkaffeernederen Nybegynder
15. april 2009 - 14:39 #7
tak, jeg prøver i aften. Skal hente ungerne... :-)
Avatar billede koldkaffeernederen Nybegynder
16. april 2009 - 09:27 #8
echo "test" kom ikke, men den skifter siden til en meddelse om at der er sendt en mail med et aktiveringslink, så jeg tænkte at der kunnne jeg jo bare sende endnu en mail til mig selv om at brugeren er oprettet - simpelt, men det virker :-)

tak for din tid!
Avatar billede tcarlsen Nybegynder
16. april 2009 - 09:53 #9
glad for at det virkede for dig og tak for points :)