Avatar billede mk_ Nybegynder
13. april 2009 - 00:31 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Ændre en form's objekter fra en klasse?

Hej.

Jeg vil gerne køre en af mine klasser som en baggrunds-tråd, og det gør den også helt fint, men hvordan kan jeg ændre en property på f.eks. label1 i Window1 (Jeg laver et WPF App, i dette eksempel) så Window1.label1.Content = "Goddag"; eller noget lign. dette, kan det overhovedet lade sig gøre?

Tak på forhånd
Avatar billede arne_v Ekspert
13. april 2009 - 00:43 #1
Den kode som kører i din tråd skal have en ref til din form/window og så skal den muligvis kalde Invoke for at ændre noget fremfor at ændre det direkte.
Avatar billede mk_ Nybegynder
13. april 2009 - 00:47 #2
Hmm, jeg forstår ikke rigtigt hvad du mener, kan du give et eksempel?
Avatar billede lasserasch Juniormester
13. april 2009 - 02:33 #3
Nå, arne er nok smuttet under dynen :-) Jeg kan gi' dig et i stedet for så...

Her er et simpelt eksempel.

http://www.r-coding.dk/downloads/eksperten/2009/wpf/threads_eksempel01.zip

Faktum er at du er nødt til at have en reference til din form/window for at kunne arbejde med det fra en anden klasse/tråd.

Og fordi du vil gøre det fra en anden tråd, så er du nødt til at invoke på referencen til dit window/form. Det gøres gennem Dispatcher klassen i WPF. Det er rimelig simpelt i både alm. windows applikationer og i WPF.

Eksemplet skulle være til at forstå, ellers spør' du bare...

Mvh.
Lasse
Avatar billede mk_ Nybegynder
13. april 2009 - 18:16 #4
Åh, lige det jeg skulle bruge, tusinde tak! :)

Smid et svar.
Avatar billede lasserasch Juniormester
13. april 2009 - 18:30 #5
:-)