Avatar billede l3kris Nybegynder
12. april 2009 - 11:24 Der er 1 løsning

Klientdatabase med ODBC-tilgang fra Word

Jeg har oprettet en lille klientdatabase i MySQL. Den indeholder 3 tabeller:

En tabel med klientdata (navn, adresse og telefonnummer), en anden med ydelse (ydelse og pris på ydelse) - og den tredje holder styr på, hvilke klienter der får hvad i hvilke mængder og hvor meget, med henvisning til klient-id og ydelses-id.

Jeg skal bruge databasen til at udskrive fakturaer. Jeg bruger en skabelon i Word og har prøvet at forbinde via ODBC. Problemet er, at jeg kun kan forbinde til én tabel. Hvis jeg bruger MS-Query, kan jeg lave en avanceret query à la:

SELECT `afregning`.`dato`, `afregning`.`varighed`, CONCAT_WS(' ',`klient`.`fornavn`, `klient`.`efternavn`) AS klientnavn, `klient`.`adresse1`, `klient`.`adresse2`, `klient`.`postnummer`, `klient`.`by`, `ydelse`.`ydelse`, `ydelse`.`pris`, `afregning`.`varighed`*`ydelse`.`pris` AS pristotal  FROM afregning, klient, ydelse WHERE `afregning`.`klient`=`klient`.`id` and `afregning`.`ydelse`=`ydelse`.`id` and `afregning`.`dato`>`ydelse`.`valid_from`

Problemet er så, at de data, der bliver sendt tilbage til Word, er tomme - undtagen tal og datoer. Klientnavn bliver altså til '' - og fuldstændig uanvendeligt!

Er der nogen, der kan hjælpe mig til at gøre min database anvendelig?

PS: Jeg skal måske lige sige, at jeg ikke ved, hvor mange klienter det kommer til at dreje sig om. Måske kun to, måske et par hundrede. Derfor vil jeg heller ikke fx investere i Access eller andet, der jo nemt kunne klare dette problem.
Avatar billede l3kris Nybegynder
12. april 2009 - 14:45 #1
Ok, jeg fandt ud af at lave et VIEW, som jeg så kan tilgå via ODBC.