Avatar billede tida Juniormester
06. juli 2001 - 12:45 Der er 31 kommentarer og
1 løsning

Tung makro !!!!!!

Nedenstående makro hvis funktion består i følgende

1. Skjul rækker med med nul værdi
2. Udskriv
3. Vis rækker med nul værdi

Fungerer uden problemer første gang den bliver aktiveret, anden og efterfølgende gange er den helt ekstrem tung at danse med...hvorfor ???  :

Sub udskrivresultat5()

Sheets(\"RESULTATOPGØRELSE\").Select
application.ScreenUpdating = False
For i = 5 To 650
If Range(\"a\" & i & \":a\" & i + 5).Text = \"\" Then Exit For
If application.WorksheetFunction.Sum(Range(\"b\" & i & \":n\" & i)) = \"0\" Then
Range(i & \":\" & i).EntireRow.Hidden = True
End If
Next
application.ScreenUpdating = True
ActiveWindow.SelectedSheets.PrintOut Copies:=1, Collate:=True
    application.ScreenUpdating = False
    Range(\"5:650\").EntireRow.Hidden = False
application.ScreenUpdating = True
Sheets(\"Valg\").Select
Range(\"A1\").Select
End Sub
06. juli 2001 - 12:54 #1
Det kræver næsten en test - du er velkommen til at mail mig arket - klik på mit navn for email-adr.
Avatar billede tida Juniormester
06. juli 2001 - 13:24 #2
Arket er på vej....afventer melding.
06. juli 2001 - 13:47 #3
Første! demo-fil virker ikke på min PC.
Avatar billede tida Juniormester
06. juli 2001 - 14:12 #4
Tak Flemse....har modtaget dit makroforslag....tester og vender tilbage.
Avatar billede tida Juniormester
06. juli 2001 - 14:23 #5
Det er besynderligt....det er lidt det samme som med min egen makro, ved brug af din makro \"hænger\" jeg midt i processen. Med min egen makro sker det først anden gang den bliver aktiveret....jeg kan selvfølgelig lukke og genåbne filen hver gang, men det er jo præcis det jeg ønsker at undgå.
Jeg har forsøgt at skære min makro over i 3 bidder, skjul - gem - udskriv.    Sålænge jeg nøjes med at skifte imellem Skjul og gem virker alt fint, men når jeg så har forsøgt med at udskrive starter \"hænge\"problemet når jeg skal skulje igen....hvis du forstår....??
06. juli 2001 - 14:31 #6
Excel har sommetider problemer, når der arbejdes i nonselective ranges, altså uden at der reelt bliver valgt en celle.

Prøv evt. at indsætte denne linie både før og efter din udskrift.
Range(\"A1\").Select
Avatar billede tida Juniormester
06. juli 2001 - 14:46 #7
Desværre.....heller ikke.....har lige sat opgaven op til 100 points.....andre indeer ?????
06. juli 2001 - 14:53 #8
Det har ikke noget med udskriftslinien, for det giver samme resultat, om den er med eller ej.

En mulighed kunne være, at skifte Range() ud med Cells() istedet.
06. juli 2001 - 14:57 #9
JEP - nu kører den noget hurtigere 2,3,4,5,6 gang her hos mig - prøv:

Sub udskrivresultat5()

    application.ScreenUpdating = False

    For i = 5 To 650
        If Range(\"a\" & i & \":a\" & i + 5).Text = \"\" Then Exit For
        If application.WorksheetFunction.Sum(Range(\"b\" & i & \":q\" & i)) = \"0\" Then
            Range(Cells(i, 1), Cells(i, 1)).EntireRow.Hidden = True
        End If
    Next i

    application.ScreenUpdating = True
        \'ActiveWindow.SelectedSheets.PrintOut Copies:=1, Collate:=True
    application.ScreenUpdating = False
        Range(Cells(5, 1), Cells(650, 1)).EntireRow.Hidden = False
        \'Range(\"5:650\").EntireRow.Hidden = False
    application.ScreenUpdating = True
    Sheets(\"Valg\").Select
    Range(\"A1\").Select
End Sub
Avatar billede tida Juniormester
06. juli 2001 - 15:10 #10
Mener du at jeg skal skifte alle de steder der står Range ud med Cells.
Når du skriver at du har fået den til at virker...mener du så at du nu har fået den syge makro til at køre eller mener du at du rent faktisk har fået makroen til at køre uden at \"hænge\".
06. juli 2001 - 15:13 #11
Disse to linier skal du ændre

Range(Cells(i, 1), Cells(i, 1)).EntireRow.Hidden = True

Range(Cells(5, 1), Cells(650, 1)).EntireRow.Hidden = False
06. juli 2001 - 15:14 #12
Slet de to gamle linier eller udkommenter dem ved at sætte en \' (den tilhøjre for ø\'et) foran.

Ligesom jeg har gjort ovenfor med denne linie
\'Range(\"5:650\").EntireRow.Hidden = False
Avatar billede tida Juniormester
06. juli 2001 - 15:17 #13
Det er stadig det samme....ingen forskel...
06. juli 2001 - 15:20 #14
Det kan jeg ikke forstå, den hamre igennem her hos mig !

Har du gemt efter dine rettelser ?

Jeg logger af nu, jeg skal på landevejen.
Avatar billede tida Juniormester
06. juli 2001 - 15:24 #15
Flemming....jeg går på week-end nu, og derefter på 2 ugers ferie....jeg takker meget for interessen, måske vi kan tage \"sagen op senere.
Hej så længe
Avatar billede tida Juniormester
06. juli 2001 - 15:25 #16
ja ja....har gemt og det hele.
God tur !!
Avatar billede gonzoo Nybegynder
23. juli 2001 - 09:15 #17
Jeg har det samme problem,og det er printeren(OfficeJet R 45)og jeg har prøvet alt hvad HP foreslår,uden rersultat, på andre printere er det ikke et problem, men første gang jeg udskriver det tager ca 2 min. anden gang går det lidt hurtiger men stadig ikke hurtig nok.
Avatar billede tida Juniormester
23. juli 2001 - 10:10 #18
Jeg er tilbage fra ferie....klar til at modtage nye ideer....om det er et printer-problem ved jeg ikke, min printer er en Lexmark T614, men problematikken er åbenbart den omvendte end Gonzoo\'s, hos mig går det hurtigt første gang og derefter ekstremt sløvt !!!  ???
23. juli 2001 - 17:27 #19
Jeg ved ikke hvad jeg skal sige.... det hamre igennem hos mig, og jeg tror ikke på, at det har noget med printeren af gøre, for hvis jeg udkommenter den linie, som udskriver så er problemet der stadig i den oprindelige makro!!

Men jeg har ikke problemet med den \"nye\" makro.

tida-> jeg har ikke dit \"test\" ark mere, men du kan sende det til mig, og skal jeg lave det hurtigt her igen, og så kan du få den retur, for at se om det så stadig er der !!
Avatar billede tida Juniormester
24. juli 2001 - 08:32 #20
Det er lige på trapperne !!
24. juli 2001 - 22:28 #21
Fil sendt retur MED \"krudt\" i :-)
Avatar billede tida Juniormester
25. juli 2001 - 09:10 #22
Tak for filen, men desværre der er intet nyt under solen, problemet er det samme.
Som sagt tidligere jeg har intet problem i at klippe min egen makro over i tre bidder og så kører proceduren helt problemfrit, ligesom den makro du har sendt mig igår. Men såsnart print er en del af forløbet går det galt anden gang makroen aktiveres, således også i din makro, og den bliver ekstremt sløv når den når til print delen.
Så er det jeg godt kunne tænke mig at spørge....kan du køre hele makroen (incl. printdelen) 2 gange efter hinanden problemfrit ??
Avatar billede perry Nybegynder
30. juli 2001 - 12:29 #23
Sub udskrivresultat6()
Dim RC As Integer
RC = 5
Sheets(\"RESULTATOPGØRELSE\").Select
Application.ScreenUpdating = False
Do While Cells(RC, 1) <> \"\"
If Application.WorksheetFunction.sum(Range(\"B\" & RC & \":N\" & RC)) = 0 Then
Rows(RC & \":\" & RC).EntireRow.Hidden = True
End If
RC = RC + 1
Loop
Application.ScreenUpdating = True
\'ActiveWindow.SelectedSheets.PrintOut Copies:=1, Collate:=True
ActiveWindow.SelectedSheets.PrintPreview
Application.ScreenUpdating = False
Cells.EntireRow.Hidden = False
Application.ScreenUpdating = True
Sheets(\"Valg\").Select
Range(\"A1\").Select
End Sub
Avatar billede perry Nybegynder
30. juli 2001 - 12:30 #24
Prøv denne makro
Avatar billede tida Juniormester
30. juli 2001 - 13:06 #25
Hej Perry

Tak for makro, den kører faktisk meget godt, rimelig kvik....men nu får jeg så pludselig et andet problem, den viser ikke lige det der var meningen, makroen skulle jo gerne gemme rækker med med \"0\" i hele rækken....det gør din også fint til at starte med, men så smutter det pludselig fra række 164 og ned, hvorfor forstår jeg ikke helt....men måske du gør ?????
Avatar billede perry Nybegynder
30. juli 2001 - 13:48 #26
du kan prøve at sende mig et kopi af arket, så vil jeg se på det... perryhansen@privat.dk
Avatar billede tida Juniormester
30. juli 2001 - 15:39 #27
Filen er på vej !!
Avatar billede tida Juniormester
31. juli 2001 - 09:10 #28
Jeg beklager at filen endnu ikke er nået frem...jeg har nu mail problemer, jeg kan simpelthen ikke sende til din adresse, jeg prøver lige noget nyt.
Avatar billede tida Juniormester
31. juli 2001 - 12:22 #29
Den burde være kommet frem nu !!
Avatar billede tida Juniormester
31. juli 2001 - 14:26 #30
Perry !!!!

Tak for makro....det er bare iorden.

Ville i den forbindelse lige kvittere med de 100 points...men øhhh...hvordan afleverer jeg egentlig dem ???
31. juli 2001 - 18:39 #31
Er det en anden makro end den, som er vist ?
Avatar billede tida Juniormester
01. august 2001 - 08:31 #32
perry\'s makro :

Du kan ikke lose dit problem med, at makroen virker langtsom, salange du vil
skjule rakker, hvor
summen af B - O  er nul.
Det skal laves pa en helt anden made :
Kopier resultatarket og omdob det til Printout
Det skal ligge som ark 3
Indsat makroen, og det vil kore meget hurtigere.
MVH
Perry

Sub perry()
Dim RC, RC1 As Integer \' RC rakkenr i ark 2 RC1 rakke nr i ark 3
RC = 3
RC1 = 3
application.ScreenUpdating = False

\'---------------------------------------------------------------------
\' rydder ark 3 og for fjerne formateringen

Sheets(3).Select
Range(\"A3:N650\").Select
selection.ClearContents
Range(\"A3:N650\").Select
    selection.Interior.ColorIndex = xlNone
    selection.Font.Bold = False
    Range(\"A3:A650\").Select
    selection.Font.Bold = False
    selection.Interior.ColorIndex = 15
Sheets(2).Select
\'-------------------------------------------------------------------------
Do While RC < 650  \'kore lokken indtil rakke 650 i ark 2

If Cells(RC, 1).Value = \"\" Then \'indsatter en tom rakke i ark 3 hvis der er
en tom rakke i ark 2 og formater rakke ovenover
        Sheets(3).Select
If Cells(RC1 - 1, 1).Value = \"\" And RC1 > 3 Then GoTo Ln95 \' hvis den
foregaende rakke i ark 3 er tom springer den \'formateringen over
    Range(\"A\" & RC1 - 1 & \":\" & \"N\" & RC1 - 1).Select
        selection.Interior.ColorIndex = 15
            selection.Font.Bold = True
            selection.Borders(xlDiagonalDown).LineStyle = xlNone
                selection.Borders(xlDiagonalUp).LineStyle = xlNone
    With selection.Borders(xlEdgeLeft)
        .LineStyle = xlContinuous
        .Weight = xlThin
        .ColorIndex = xlAutomatic
    End With
    With selection.Borders(xlEdgeTop)
        .LineStyle = xlContinuous
        .Weight = xlThin
        .ColorIndex = xlAutomatic
    End With
    With selection.Borders(xlEdgeBottom)
        .LineStyle = xlContinuous
        .Weight = xlThin
        .ColorIndex = xlAutomatic
    End With
    With selection.Borders(xlEdgeRight)
        .LineStyle = xlContinuous
        .Weight = xlThin
        .ColorIndex = xlAutomatic
    End With
Range(\"A\" & RC1 & \":\" & \"N\" & RC1).Select
    selection.Interior.ColorIndex = xlNone
    selection.Font.Bold = False
RC1 = RC1 + 1
Ln95:
Sheets(2).Select
End If
\'---------------------------------------------------------------------------
\' Overfor data som er forskellig fra 0
If Cells(RC, 14).Value <> 0 Then
Sheets(\"Printout\").Cells(RC1, 1).Value = Sheets(2).Cells(RC, 1).Value
Sheets(\"Printout\").Cells(RC1, 2).Value = Sheets(2).Cells(RC, 2).Value
Sheets(\"Printout\").Cells(RC1, 3).Value = Sheets(2).Cells(RC, 3).Value
Sheets(\"Printout\").Cells(RC1, 4).Value = Sheets(2).Cells(RC, 4).Value
Sheets(\"Printout\").Cells(RC1, 5).Value = Sheets(2).Cells(RC, 5).Value
Sheets(\"Printout\").Cells(RC1, 6).Value = Sheets(2).Cells(RC, 6).Value
Sheets(\"Printout\").Cells(RC1, 7).Value = Sheets(2).Cells(RC, 7).Value
Sheets(\"Printout\").Cells(RC1, 8).Value = Sheets(2).Cells(RC, 8).Value
Sheets(\"Printout\").Cells(RC1, 9).Value = Sheets(2).Cells(RC, 9).Value
Sheets(\"Printout\").Cells(RC1, 10).Value = Sheets(2).Cells(RC, 10).Value
Sheets(\"Printout\").Cells(RC1, 11).Value = Sheets(2).Cells(RC, 11).Value
Sheets(\"Printout\").Cells(RC1, 12).Value = Sheets(2).Cells(RC, 12).Value
Sheets(\"Printout\").Cells(RC1, 13).Value = Sheets(2).Cells(RC, 13).Value
Sheets(\"Printout\").Cells(RC1, 14).Value = Sheets(2).Cells(RC, 14).Value
RC1 = RC1 + 1
End If
RC = RC + 1
Loop
\'---------------------------------------------------------------------------
application.ScreenUpdating = True
Sheets(3).Select
ActiveSheet.PageSetup.PrintArea = \"$A$1:$N$\" & RC1 - 2 \' angiver udskrift
omradet
\'ActiveWindow.SelectedSheets.PrintOut Copies:=1, Collate:=True
ActiveWindow.SelectedSheets.PrintPreview
Sheets(\"Valg\").Select
Range(\"A1\").Select
End Sub