Avatar billede Slettet bruger
08. april 2009 - 18:11 Der er 16 kommentarer

32-bit operativsystem

Hvad betyder det at der er et 32-bit operativsystem eller et 64-bit operativsystem på ens pc.?
Og hvad har det lige at gøre med hvor mange Ram jeg kan putte i min PC
På forhånd TAF
Avatar billede haverslev Novice
08. april 2009 - 18:36 #1
32bit
http://en.wikipedia.org/wiki/32-bit

64bit:
http://en.wikipedia.org/wiki/64-bit

et 32bit system kan ikke håndtere mere end 4Gb ram
Avatar billede ksoren Nybegynder
08. april 2009 - 18:43 #2
Hvis det er mere generelt, så kan et 32bit OS godt bruge mere end 4GB. Microsoft har bare valgt ikke at understøtte det i xp og vista.

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa366778.aspx

Viser hvor meget ram de forskellige udgave accepterer.
Avatar billede Slettet bruger
08. april 2009 - 18:46 #3
Forstår bare ikke at min pc kan opdateres ifølge Hp produktblad til 8 GB ram.
Men at det nu viser sig at det kun er max 4 pga. et 32 bit system.
Avatar billede haverslev Novice
08. april 2009 - 18:51 #4
Du kan installere et 64bit system og derved har du fuldudnyttelse

Nogle maskine leveres med 8 gb ram og henholdsvis 32 eller 64 bit systemer - det er blot det installerede styresytem til forskel
Avatar billede Slettet bruger
08. april 2009 - 18:54 #5
Her er hvad der stå på produktbladet:
3072 MB (1 x 1024 MB + 1 x 2048 MB)
Støtter opptil 8 GB DDR2.
Hvorfor er der så at jeg kun kan putte 4 Gb Ram i pga af dette 32 bit system ?????
Avatar billede Slettet bruger
08. april 2009 - 18:57 #6
Att: haverslev
Vil det sige at det ikke er noget med den enkelte pc at gøre, men hvilken vista man har som styreprogram et 32 eller 64 bit system.
Avatar billede haverslev Novice
08. april 2009 - 19:18 #7
"Vil det sige at det ikke er noget med den enkelte pc at gøre, men hvilken vista man har som styreprogram et 32 eller 64 bit system."

JA, HP laver en sending ens pc`ere, nogle bliver forsynet med 32bit styresytem og andre med 64bit system.

Eneste forskel er det installere styresystem :)
Avatar billede haverslev Novice
08. april 2009 - 19:20 #8
"Hvorfor er der så at jeg kun kan putte 4 Gb Ram i pga af dette 32 bit system ????? "
Det er på grund af hele akitekturen i et 32bit system - prøv at løse de første link :)
Avatar billede bentzen92 Nybegynder
08. april 2009 - 19:24 #9
Nu har i koncentreret jer omkring ram. Men der er også andre forskelle.

Du skal være opmærksom på at ikke alle programmer og spil understøtter et 64 bit system. Du får en hurtigere computer (hvis du har mere end de ca. 3 GB ram i den PC) men det er også det. Hvis du vil være "sikrest" på at kunne køre alle dine gamle og nyere programmer så kør 32 BIT.

En anden løsning kunne også være at køre med begge systemer. Så kan du selv vælge om du vil boote på 32 eller 64 bit Vista. Det fylder dog lidt af din harddisk ud, men hvis du vil kunne køre næsten alle programmer og samtidig have mulighed for at få fuld udnyttelse af din PC så er dette mest ideelt. :)
Avatar billede haverslev Novice
08. april 2009 - 19:55 #10
Det er nu ikke blot de flere end 3 gb ram, der givere en hurtigere pc med 64bit system :)
Avatar billede bentzen92 Nybegynder
08. april 2009 - 21:59 #11
Mente nu også mere udnyttelse af hvad man har puttet i og kan bruge :P
Avatar billede sypherian Nybegynder
08. april 2009 - 22:03 #12
En af de ting jeg synes der er mærkbart ved et 64bit system er at den kan udnytte din flere kernet processor bedre, synes selv det er et plus, har ikk oplevet så mange programmer der ikk kunne køre på vista 64bit men ved der skulle være nogle flere derude, ram som også er tidligerer nævnt har noget at sige når du når over 4 GB.

Hvad skal du bruge din pc til er det gaming, work related etc?
Avatar billede ksoren Nybegynder
09. april 2009 - 17:57 #13
#8 men stadigvæk, x86 arkitekturen er ikke underlagt 4GB
Avatar billede thov Forsker
09. april 2009 - 19:02 #14
32 bit systemerne har reelt 36 adressebits, og kan derfor adressere op til 64GB.
Der er bare den ulempe, at der kun kan håndteres 4GB ad gangen (paging), så roder man rundt i området 4-8GB, og skal bruge en systemfunktion (som er lagt ind mellem 3GB og 4GB), så skal der lige swappes tilbage til 0-4GB et øjeblik, før man kommer videre.

Det vil derfor sløve mærkbart, at tvinge 32bit systemer op over 4GB RAM, så det gør man ikke (selvom det altså er muligt).
Avatar billede ksoren Nybegynder
09. april 2009 - 19:05 #15
#14 den beskrivelse er ikke korrekt
Avatar billede ksoren Nybegynder
09. april 2009 - 19:08 #16
Der kommer en smule ekstra overhead ved skift til pae grundet udvidet paging. Men xp/vista kører i pae tilstand som standard, så den er altid til stede.

Om en given adresse ligger under eller over 4G giver ingen forskel i performance.