Avatar billede new_one Nybegynder
08. april 2009 - 13:41 Der er 4 kommentarer

oprette en tabel og finde id på den

jeg har to tabeller hvor den ene indeholder et incrementing id

der er dens key og som jeg derefter så skal benytte i den anden

tabel.

lige nu opretter jeg en tabel og derefter henter jeg den højeste id hvilket jo virker fint når der kun er en bruger, men

hvordan kan jeg gøre det så det vil virke med flere brugere
Avatar billede jps6kb Novice
08. april 2009 - 14:22 #1
Der er nogle forskellige metoder - alt efter hvilken database du bruger naturligvis.
Men den simple ville være, at generere et unikt id i koden. (DateTime.Now.Ticks) eller at smide brugernavnet med i tabellen.

Ellers kan du, hvis dine data er unikke nok - lave en select på de data du lige har gemt... Hvis du indsætter et navn, adresse, postnr, telefon, whatever, så søg på den seneste med de kriterier.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. april 2009 - 15:20 #2
Du laver foerst en INSERT i tabellen med den incrementing id og saa laver du en INSERT i den anden tabel hvor du kalder den funktion som returnerer sidste genererede id for connection.

MySQL: LAST_INSERT_ID()
SQLServer: SCOPE_IDENTITY()
etc.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. april 2009 - 15:21 #3
Eksempel:

INSERT INTO t1(fnoget) VALUES('ABC');
INSERT INTO t2(t1id,fandet) VALUES(SCOPE_IDENTITY(), 'DEF');
Avatar billede arne_v Ekspert
05. juli 2009 - 22:02 #4
new_one ?