Avatar billede witzke Nybegynder
08. april 2009 - 13:08 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Løbende gennemsnit

Hej

Jeg har et problem, som jeg har svært ved selv at finde en løsning på. Jeg vil meget gerne lave et løbende gennemsnit af de seneste indtastede felter. Lad mig forklare det med et eksempel:

Jeg har en forretning og sælger derfor en række forskellige produkter. Jeg vil gerne holde øje med hvad gennemsnitssalget af de enkelte produkter er inden for de seneste 14 dage. Hver dag indtastes, hvor meget der er solgt af de enkelte produkter, derfor skal gennemsnittet automatisk tage de seneste 14 dage.

Regnearket ser således ud:
A    B      C
Dato  sokker  trøjer
1.1  4      1
2.1  2      7
3.1  6      0
4.1  0      4
5.1  9      6
6.1  2      1
7.1  3      2
...

Lad os bare sige at jeg i ovenstående eks. skal lave et løbende gennemsnit på de seneste 5 indtastede dage og de for hver gang jeg indtaster nye data automatisk opdatere gennemsnittet. Kan nogle hjælpe mig med en formel på dette problem?
Avatar billede supertekst Ekspert
08. april 2009 - 14:00 #1
Hvormange produkter er der tale om?
Avatar billede witzke Nybegynder
08. april 2009 - 14:11 #2
Jeg skal lave et løbende gennemsnit for de sidste 5 dage for hvert af produkterne.

Men jeg vil gerne have at excel automatisk opdatere gennemsnittet, så jeg blot skal taste dagens salgstal ind og så kan jeg se gennemsnittet for de seneste 5 dage.
Avatar billede supertekst Ekspert
08. april 2009 - 14:22 #3
Du oplyste ikke hvormange produkter der er tale om?

Der er vel flere end de to du nævner?

Det kunne måske være en ide (også), at konstruere en grafisk
fremstilling.

En stump VBA ville nok kunne gøre det.
Avatar billede witzke Nybegynder
08. april 2009 - 14:33 #4
Antallet af produkter er underordnet, idet jeg skal have det løbende gennemsnit af salget af det enkelte produkt.

Det jeg søger svar på er hvordan jeg for det enkelte produkt laver en formel, der viser gennemsnittet af de seneste 5 dages salg. gennemsnittet skal som sagt være for de seneste fem dag, altså de sidst indtastede salgstal. Hvordan laver jeg en formel, der automatisk opdatere gennemsnittet?

Hvis jeg kan lave den formel for sokker, kan jeg også lave den for alle de andre produkter.
Avatar billede jens48 Ekspert
08. april 2009 - 14:49 #5
Du kan gøre det på følgende måde:

Det antages at data står i kolonne A til C
I celle E1 skrives:
=COUNT(A:A)
Gennemsnit af sidste 5 indtatede datoer bliver så:
=SUM(INDIRECT("b"&E1-2&":b"&E1+2))/5
Hvor -2 hhv. +2 er antallet af rækker over første dato
Eller på dansk:
=tæl(A:A)
=sum(indireke("b"&E1-2&":b"&E1+2))/5
Avatar billede witzke Nybegynder
08. april 2009 - 16:39 #6
Jeg må være helt ærlig. Jeg forstår ikke det sidste svar. Nu har jeg tastet det ind et excel ark, men det fungere ikke helt.
Avatar billede jens48 Ekspert
08. april 2009 - 16:52 #7
Count(A:A) tæller hvor mange datoer der er indtastet. Det er en forudsætning at der ikke står andre tal i kolonne A. Ellers må du lave formelen om til kun at dække området hvor du taster datoer ind.
Derefter tager du den indirekte sum af de 5 sidste linier indtastet. "b"&E1-2 bliver til første celle i kolonne B hvor det tages data fra, og :b"&E1+2 er sidste celle i kolonne B hvor der er tages data fra.
-2 og +2 kan udelades hvis der er indtastet data fra første række (A1). Ellers skal tallet være lig med det antal rækker der er over dataindtastningerne
Til sidst er det delt med 5 da det var de sidste 5 linier du ville have gennemsnittet af.
Håber det forklarer hensigten
Avatar billede jens48 Ekspert
08. april 2009 - 17:02 #8
Undskyld, jeg havde lavet eksemplet med 2 linier over indtastningerne og det kom tilfældigvis til at passe trods fejl. Formelen skal se sådan ud:

=SUM(INDIRECT("b"&E1-5+2&":b"&E1+2))/5
Avatar billede witzke Nybegynder
08. april 2009 - 20:14 #9
Tak for hjælpen, nu forstår jeg det.

Formlen endte med at blive følgende og nu virker den som den skal

=SUM(INDIREKTE("b"&E1-4&":b"&E1))/5