Avatar billede balderk Nybegynder
08. april 2009 - 10:19 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Undgå opdatering af formler ved indsættelse af data

Hejsa!

Jeg har lige stirret mig lidt blind:

Er der nogen, der kan et hurtigt trick til at undgå, at en formel bliver opdateret, når jeg indsætter data?

Jeg leder efter en løsning uden VBA, da arket gerne skulle kunne rettes og tilpasses uden min indblanding.

Spedifikt har jeg i range B1:AB8 kolonner med data for tidligere måneder (nyeste forrest).
I et andet ark har jeg en tabel, der gerne skulle vise forgange måned overfor samme måned sidste år - altså altid en sammenligning af kolonne B med kolonne N.
Avatar billede vejmand Juniormester
08. april 2009 - 10:58 #1
Nu er min Excel en lidt "gammel" model (2000), men: Funktioner -> Indstillinger -> Beregning -> Prik i "Manuel"
Den beregner så hvis man trykker på F9
Avatar billede balderk Nybegynder
08. april 2009 - 12:01 #2
Det er ikke fordi jeg ønsker at undgå genberegning - jeg ønsker blot, at cellereferencerne ikke skal opdateres i formlerne ved indsættelse af nye data (jeg skyder langsomt ældre data mod højre).
Min reference til B2 i formlerne ændres til C2, hvis jeg indsætter nye data i B2 (og samtidigt rykker eksisterende data til højre).
Avatar billede jens48 Ekspert
09. april 2009 - 23:17 #3
Hvis det kun er række 2 der rykkes til højre kan det klares ved at lave reference til b2 således:
=offset(b1;1;0) engelsk
=forskydning(b1;1;0) dansk
Avatar billede jens48 Ekspert
09. april 2009 - 23:56 #4
Tager den lige en gang til da du jo rykker rækkerne fra 1 til 8.

=offset(B9;-8;0) giver resultatet i B1
=offset(B9;-7;0) giver resultatet i B2 etc.
Avatar billede balderk Nybegynder
22. april 2009 - 16:09 #5
Beklager det sene svar.

Det virker desværre heller ikke.

Mit problem er, at jeg har brug for en absolut reference til celle A1 - ligemeget om jeg indsætter celler foran.
Jeg har data for hver måned i rækkefølgen nyeste til ældste, og når næste måneds data indsættes, skal jeg stadig læse i kolonnerne A:L ikke B:M.

Og at jeg gerne vil opnå det uden VBA.
Avatar billede jens48 Ekspert
22. april 2009 - 17:56 #6
Jamen skal du så ikke bare skrive

=offsetA9;-8;0) for at få resultatet A1 og
=offset(A9;-7;0) for at få resultatet i a2 etc.
Avatar billede balderk Nybegynder
26. april 2009 - 17:20 #7
Desværre ikke, hvis formlen står i et andet ark (eller før de angivne data, så vil formlen blive rettet til =(OffsetB9;-8;0), når man indsætter en kolonne/celle før A1.
Det er for så vidt ikke anderledes end at angive en direkte reference (=A1).
Avatar billede jens48 Ekspert
26. april 2009 - 19:45 #8
Så prøv med en indirekte formel: =INDIRECT("a1") henter altid data fra A1
Avatar billede balderk Nybegynder
28. april 2009 - 21:47 #9
TAK!

Mandse, hvor kan man stirre sig blind...

Drop et svar.
Avatar billede jens48 Ekspert
29. april 2009 - 16:39 #10
Ja, det var også simplere end jeg umiddelbart så