Avatar billede koxxx Nybegynder
07. april 2009 - 12:20 Der er 16 kommentarer

Computer kan ikke starte!

Hej Eksperter

Jeg har store problemer med min computer. Den havde gået og slukket af sig selv et par dage og nu kan den ikke forblive tændt. Slukker selv efter få sekunder.

Jeg har pillet alt hardware ud så der kun er bundkort og strøforsyning sluttet til. Den går dog stadigvæk ud efter få sekunder. Kan jeg dermed uden videre konkludere, at det er bundkortet som fejler?

Håber ikke det er bundkortet, da det er en Shuttle XPC.

Har jeg andre muligheder for fejlfinding og evt. 100% konkludere fejlen?

Mvh
koxxx
Avatar billede callesen88 Nybegynder
07. april 2009 - 12:49 #1
Jeg vil skyde på det er Strømforsyningen der er galt med.

Prøv at finde en gammel strømforsyning og prop den i.
Hvis det ikke viker så er det bundkortet der er galt med.
Avatar billede koxxx Nybegynder
07. april 2009 - 13:01 #2
Jeg bestilte en strømforsyning for 2 uger siden, skulle gerne ankomme i starten af næste uge. Problemet er, at jeg ikke kan bruge en hvilken som helst strømforsyning da Shuttles pcu'er er "specielle".
Er der noget jeg kan gøre for at teste om det er bundkortet?
Avatar billede rumleskafte Nybegynder
07. april 2009 - 13:18 #3
Det kan også være det lille batteri der sidder på bundkortet (et Clock Battery) der er dødt, prøv at skifte det. Det er for det meste et CR-2032

http://www.batterystore.dk/product.asp?product=8995
Avatar billede koxxx Nybegynder
07. april 2009 - 13:24 #4
Kan det virkelig være batteriet der er skyld i det? Jeg har haft batteriet ude for at resette BIOS, men det hjalp intet.

Vil lige se om jeg kan skaffe sådan et batteri.
Avatar billede koxxx Nybegynder
07. april 2009 - 13:50 #5
Har lige målt på batteriet og det måler en spænding på 3,1 Volt, så det burde vel ikke fejle noget?
Avatar billede rumleskafte Nybegynder
07. april 2009 - 16:08 #6
nej, så er det nok ikke det, for det meste er det også kun et problem hvis computeren har stået uden strøm i lang tid. Så er det nok enten varme eller strøm. hvordan køler du computeren?
Avatar billede koxxx Nybegynder
07. april 2009 - 16:13 #7
Der er 4 blæsere til køling.

Den har kørt med samme setup, samme hardware osv. i ca. 6 mdr. uden problemer.
Avatar billede sypherian Nybegynder
07. april 2009 - 18:22 #8
Jeg vil skyde på det kunne være din processor der overopheder du kan eventuelt når du tænder den gå ind i bios'en og holde øje med varmen på både cpu såvel som dit bundkort, hvis det ikke er tilfældet vil jeg også give et gæt på at det er din psu.

Hvor gammel er din computer?? Regner med det er en der var samlet da du købte den hvis den ikk er over 2 år burde der stadig være reklamations ret på den.
Avatar billede koxxx Nybegynder
07. april 2009 - 19:24 #9
Håber MEGET på det er psu'en da bundkort ikke umiddelbart kan skaffes.
Den er ca. 14 mdr gammel og den var ikke samlet da jeg købte den.
Avatar billede sypherian Nybegynder
07. april 2009 - 21:09 #10
ja det ville være træls men set fra den lyse side hvis jeg har forstået rigtigt så burde der stadig være garanti på det bundkort så må firmaet jo give dig et nyt der passer kvit og frit, men giv mig lige et heads up omkring varmen på cpu'en ly7der meget som samme problem en kammi havde med sin puter og det var alene på baggrund af at hans cpu overophedet.
Avatar billede dadio Nybegynder
07. april 2009 - 23:45 #11
Undskyld jeg blander mig, men hvordan kan problemet være overophedning, når den slukker efter få sekunder?
Avatar billede sypherian Nybegynder
07. april 2009 - 23:58 #12
Helt i orden jo flere der hjælpe jo bedre, har oplevet dette en gang før med en computer lukker ned inden den knap havde startet på at loade windows ind og jo flere ting der udelukkes jo bedre i dette tilfælde var det ophedning af processor hvorfor og hvordan og hvorledes ved jeg ikk konstaterede blot fejlen dengang.
Avatar billede rumleskafte Nybegynder
08. april 2009 - 11:55 #13
Som de andre og jeg selv skriver er det sikkert overophedning.

Du kan gå i BIOS'en og checke om du har overclocket din CPU, hvis den er er det nok det.

Det kan også være den køler der sidder på CPU'en der der er noget med, måske sidder den ikke ordentligt fast, måske er den coolingpaste der skal være mellem CPU og køler ikke tilstrækkelig eller for meget. Har du styr på det?
Avatar billede dadio Nybegynder
08. april 2009 - 13:46 #14
Jeg følger nysgerigt med, for jeg har samme problem med min Acer laptop. Når jeg starter op, så fire høje bip, og så slukker den igen. Hvordan kan jeg nå at gå i BIOS? Kunne heldigvis få hd ud og kopierer over på en anden, så alt er reddet. men kunne godt tænke mig at få liv i den igen.
Avatar billede dadio Nybegynder
08. april 2009 - 13:48 #15
Undskyld koxxx jeg bruger din tråd.;-)
Avatar billede sypherian Nybegynder
08. april 2009 - 21:55 #16
Dadio med hensyn til de fire høje bip så er det bios'en der brokker sig over et eller andet og derefter lukker ned og med fejl meldinger er jeg ikk lige så god du kan eventuelt hvis du har flere ram blokke i og teste dem en af gangen for at begynde at udelukke ting men må indrømme har ikk en fjerneste ide når det kommer til bærbare sorry