Avatar billede leasing Nybegynder
07. april 2009 - 08:44 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Find data fra database ud fra datoer

Jeg har en database fyldt med udstyr. Hvert udstyr har en dato. I 2 sqlsætninger skal jeg finde antal udstyr der er mellem "0-12 mdr" gammelt og "over 12 mdr." gammelt. Det er selvfølgelig ud fra dags dato.

Håber der er nogen der kan komme med en løsning. På forhånd tak.
Avatar billede Slettet bruger
07. april 2009 - 08:53 #1
kriterie:

between date()-format(1,"y") and date()
Avatar billede Slettet bruger
07. april 2009 - 08:55 #2
hov, jeg fik ikke læst helt færdigt... men der er metoden til at finde 0-12 mdr
Avatar billede jensen363 Forsker
07. april 2009 - 08:56 #3
SELECT tblUdstyr.ID, tblUdstyr.Købt, "1 - 12 mdr" AS Status
FROM tblUdstyr
WHERE (((tblUdstyr.Købt)>Date()-365))
UNION SELECT tblUdstyr.ID, tblUdstyr.Købt, "Over 12 mdr" AS Status
FROM tblUdstyr
WHERE (((tblUdstyr.Købt)<Date()-365));
Avatar billede mugs Novice
07. april 2009 - 08:58 #4
SELECT Dato.Dato1, DateDiff("m",[dato1],Date()) AS Udtryk1
FROM Dato
WHERE (((DateDiff("m",[dato1],Date()))>0 And (DateDiff("m",[dato1],Date()))<=12));

Dato = Dinb tabel
Dato1 = Dit datofelt
Avatar billede Slettet bruger
07. april 2009 - 08:58 #5
du kan selvfølgelig lave en forespørgsel mere, som finder dem der er ældre end 12 mdr og så lave en UNION på de forespørgsler, dvs. skriv den ene sql sætning skriv union og så skriv den anden sql sætning!~)
Avatar billede Slettet bruger
07. april 2009 - 09:07 #6
man skal lige være opmærksom på at en datediff på måned vil vise at eks. 01-04-2008 vil være indenfor 0-12 mdr. selvom det er d. 7. idag!~)
Avatar billede Slettet bruger
07. april 2009 - 09:13 #7
...egentlig så burde du løse a'la:

SELECT IIf([DitDatoFelt]>=Date()-Format(1,"y"),"0-12 mdr","over 12 mdr") AS Periode
FROM DinTabel
GROUP BY IIf([DitDatoFelt]>=Date()-Format(1,"y"),"0-12 mdr","over 12 mdr");

...du skal selvfølgelig have flettet resten af din sql ind!~)