Avatar billede ronniej Nybegynder
06. april 2009 - 20:55 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

hjælp - Klarhed omkring " og '

Det ser ud til at jeg har besvær med at finde ud af hvornår jeg kan bruge ". ' eller intet når jeg skriver PHP. håber nogen kan forklare mig det en gang for alle.

I mit seneste eksempel brugte jeg $row['product'] men det virkede ikke. kun da jeg fjernede '', men jeg er ikke sikker på hvorfor.

Eksempel:

while($row = mysql_fetch_array($result)) {
  echo "<tr>";
  echo "<td width=300 bgcolor=$bgcolour>$row[product]</td>";
  echo "<td width=300 bgcolor=$bgcolour>$row[sn]</td>";
  echo "<td width=300 bgcolor=$bgcolour>$row[note]</td>";
  echo "</tr>";
}

Hvis nogen kan fortælle mig om en bedre måde at strukturere min kode, please kom med feedback.

Fulde eksempel:
<html>

<head>
<title>test</title>
</head>

<body>

<?php
include 'config.php';
include 'opendb.php';

$query  = "SELECT * FROM training_stock";
$result = mysql_query($query);

echo "<table width='900' cellspacing='0' cellpadding='0' style='border: 1px solid #000000'>";
echo "<tr>";
echo "<td width='300' style='border-bottom: 1px solid #000000'>Product</td>";
echo "<td width='300' style='border-bottom: 1px solid #000000'>Serial Number</td>";
echo "<td width='300' style='border-bottom: 1px solid #000000'>Note</td>";
echo "</tr>";

while($row = mysql_fetch_array($result)) {

if ($row[faulty] == "1") {

$bgcolour = "#990000";

} elseif($row[course_id] != "0") {

$bgcolour = "#FF9933";

} else {

$bgcolour = "#FFFFFF";

}

  echo "<tr>";
  echo "<td width=300 bgcolor=$bgcolour>$row[product]</td>";
  echo "<td width=300 bgcolor=$bgcolour>$row[sn]</td>";
  echo "<td width=300 bgcolor=$bgcolour>$row[note]</td>";
  echo "</tr>";
}

echo "</table>";

include 'closedb.php';

?>

</body>

</html>

Håber på god fornuftig konstruktiv feedback.

Ronnie
Avatar billede stagedk Nybegynder
06. april 2009 - 23:34 #1
jeg er ikke sikker på alle reglerne :).
men jeg kender to vigtige.

i en echo må aldrig bruges " inde i strengen da php opfatter det som at man lukker. så i stedet for
echo "<font face="tahoma">";  skriver du
echo "<font face='tahoma'>"; / echo "<font face\"tahoma\">";
har egentlig aldrig fattet folk der skriver \" istedet for '.
det samme gælder i en mysql string. altså hvis du laver en ", så tror php du lukker din query forespørgelse og derfor får du en fejl.
så du skriver
mysql_query("SELECT * FROM tablename WHERE username='$brugernavn'");
i stedet for
mysql_query("SELECT * FROM tablename WHERE username="$brugernavn"");
Avatar billede majbom Novice
07. april 2009 - 07:59 #2
du kan brue enten ' eller " til at omkranse en streng.

hvis du bruger " kan du gøre sådan her:

$var = "variabel";
echo "dette er en streng med en $var i";

OUTPUT: dette er en streng med en variabel i

hvis du laver samme trick med ' får du dette:

OUTPUT: dette er en streng med en $var i

i dit tilfælde kan følgende bruges:

echo "<td width='300' bgcolor='$bgcolour'>$row['product']</td>";

alternativt kan du skrive:

echo '<td width="300" bgcolor="'.$bgcolour.'">'.$row['product'].'</td>';

eller:

echo "<td width=\"300\" bgcolor=\"$bgcolour\">$row['product']</td>";

der er mange muligheder. det vigtiste er sådan set at starte og slutte strengen med samme tegn og hvis du skal udsrive et tilsvarende tegn inde i strengen skal der en backslash foran (\' og \")
Avatar billede majbom Novice
07. april 2009 - 08:01 #3
i øvrigt er det en god ide at bruge ' når du bruger arrays:

$row['product'];

i stedet for:

$row[product];

da serveren ellers først vil lede efter konstanten "product" og først derefter opfatte det som en streng.
Avatar billede ronniej Nybegynder
07. april 2009 - 09:54 #4
Tusinde tak for jeres svar, har lige prøvet at erstatte flg.

echo "<td width='300' bgcolor='$bgcolour'>$row[product]</td>";

med det her:

echo "<td width='300' bgcolor='$bgcolour'>$row['product']</td>";

og så virker siden ikke. den er hel blank. nogen ideer til hvorfor ?
Avatar billede ronniej Nybegynder
07. april 2009 - 10:02 #5
Kunne det være en server konfiguration ? mit webhotel er hos www.one.com
Avatar billede majbom Novice
07. april 2009 - 10:12 #6
hmm, er sikker på at det burde virke...

prøv med:

echo "<td width='300' bgcolor='$bgcolour'>".$row['product']."</td>";
Avatar billede ronniej Nybegynder
07. april 2009 - 10:20 #7
Det virker fint. så hvad kan vi konkludere ?
Avatar billede majbom Novice
07. april 2009 - 10:55 #8
vi kan konkludere at jeg huskede galt og at du skal stoppe strengen, når du skal kalde en variabel fra et array.

du kan læse mere om det her: http://www.php.net/manual/en/language.types.string.php#language.types.string.syntax.double

ellers kan du gøre:

echo "<td width='300' bgcolor='$bgcolour'>{$row['product']}</td>";

som sagt er der mange muligheder :)
Avatar billede majbom Novice
07. april 2009 - 14:17 #9
tak for point, selvom stagedk dog burde have haft nogle af dem, han var jo ikke helt galt på den :)
Avatar billede ronniej Nybegynder
07. april 2009 - 14:22 #10
PIS det glemte jeg sgu.... nogen måde at reverse det så jeg kan give point til ham også ?
Avatar billede majbom Novice
07. april 2009 - 15:19 #11
nej, jeg laver lige et spørgsmål han kan svare i, så får han de 50 point, er det i orden?
Avatar billede ronniej Nybegynder
07. april 2009 - 15:25 #12
Ja helt sikkert...
Avatar billede majbom Novice
07. april 2009 - 15:37 #13
Avatar billede majbom Novice
18. maj 2009 - 14:16 #14
-> stagedk - se #13...