Avatar billede catanha Nybegynder
06. april 2009 - 12:51 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

CSS virker i Firefox, men ikke IE - hvorfor?

Hej Eksperter.

Jeg har lavet en hjemmeside, og bruger css. Dette virker også helt fint hvis man ser hjemmesiden i Firefox, men ser man den i IE virker det ikke :( I IE bruger den bare fonten Times New Roman og en stor skriftstørrelse.

Det drejer sig om hjemmesiden www.steensson.dk

*Her er indholdet af min css (hele "link-sektionen" virker):

tekst        {
        color: #000000;
        font-size: 12px;
        font-family: verdana, arial, sans-serif;
        }

tekstheader    {
        color: #000000;
        font-size: 12px;
        font-family: verdana, arial, sans-serif;
        font-weight: bold;
        }

menutekst    {
        color: #3a3232;
        font-size: 14px;
        font-family: arial, sans-serif;
        }

infotekst    {
        color: #3a3232;
        font-size: 9px;
        font-family: verdana, arial, sans-serif;
        }

a:link        {
        color: #3a3232;
        text-decoration:none;
        }

a:visited    {
        color: #3a3232;
        text-decoration:none;
        }

a:active    {
        color: #3a3232;
        text-decoration:none;
        }

a:hover        {
        color: #FFFFFF;
        text-decoration:none;
        }

charles        {
        margin-right: 50px
        }
Avatar billede Slater Ekspert
06. april 2009 - 13:07 #1
Du bruger tags der ikke findes. Der er ingen <tekst> og <tekstheader> tags, så din CSS bør slet ikke virke.

Grunden til at det virker i Firefox, er sikkert at den fortolker det som XML, hvor man selv må opfinde sine tags - men det må man altså ikke i HTML.
Avatar billede zips Juniormester
06. april 2009 - 16:06 #2
Når man ikke bruger en korrekt doc type beder du selv om at få problemer, når du bruger "Transitional" skal det være en fuld doc type, her er listen med doc typer http://www.w3.org/QA/2002/04/valid-dtd-list.html

Som viperine også skriver, bruger du <tekst> som ikke er noget som findes, kik på element listen http://www.w3.org/TR/REC-html40/index/elements.html

Og er der en særlig grund til du bruger frame...
Avatar billede catanha Nybegynder
07. april 2009 - 08:20 #3
Jeg forstår det ikke.

Er der en af jer der vil være så venlig bare lige at vise mig med fx "infotekst" (eller en af de andre) hvordan det skal gøres?
Avatar billede Slater Ekspert
07. april 2009 - 08:25 #4
Ja altså, du må ikke bruge et element i din HTML der hedder <infotekst>, du må KUN bruge dem på listen i nummer 2 link zips smed.

Når det skal indeholde tekst er det mest fornuftigt at bruge enten <div> eller <p> - og holde sig til de to. Hvis de så skal have en bestemt stil associeret, som ikke skal gælde for alle elementer af den type, må du give dem en class, f.eks.

<p class="infotekst">
  ... tekst her ...
</p>

- Og så kan du i din CSS skrive:

.infotekst    {
    color: #3a3232;
    font-size: 9px;
    font-family: verdana, arial, sans-serif;
}

- læg mærke til punktummet foran "infotekst".
Avatar billede catanha Nybegynder
07. april 2009 - 08:33 #5
Det virker, og jeg forstår. Tak. Smid lige et svar, så du kan få dine velfortjente point.
Avatar billede catanha Nybegynder
07. april 2009 - 08:51 #6
EDIT: Hvordan laver jeg en sort ramme rundt om "dokument-billederne" under "anbefalinger", så den ikke er afhængig af om det er et link der er besøgt, eller ikke besøgt?
Avatar billede Slater Ekspert
07. april 2009 - 09:17 #7
Så skal du også give dem noget CSS, og til det skal de også have en class, så vi kan referere til dem, uden samtidig at ramme ALLE billeder på siden.
- Men i stedet for at give hver enkelt billede en class, kan vi bare give det til et element, der indeholder dem allesammen - f.eks. den <table> de ligger indeni.

Altså giv den table på Anbefalinger-siden en class:
<table ... class="anb_table">
- hvor de tre prikker er de eksisterende attributter, som cellspacing osv.

Så i CSS'en kan du skrive

.anb_table img {
  border: 1px #000000 solid;
}

- for at give alle billeder inde i anb_table en 1px sort ramme.
Avatar billede catanha Nybegynder
07. april 2009 - 09:28 #8
Super mange gange tak, du har reddet min dag!