Avatar billede -zonic- Nybegynder
04. april 2009 - 14:31 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Excel søjler med koordinater - en fejl?

Hej,

jeg sad idag med et problem i Excel 2008 til Mac, (tror egentlig det er underordnet om det er 2007 til win eller 08 til mac), og skulle have lavet et søjlediagram over nogle tal..:

f.eks.

0  22
1  18
2  28
3  30
4  30
5  29
6  27
7  8
8  5
9  1
10 0
11 1
12 1

søjlerne skulle udtrykke antal gange en hændelse forekom på en time... dvs. 2 hændelser i timen skete 28 gange osv...

når man så vil oprette diagrammet i Excel, konstaterede jeg at mine evner ikke rakte til at få x-aksen til at starte fra 0 efter 15 minutters besvær, men blot starte fra 1-2-3  -->    http://stephan.dyndns.dk/excel1.png

Dvs. den troede hele tiden at det var 2 serier og ikke en etikette og en dataserie... jeg synes at jeg prøvede på alle mulige måder at få den til at forstå at den første kolonne var min akse, men ligemeget hjalp det... indtil jeg tilfældigt stødte på at oprette diagrammet som et x-y diagram.. heraf fik jeg så en kurve i stedet som jo ikke var planen, men efter at jeg havde oprettet mit x-y diagram kunne jeg ændre typen til kolonner, og så var det hele som jeg gerne ville have det.. -->

http://stephan.dyndns.dk/excel2.png

tadaaaa... nu kan man også se på billedet at den opfatter de to kolonner som to serier...

mit spørgsmål er så... er det en lille bug i excel programmet, eller er det mig der ikke kan finde den rigtige indstilling til at ændre det på den første måde??

egentlig har jeg jo fundet løsningen på mit problem, men synes nok det er lidt en husmandsfinte jeg har fundet ;-)

hvad siger de kloge hoveder?
Avatar billede stry Nybegynder
04. april 2009 - 14:52 #1
du skal bruge et xy-scatter plot
Avatar billede stry Nybegynder
04. april 2009 - 14:53 #2
glem mit indlæg... jeg vrøvler
Avatar billede stry Nybegynder
04. april 2009 - 14:59 #3
brug et almindeligt søjlediagram.
under source-data sørg for at der kun en 1 serie, tryk på values-inputknappen og vælg data: 22, 18, 28 osv. og tryk OK, herefter vælg 'Category (X) axis labels'-knappen og vælg 0-12.

that's it.
Avatar billede stry Nybegynder
04. april 2009 - 15:06 #4
Avatar billede stry Nybegynder
04. april 2009 - 15:16 #5
Det skal lige nævnes at jeg kører Excel 2003 på WinXP - jeg ved ikke om det er det samme på mac.
Avatar billede -zonic- Nybegynder
04. april 2009 - 16:01 #6
ja, det kan jeg godt se, og det var netop også det jeg ledte efter... :-)

men prøv at se hvordan min ser ud..:

http://stephan.dyndns.dk/excel3.png

mærkeligt ikke?
Avatar billede stry Nybegynder
04. april 2009 - 16:17 #7
jo, det ser mærkeligt ud at man ikke får muligheden for manuelt at udpege X-værdierne.

Som sagt har jeg ikke adgang til at prøve det på mac, så jeg kan vist ikke bidrage yderligere.
Avatar billede stry Nybegynder
04. april 2009 - 16:28 #8
Avatar billede stry Nybegynder
04. april 2009 - 16:35 #9
Det ser ud som om du skulle kunne få en dialogboks som ligner min:

http://img142.imageshack.us/img142/9310/clipimage003.jpg

...andet ville også være underligt.
Avatar billede -zonic- Nybegynder
22. september 2009 - 14:47 #10
men så må konklussionen jo være, at det bare ER mærkeligt :-)