Avatar billede swamboo Seniormester
02. april 2009 - 23:00 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Billedet slippes ikke

Hej

Jeg får følgende fejl ved udskrivning:

************** Undtagelsestekst **************
System.IO.FileNotFoundException: Gramofon1.jpg
  ved System.Drawing.Image.FromFile(String filename, Boolean useEmbeddedColorManagement)
  ved System.Drawing.Image.FromFile(String filename)
  ved skoentsyn.PrintDialog.btn_print_Click(Object sender, EventArgs e)
  ved System.Windows.Forms.Control.OnClick(EventArgs e)
  ved System.Windows.Forms.Button.OnClick(EventArgs e)
  ved System.Windows.Forms.Button.WndProc(Message& m)
  ved System.Windows.Forms.Control.ControlNativeWindow.OnMessage(Message& m)
  ved System.Windows.Forms.Control.ControlNativeWindow.WndProc(Message& m)
  ved System.Windows.Forms.NativeWindow.Callback(IntPtr hWnd, Int32 msg, IntPtr wparam, IntPtr lparam)

Koden der fejler ser sådan ud:
                                try
                                {
                                    Image img = Image.FromFile("Gramofon.jpg");
                                    myGfx.DrawImage(img, 0, 1760);
                                    img.Dispose();
                                    Image img1 = Image.FromFile("Bil.jpg");
                                    myGfx.DrawImage(img1, 1610, 1760);
                                    img1.Dispose();
                                }
                                catch
                                {
                                    Image img = Image.FromFile("Gramofon1.jpg");
                                    myGfx.DrawImage(img, 0, 1760);
                                    img.Dispose();
                                    Image img1 = Image.FromFile("Bil1.jpg");
                                    myGfx.DrawImage(img1, 1610, 1760);
                                    img1.Dispose();
                                }

hvad kan fejlen være??
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
02. april 2009 - 23:02 #1
Billederne er måske ikke i det katalog du forventer. Prøv at skrive den fulde sti.
Avatar billede swamboo Seniormester
02. april 2009 - 23:03 #2
Måske skulle jeg lige sige:
Det virker fint ved 1. udskrift - ingen fejl - billederne printes fint med. Men ved anden udskrift kommer fejlen - en væsentlig detalje!!
Avatar billede swamboo Seniormester
02. april 2009 - 23:05 #3
Erik-> Billederne kan som anført ovenfor godt udskrives - men kun en gang - så kan billederne ikke bruges mere, og den danner fejl
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
02. april 2009 - 23:09 #4
Ja. Men du kan jo prøve med den fulde sti.
Avatar billede swamboo Seniormester
02. april 2009 - 23:15 #5
OK - jeg forstår du mener at det kan have en indvirkning.

Men har du en god ide hvordan jeg gør det, for stien er jo forskellig alt efter om det er i arbejdsmilijøet eller i org. programmet...
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
02. april 2009 - 23:19 #6
Ved at prøve med den fulde sti, kan du se om der er et problem med hvad dit program opfatter som det aktuelle katalog.

Derefter kan vi (du...) finde en løsning, fx. ved at den fulde sti sættes i en konfigurationsfil, eller ved at du fikser med det aktuelle katalog.

Eller også er der noget helt fjortende galt ;)
Avatar billede swamboo Seniormester
02. april 2009 - 23:30 #7
Bravo - stien var løsningen! Tak for hjælpen!!

Men det giver jo et nyt problem - stien er ikke den samme...
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
02. april 2009 - 23:34 #8
Godt, så er vi/du et skridt nærmere løsningen.

Åbenbart vil dit program skifte aktuelt katalog mellem 1. gang og 2. gang du udskriver. Kan du se hvorfor?

(ja, det er nemmere med en relativ sti, så lad os se om det kan gøres)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
02. april 2009 - 23:36 #9
Avatar billede swamboo Seniormester
02. april 2009 - 23:45 #10
Den tror jeg lige jeg tager i morgen når jeg er lidt mere klar i hovedet - du har hjulpet langt!!

1000 tak for hjælpen indtil videre!
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
02. april 2009 - 23:47 #11
;) Helt i orden. Jeg foreslår at du i en lille test udskrive det aktuelle katalog lige før du tilgår billederne. Udfra hvad den så udskriver kan du måske finde årsagen til problemet.
Avatar billede swamboo Seniormester
02. april 2009 - 23:49 #12
Rigtig god ide - det prøver jeg!! Takker endnu en gang!!!!
Avatar billede arne_v Ekspert
03. april 2009 - 01:59 #13
Man kan også konstruere en sti udfra programmets sti og et filnavn - det er rimeligt flybart.
Avatar billede aaberg Nybegynder
03. april 2009 - 08:20 #14
En OpenFileDialog / SaveFileDialog vil ændre CurrentDirectory. Dette kan måske forklare noget!?
Avatar billede swamboo Seniormester
05. april 2009 - 22:23 #15
Problemet er løst.

Problem årsag:
Jeg bruger image document writer til test udskrifter. Og den ændrer åbenbart stien til documenter.... og derfor kan den åbenbart ikke finde den anden sti.

Løsning:
Jeg kon til at tænke over at der er en funktion der hedder application.startuppath som indeholder nøjagtig den sti jeg skulle bruge
så sætningen hedder nu:
                                {
                                    Image img = Image.FromFile(Application.StartupPath + "/Gramofon.jpg");
                                    myGfx.DrawImage(img, 0, 1760);
                                    img.Dispose();
                                    Image img1 = Image.FromFile(Application.StartupPath + "/Bil.jpg");
                                    myGfx.DrawImage(img1, 1610, 1760);
                                    img1.Dispose();
                                }

Erik Jacobsen - havde du ikke spurgt om hele adressen, havde jeg ikke ledt her - så smid et svar...

tak for hjælen til alle...
Avatar billede swamboo Seniormester
11. marts 2010 - 20:33 #16
Lukkker...