Avatar billede hadsten Nybegynder
02. april 2009 - 09:12 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Ekstra IP-net

Jeg har en kunde der har en fiber forbindelse fra TDC.

Med i denne forbindelse er der et "Ekstra IP-net" (et /29 net)

Da der skal en lejer mere ind i bygningen, og disse gerne vil have deres "helt eget net" - vil jeg jo gerne sætte det op, så lejer1 har sit eget net og ekstern IP1, og lejer2 har eget net, og ekstern IP2

Som det er i dag, har jeg opsat egen Router på løsningen (Altså bruger ikke TDC's) - men som jeg ser det, kan denne Router ikke løfte opgaven.

Så spørgsmålet er:

Hvilken Router skal jeg indkøbe for at klare opgaven, OG hvordan skal dette sættes op ?

Håber det er gjort forståeligt :)

Lejer1, 192.168.1.0 net, egen ekstern IP
Lejer2, 192.168.2.0 net, egen ekstern IP

/ Hadsten
Avatar billede sameaim Nybegynder
02. april 2009 - 15:08 #1
Det tildelte /29 netværk kan subnettes til 2x /30 netværk.
Du skal så have en router der har 1x WAN interface og 2x LAN interfaces.

På WAN interfacet tilslutter du selvfølgelig linien fra udbyderen.
På LAN interfacene tilslutter du lejerne, til hver sit interface.
LAN interface 1, sættes op til det ene /30 netværk - hvor Lejer1 tilsluttes.
LAN interface 2, sættes op til det andet /30 netværk - hvor Lejer2 tilsluttes.

Hvis du er ude efter noget Cisco udstyr, så bør en Cisco ISR 1812 kunne håndtere opgaven, alt efter hvor stor en kapacitet fiberen er tildelt.

Hvis du er ude i noget billigere udstyr, så burde fx en Zyxel Zywall 5 kunne klare opgaven - men hæng mig ikke op på dette :)
Avatar billede hadsten Nybegynder
03. april 2009 - 00:37 #2
Og hvis det nu ender med en Cisco, kan du evt. så være behjælpelig med lidt opsætningshjælp ?

Jeg hælder mest til Zywall'en, af den simple grund jeg kommer til at bruge en milliard timer på den Cisco opsætning :(
Avatar billede sameaim Nybegynder
03. april 2009 - 08:03 #3
Sagtens... :)

Cisco'en ville være ala følgende (simpel konfig):
vlan 10
name Lejer1
vlan 20
name Lejer2
!
interface FastEthernet0
description TDC
ip address xxx.xxx.xxx.yyy xxx.xxx.xxx.yyy
no shutdown
!
interface FastEthernet2
description Lejer1
switchport access vlan 10
no shutdown
!
interface FastEthernet3
description Lejer2
switchport access vlan 20
no shutdown
!
interface vlan 10
description Lejer1
ip address xxx.xxx.xxx.yyy xxx.xxx.xxx.yyy
no shutdown
!
interface vlan 20
description Lejer2
ip address xxx.xxx.xxx.yyy xxx.xxx.xxx.yyy
no shutdown
!
ip route 0.0.0.0 0.0.0.0 xxx.xxx.xxx.yyy name Default_Route_TDC
Avatar billede hadsten Nybegynder
04. april 2009 - 00:27 #4
Jeg har nu anbefalet kunden at købe en Cisco Router, da der jo ingen tvivl er om stabiliteten på denne klart er bedre end Zywall'en (Som jeg iøvrigt er en del i tvivl om har mulighed for dette ekstra WAN, men jeg syntes at se Draytek har Routere der kan klare opgaven, hvis det ikke bliver Cisco, vil jeg undersøge det)

Kan du ikke smide mig en mail på kvajpande gmail com - jeg vil gerne have mulighed for "livline" hvis det bliver Cisco Routeren :)

Iøvrigt lav et "svar" på denne tråd, så du kan få dine points :)
Avatar billede sameaim Nybegynder
04. april 2009 - 10:24 #5
:)
Du kan bare kontakte mig, hvis du får behov...
Mit username og så 'at gmail dot com' :)