Avatar billede probelmos Nybegynder
05. juli 2001 - 23:36 Der er 55 kommentarer

Ulovlige ting

Hej

Har i ulovlige ting på jeres computer så som Napster, amister, WinMX og ulovlige spil og film hentet fra nettet. Brænder i også musik ned fra nettet...

/Michael
Avatar billede kornfreak Nybegynder
05. juli 2001 - 23:37 #1
Alt hvad jeg kan finde :P
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
05. juli 2001 - 23:38 #2
Og det mener du seriøst at vi skal svare seriøst på ?
Avatar billede kornfreak Nybegynder
05. juli 2001 - 23:38 #3
How..naah..det er jo ulovligt :)
Avatar billede kapla Nybegynder
05. juli 2001 - 23:39 #4
probelmos>> Er du fra politiet eller noget? ;)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
05. juli 2001 - 23:40 #5
Nej.

Jeg laver selv ting som jeg ville være ked af at folk brugte uden at betale. Hvis man ikke har råd må man finde alternativer. Som det tidligere i aftes blev sagt i http://www.eksperten.dk/spm/87000 : Hvis du ikke har råd til en bil, så stjæler du bare en. Men det gør man jo ikke, hvorfor er det så \"tilladt\" med software. Du stjæler jo heller ikke i brugsen heller ikke de små ting vel. Og som oftes er software dyrere end tyggegummi.
Avatar billede Slettet bruger
05. juli 2001 - 23:41 #6
Jeg hverken Napster, eDonkey, Kazaa, mp3, divX film, kopierede programmer og styresystemer, hugget php-kode, ulovlige links eller platte e-mails...

Vel?
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
05. juli 2001 - 23:41 #7
james_t_dk:> åååhh nej ... not the \"Stealing software is like stealing a car\" thing again ... *I\'m out ... not gettin\' myself in _that_ war*
Avatar billede Slettet bruger
05. juli 2001 - 23:44 #8
Jeg ville da være ked af at folk stjal det jeg lavede...

Men...for at blive god til Photoshop skal man vel have programmet..og selv i en limited (meget limited) er det stadig en ret pebret pris...
Avatar billede Slettet bruger
05. juli 2001 - 23:44 #9
Som de sagde i mili: \"Du snyder ikke os, du snyder kun dig selv\" øhhh..bare omvendt..lol
Avatar billede kornfreak Nybegynder
05. juli 2001 - 23:45 #10
how.. napster..aimster og winmx er da ikke ulovlige at have på sin puter?
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
05. juli 2001 - 23:46 #11
kornfreak:> faktisk ikke ... det er jo bare fil delingsprogrammer .. så ville ICQ og MSN også være ulovlige hvis alt der kunne udveksle filer var ulovligt ;-)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
05. juli 2001 - 23:47 #12
Tdaugaard>> hvorfor er det ikke det samme. Hvis ikke en bil hvad så med en pakke tyggegummi i Brugsen. Hvis du har skrevet noget kode du er stolt af og rent faktisk kunne tjene penge på, ville du så lægge den på nettet som opensource, eller prøve at tjene lidt penge. JA Bill Gates har røven fuld af penge, men det er stadig at stjæle, også hvis du hedder Robin Hood.

Og jo jeg har MP3 filer. Med Ray Weaver og Allan McKenzie. Jeg bruger BeoPlayeren og andet gratis software.
Avatar billede tzr Nybegynder
05. juli 2001 - 23:47 #13
og hvad skal jeg svare for at få point ?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
05. juli 2001 - 23:48 #14
Og nej jeg vil ikke kritisere nogen, det er hver enkelts sag. Men jeg vil sige min mening.
Avatar billede kornfreak Nybegynder
05. juli 2001 - 23:49 #15
Tdaugaard >> Også det jeg tænkte :)
Avatar billede kornfreak Nybegynder
05. juli 2001 - 23:50 #16
Jeg er pisse ligeglad med hvem der har lavet hvad og hvorfor ..og om det er ulovligt .. :)
Avatar billede probelmos Nybegynder
05. juli 2001 - 23:50 #17
HæHæ tak for svarene...
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
05. juli 2001 - 23:52 #18
james_t_dk:> *suk* Hvis ikke du har lagt mærke til det så er ALT med undtagelse af en eller to ting jeg har lavet, programmeret osv. gratis. Jeg vil ikke prøve at tage penge for noget som jeg ved vil blive eller kan blive kopieret hvis bare een får en kopi.

Stjæl en bil og det kan gå frygtligt meget ud over ejeren; Lav en kopi af f.eks. Windows og Microsoft kan i teorien ikke have tabt på det.

De fleste mennesker ville ikke gå ud og købe det software som de har som pirat kopier nu, hvis de IKKE kunne have fået kopier. Derfor, jeg ville have købt 0 \"kopier\" (org. retails) af Windows, men jeg har taget en kopi af en. Det har Microsoft IKKE lidt noget tab under da jeg under ingen omtændígheder ville have haft råd ej heller lyst til at betale ~1.100-2.000 for Windows.

Hvis du kunne tage en bil og lave en kopi af den på 1 sek ville det være det samme, men ellers ikke.
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
05. juli 2001 - 23:54 #19
So in short:

Tag en kopi af en bil = tag en kopi af et stykke software
Stjæl en bil = Stjæl en hel computer

You see my point ?

Se et stykke software som en virtuel ting der egentligt ikke eksisterer. Det gør en bil derimod og kan skade ejeren stort hvis den stjæles.
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
05. juli 2001 - 23:57 #20
By the way, ville det ikke være ret så dobbeltmoralsk hvis jeg f.eks. sad og udviklede et program i en pirat kopi af Visual Basic, som skulle sælges ?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
06. juli 2001 - 00:01 #21
tdaugaard>> Jeg henviser til dig når jeg nupper en pakke tyggegummi nede i KVICKLY i morgen for det kan FDB alligevel ikke se på årsregnskabet.
Avatar billede apollo69 Nybegynder
06. juli 2001 - 00:03 #22
tdaugaard>> He-he
Avatar billede james_t_dk Juniormester
06. juli 2001 - 00:08 #23
tdaugaard>> Nej det er ikke det samme, for hvis du ikke kunne kopiere software hvad gjorde du så?

Nogle UNIX maskiner låser softwaren med en kode til den kode der er i processoren. Det betyder at man skal ringe til software leverandøren og oplyse ens processor kode, for at få den kode der får ens software til at virke. Det ender med ligende løsninger på andre platforme, og det bliver ikke sjovt hverken for dem der betaler eller for dem der lader være.
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
06. juli 2001 - 00:09 #24
james_t_dk:> Men ehm .. hvor vil du finde en pakke tyggegummi til f.eks. ~15.000 kr. som eksempelvis Visual Studio 6.0 Enteprise koster ? ;o)

Årsregnskabet ? Jow da .. de vil da kunne se at der mangler for 7 kr. tyggegummi. Men der har du jo også stjålet en fysisk ting som nogle taber penge på.

Er du af den overbevisning at Microsoft taber det antal kroner det pågældende produkt koster, for hver gang jeg eller en anden laver en kopi af et ?

Man gør oprør mod så mange andre ting; politiske holdning, menneskerettigheder osv., er det så forkert at gøre oprør mod skyhøje priser på en homogent marked ved at pirat kopiere ?

Sure det er forkert for det er strafbart, men hvis ikke vi havde den lov så ville vi sku nok ikke engang få lov til at sælge Windows 3.11 eller WordPerfect DOS version her i Danmark.
Avatar billede apollo69 Nybegynder
06. juli 2001 - 00:11 #25
Hvis det ikke var muligt at kopiere sad 80% af ekspertens brugere nok stadig med windows 98 eller 95.
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
06. juli 2001 - 00:13 #26
james_t_dk:> Hvis ikke jeg kunne kopiere software måtte jeg undvære det, skifte til noget gratis (Linux eksempelvis) men skal vi ikke nøjes med at se på hvordan det er IRL og ikke hvordan det KUNNE have været ? Faktum er en ting, fiktion er en anden.

Jeg har engang købt og betalt for SmartSMS 1.0 da det brugte en lign. beskyttelses metode. En H/W key genereret ud fra dele i computeren ligesom WinXP kommer til. Jeg havde brug for programmet og da jeg faktisk synes det var et fedt program betalte jeg for det.

Men en sådan løsning er ikke holdbar. Folk der spiller mange spil eller folk der tit eller udelukkende bruger computeren til spil, de skifter H/W så tit at de ville blive beskyldt for at pirat kopiere pga. deres hele tiden skiftende H/W key.

Er det fair ? Nej!
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
06. juli 2001 - 00:15 #27
apollo69:> 95 eller 98 kan nok ikke gøre det. 3.11 eller 95. Og resten med Linux.

james_t_dk:> Hvis jeg kunne downloade mig en Ferrai eller et års forbrug af Stimorol ville jeg da helt sikkert gøre det, hvad enten det var ulovligt eller ej. Ville du ikke !?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
06. juli 2001 - 00:16 #28
Du har ovså stjålet far microsoft ved at nægte dem indtægter på det produkt du har kopieret.

Desuden kan 7 kroner ikke ses på FDB\'s årsregnskab, da det opgøres i hele 1000 kr.

Hvis du vil gøre oprør mod microsoft, så gør du det bedst ved at benytte Linux eller OS/2.

Appollo>> Eller også brugte de noget af det ganske udemærkede Freeware der findes. Hvis de gjorde det tabte MS markeds andele, nej ikke fysiske for i kopiere jo allerede, men i støtter dem stadig ved at det er det i kender og bruger, så må firmaerne bruge det og på den måde levere i selv føden til den pris spiral i brokker jer over.

Avatar billede james_t_dk Juniormester
06. juli 2001 - 00:20 #29
Hvis flere brugte Linux, var der nok også flere spil til det. Det hele drejer sig om økonomi, der hvor pengene er, er også der hvor udviklings krafterne bliver lagt. Sådan fungere det også der hvor jeg arbejder. Og vi har produkter fra nogle få hundrede kroner til på den forkerte side af 100.000 kr.
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
06. juli 2001 - 00:23 #30
james_t_dk:> OS/2 koster penge .. Linux er ikke til at finde ud af ej heller for mennesker der godt kan lide ASP, Visual Basic og tjae .. alt andet der er baseret på BASIC sproget.

Nej! Når jeg ikke ville have købt det anyway har de ikke mistet så meget som 0 kr.

Hvor skulle jeg vide fra at FDB\'s regnskab blev opgjort i hele tusinde !?

Jeg vil ikke gøre oprør mod Microsoft itself, men deres priser.
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
06. juli 2001 - 00:24 #31
james_t_dk:> Linux ER ikke nemt for it-analfabeter som f.eks. min søster, min kusine eller deromkring. De skal have noget der bare starter når de tænder, noget der er på nettet når de vil uden at skulle taste en masse og så skal det være nemt at customize.
Avatar billede tommyf Nybegynder
06. juli 2001 - 00:55 #32

tdaugaard >> Absolute, han har penge nok (58 milliareder dollars) til at hele hans slægt kan leve fedt uden at nogen behøver at arbejde, så når vores penge ryger hen til MS smider han dem bare over i bunken... men selvfølgelig skal de tjene penge, men så mange?
Win2000, WinME, WinXP ?
På cirka 12 måneder? Det burde altsammen være opgraderinger til Win98 så os der har betalt for den kunne få et bedre produkt, men nej, i stedet laver de det til en ny programpakke - for på den måde kan de jo tjene penge på det :o(

james_t_dk >> Der kan du se, han er den eneste der ikke behøver at købe nyt software til alle sine medarbejdere hver 6. måned, og hvordan er det gået ham? Jo han er nu verdens rigeste ;o)
(Snuppet fra \"The tonight show\")
Det er bare en skrue uden ende. For hvis de nye spil ikke snart beynder at understøtte Linux gidder jeg ikke bruge Linux, og hvis jeg (og andre) ikke gidder bruge Linux kommer de nye spil ikke til at understøtte Linux.
Avatar billede tommyf Nybegynder
06. juli 2001 - 00:56 #33
tommyf >> Den der med at de skulle være opgraderingen til Win98 skal ikke tages så nøje - men I må da give mig ret i at de snart spytter nye styresystemer ud hurtigere end addons til Red Alert.
Avatar billede tommyf Nybegynder
06. juli 2001 - 00:57 #34
... Nu sidder jeg og snakker til mig selv, kan I så deltage i diskutionen ;o)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
06. juli 2001 - 05:54 #35
tdaugaard>> Skal det tolkes på den måde, at kunne windows ikke kopieres, så havde du ikke en computer? Min mor bruger Linux på hendes hjemme computer, Linux og StarOffice. Det har jeg sat op til hende, så det virker. Hun har ikke noget behov for at ændre på noget, for den starter når man trykker på knappen. Hun har hverken problemer med at hente mail eller surfe. Og hun er det jeg vil kalde \"teknisk udfordret\". I starten var der en del \"fejl 40\" men det ville der også have været med en windows maskine.
Avatar billede kornfreak Nybegynder
06. juli 2001 - 12:02 #36
Min mor ville ikke for alt i verden surfe på en linux/netscape ...og det tvivler jeg også på min søster ville!
Avatar billede james_t_dk Juniormester
06. juli 2001 - 15:14 #37
kornfreak>> Hvorfor? Ville de opdage forskellen?
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
06. juli 2001 - 15:30 #38
james_t_dk:> Som andre folk også har sagt, hvad gør du når din nabo sender dig et Word 2000 dokument og du sidder med Linux og StarOffice ? Hvad nu hvis man vil lære ASP istedet for PHP ?

Der er mange ting der gør at det ikke bare lige er uden problemer at skifte til Linux.
Avatar billede skwat Praktikant
06. juli 2001 - 15:42 #39
tdaugaard og kornfreak har nu vist til fulde at de ikke kan finde ud af at konfigurer en WindowMaker - KDE er ligeså nem at bruge som Windows V. Whatever - Den eneste forskel er at KDE ikke kommer med \"Programmet har udført en ulovlig handling og afsluttes\".
Avatar billede tommyf Nybegynder
06. juli 2001 - 15:45 #40
skwat >> Hvad pokker snakker du om? Prøv lige at forklare dig lidt klare.... KDE?
Avatar billede skwat Praktikant
06. juli 2001 - 15:45 #41
tdaugaard -> Det der med word2000 dokumentet.

Når man har valgt at kommunikere, har man været nød til at definere nogle standarter, word2000 er ikke en standart - så hvis du sender et Word dokument kan du ikke tillade dig at forvente at modtageren kan læse den. Det svare til at jeg forventer at du kan læse japansk.
Avatar billede skwat Praktikant
06. juli 2001 - 15:46 #42
KDE er en grafisk brugerflade til Xfree86
Avatar billede james_t_dk Juniormester
06. juli 2001 - 16:57 #43
tdaugaard>> Staroffice læser/skriver word dokumenter:
Filters
  Word 5.0, 6.0, 95, 97, 2000
  Excel 4.0, 5.0, 95, 97, 2000
  Powerpoint 97, 2000
  Word Perfect 4.1, 4.2, 5.0, 5.1, 6.0, 6.1
  Word Perfect for Windows 1 5.0, 5.1, 6.0, 6.1, 7.0
  AmiPro1 1.1, 1.2, 2.0, 3.1
Avatar billede hotpop Novice
06. juli 2001 - 22:47 #44
ER DER OVERHOVEDET NOGEN DER HAR SVARET PÅ SPØRGSMÅLET??? NEJ!!! HVIS I HAVDE TÆNKT JER AT SVARE SÅ GØR DET, ELLERS LAD DA FOR POKKER VÆRE MED AT KOMMENTERE DET. TAK!
MIT SVAR: JA. MEN JA TIL HVAD SIGER JEG IKKE ;)
Avatar billede tommyf Nybegynder
06. juli 2001 - 22:52 #45
hotpop >> Sikke en LAM måde att lave et svar på - det besvarede ikke hans spørgsmål så lad det være en KOMMENTAR. Desuden skal man da være mere end normal dum for i et offentlig forum at diskutere hvilke ulovligheder man har på sin computer.
(Stadig væk et LAMT forsøg på at score de 30 point. Jeg er efterhånden RIGTIG træt at den type \"uhh nu får jeg måske point\"-svar)
Avatar billede otis Nybegynder
06. juli 2001 - 22:54 #46
Jeg spiller ikke spil, var det svar nok ;)
Avatar billede hotpop Novice
06. juli 2001 - 22:59 #47
tommyf> Sådan nogle kommentarer som dine er direkte irriterende at se på (gider ikke at folk kalder mig LAM og dum så here we go!). Hvad skal jeg bruge din kommentar til??? Læs dog hvad han skriver: Spm lyder: \"Har i ulovlige ting på jeres computer så som Napster, amister, WinMX og ulovlige spil og film hentet fra nettet. Brænder i også musik ned fra nettet...\" der spørges IKKE om hvad dfor programmer/spil m.m. man evt har, kun om man har det på computeren, og det svarede jeg ja til. Skal han vide hvd for programmer vi evt. har skal spm formuleres rigtigt!!!
Avatar billede hotpop Novice
06. juli 2001 - 23:00 #48
tommyf> hvad skulle det til for at kalde mig lam og dum? Vil gerne have en god forklaring.
P.s. i mit svar var Caps_Lock slået til og det så jeg ikke, sorry.
Avatar billede tommyf Nybegynder
06. juli 2001 - 23:03 #49
hotpop >> Hvad tror du selv? Nu kan jeg jo ikke vide andet end at det var din mening at skrive med store bogstaver. En ting som på nettet opfattes som at man råber og er aggresiv - så prøv selv at gennemlæs dit indlæg og gæt på hvordan en udenforstående ville opfatte det?
Avatar billede jakoba Nybegynder
07. juli 2001 - 03:04 #50
Netop de ting du nævner har jeg ingen af.

mvh JakobA
Avatar billede hotpop Novice
07. juli 2001 - 08:57 #51
tommyf> det var ikke lige meningen at min fejlagtige brug af Caps Lock var det der skulle diskuteres, vel??? Men derimod din fuldstændige misforståelse af selve spørgsmålet :)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
16. juli 2001 - 07:47 #52
Hotpop>> Jeg har da svaret: Kommentar fra james_t_dk 05/07 2001 23:40:07

Du vil da ikke påstå at du skriver så langt et indlæg uden at opdage at det er capslocked...
Avatar billede hotpop Novice
16. juli 2001 - 10:16 #53
james_t_dk> Nu er jeg en de typer som sidder med snuden nede tastaturet og skriver, så jo havde ikke set caps Lock :)
P.s. du har ikke svaret. En kommentar er ikke et svar...
Avatar billede james_t_dk Juniormester
17. juli 2001 - 07:41 #54
ok, ok, men jeg har da svaret på spørgsmålet, selv om at jeg ikke har gjort det som et svar. Det kan man jo sagtens gøre!
Avatar billede tzr Nybegynder
12. juli 2003 - 16:58 #55
er det ikke på tide at lukke ? :)