Avatar billede lejla Nybegynder
05. juli 2001 - 23:18 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Nyheds Arkiv

Jeg har et nyheds system i asp med access database, som jeg gerne vil have et arkiv til...

det skal fungere sådan at den deler alle nyhederne op i de forskellige måneder de nu er skrevet i, feks alle nyheder for januar under \"januar\"

nogen der kan hjælpe ?
Avatar billede maude Nybegynder
06. juli 2001 - 09:51 #1
Opret et datofelt i databasen.
Bruger ORDER BY dato i din SQL.
Når du udskriver data til siden kontrolleres hvilken måned der startes med og om næste nyhed ligger i en ny måned.

Ikke så svært, eller har jeg ikke forstået spørgsmålet
Avatar billede lejla Nybegynder
06. juli 2001 - 17:05 #2
Det lyder som om du har forstået spørgsmåler rigtigt nok... det jeg vil have en noget lign

http://www.counter-strike.dk/arkiv.asp

jeg ved bare ikke hvordan man skal skrive koden..
Avatar billede lejla Nybegynder
06. juli 2001 - 17:07 #3
btw.. jeg har allerede et dato felt i databasen
Avatar billede netsjov Nybegynder
06. juli 2001 - 22:02 #4
Uh, det er ikke godt at spørge om hvordan det skal laved hvis du ikke kender det mindste til asp. Hvormeget har du allerede???? Og hvordan ser din database ud????
Hvis jeg skal programmeres systemet helt fra bunden skal det nok 100kr til istedet for 100 point
Avatar billede lejla Nybegynder
07. juli 2001 - 13:17 #5
jeg er ikke helt ny til asp.. jeg har allerede et (næsten) komplet nyheds system, med admin del...

det eneste jeg vil vide er om det feks er en speciel if funktion eller lign der får den til at skelne mellem de forskellige datoer og deler dem op i de rigtige måneder...
Avatar billede lejla Nybegynder
07. juli 2001 - 18:11 #6
pointene er nu sat op med 100%...

nu forventer jeg så lidt kode... :)
Avatar billede netsjov Nybegynder
07. juli 2001 - 18:21 #7
Hvis du kunner svar lidt mere konkret på følgene spørgssmål kan det være at jeg kan hjælpe!
asp. Hvormeget har du allerede???? Og hvordan ser din database ud????
Avatar billede lejla Nybegynder
07. juli 2001 - 18:35 #8
  if mode=\"nyheder\" then
    if request(\"id\") <> \"\" then
      sql = \"SELECT * from [Nyheder] WHERE nr=\" & request(\"id\") & \" ORDER BY dato desc\"
      set rstemp = conntemp.execute(sql)
Response.Write \"<title>|R| - Rulons -> Nyheder -> \"& rstemp(\"topic\") &\"</title>\"
    Select Case weekday(rstemp(\"dato\"))
    case 1 dag=\"Søndag\" : case 2 dag=\"Mandag\" : case 3 dag=\"Tirsdag\" : case 4 dag=\"Onsdag\" : case 5 dag=\"Torsdag\" : case 6 dag=\"Fredag\" : case 7 dag=\"Lørdag\"
    End Select
    Select Case month(rstemp(\"dato\"))
    case 1 maaned=\" januar \" : case 2 maaned=\" februar \" : case 3 maaned=\" marts \" : case 4 maaned=\" april \"
    case 5 maaned=\" maj \" : case 6 maaned=\" juni \" : case 7 maaned=\" juli \" : case 8 maaned=\" august \"
    case 9 maaned=\" september \" : case 10 maaned=\" oktober \" : case 11 maaned=\" november\" : case 12 maaned=\" december \"
    End Select
      do while not (rstemp.eof or rstemp.bof)
        response.write \"<br><div align=\"\"center\"\"><table border=\"\"0\"\" width=\"\"100%\"\" cellspacing=\"\"0\"\" cellpadding=\"\"2\"\" style=\"\"BORDER-TOP: 1px solid; BORDER-BOTTOM: 1px solid; BORDER-LEFT: 1px solid; BORDER-RIGHT: 1px solid; Border-Color: \'\"& border &\"\'\"\"></td><tr>\"
        response.write \"<td width=\"\"60%\"\" bgcolor=\'\" & head &\"\' style=\"\"border-bottom: 1px solid; Border-Color: \'\"& border &\"\' \"\" align=\"\"left\"\">\"
    response.write \"<font face=\"\"Verdana\"\" size=\"\"1\"\" color=\'\" & headfont &\"\'><b>\"& rstemp(\"topic\") &\"</b> (\"&dag&\" d. \"&day(rstemp(\"dato\"))& maaned &year(rstemp(\"dato\"))&\") Skrevet af \"& rstemp(\"oprettet\") &\" </font></td></tr>\"
    response.write \"<tr><td width=\"\"100%\"\" bgcolor=\'\" & bgcolor & \"\' valign=\"\"top\"\">\"
    response.write \"<p align=\"\"justify\"\"><font face=\"\"Verdana\"\" size=\"\"1\"\">\"& replace(rstemp(\"tekst\"), vbCrLf, \"<br>\") &\"</font></p></td></tr></table></div><br>\"
      rstemp.movenext
      loop
      rstemp.close
    response.write \"<table border=\"\"0\"\" callspacing=\"\"0\"\" cellpadding=\"\"0\"\" width=\"\"100%\"\" height=\"\"5\"\"><td align=\"\"center\"\" valign=\"\"top\"\" width=\"\"100%\"\"><font face=verdana size=1>\"
    response.write \"<a href=\"\"java script:history.back(1)\"\">Tilbage</a>\"
    response.write \"</table>\"
    else
Response.Write \"<title>|R| - Rulons -> Nyheder</title>\"
    response.write \"<br>\"
    intPage = Request(\"page\")
    If isNumeric(intPage) = False Or intPage < 1 Then
        intPage = 1
    End If
    Set rstemp = Server.CreateObject(\"ADODB.RecordSet\")
    SQL = \"SELECT TOP 10 * FROM [Nyheder] ORDER by dato desc\"
    rstemp.Open SQL, conntemp, 1
    if rstemp.EOF or rstemp.BOF then
      response.write \"<br><font face=verdana size=1><center>Der er ingen nyheder.</center></font>\"
    else
    Select Case weekday(rstemp(\"dato\"))
    case 1 dag=\"Søndag\" : case 2 dag=\"Mandag\" : case 3 dag=\"Tirsdag\" : case 4 dag=\"Onsdag\" : case 5 dag=\"Torsdag\" : case 6 dag=\"Fredag\" : case 7 dag=\"Lørdag\"
    End Select
    Select Case month(rstemp(\"dato\"))
    case 1 maaned=\" januar \" : case 2 maaned=\" februar \" : case 3 maaned=\" marts \" : case 4 maaned=\" april \"
    case 5 maaned=\" maj \" : case 6 maaned=\" juni \" : case 7 maaned=\" juli \" : case 8 maaned=\" august \"
    case 9 maaned=\" september \" : case 10 maaned=\" oktober \" : case 11 maaned=\" november\" : case 12 maaned=\" december \"
    End Select

    If Not (rstemp.BOF Or rstemp.EOF) Then
    rstemp.PageSize = SettingsLoad(\"nvis\")
    rstemp.AbsolutePage = intPage
    intRecCount = rstemp.PageSize
    intPageCount = rstemp.PageCount
    end if
    Do While Not rstemp.EOF And intRecCount > 0
    response.write \"<div align=\"\"center\"\"><table border=\"\"0\"\" width=\"\"100%\"\" cellspacing=\"\"0\"\" cellpadding=\"\"2\"\" style=\"\"BORDER-TOP: 1px solid; BORDER-BOTTOM: 1px solid; BORDER-LEFT: 1px solid; BORDER-RIGHT: 1px solid; Border-Color: \'\"& border &\"\'\"\"><tr>\"
    response.write \"<td width=\"\"60%\"\" bgcolor=\'\" & head & \"\' style=\"\"border-bottom: 1px solid; Border-Color: \'\"& border &\"\' align=\"\"left\"\">\"
    response.write \"<font face=\"\"Verdana\"\" size=\"\"1\"\" color=\'\" & headfont &\"\'><b>\"& rstemp(\"topic\") &\"</b> (\"&dag&\" d. \"&day(rstemp(\"dato\"))& maaned &year(rstemp(\"dato\"))&\") Skrevet af \"& rstemp(\"oprettet\") &\"</font></td></tr>\"
    response.write \"<tr><td width=\"\"100%\"\" bgcolor=\'\" & bgcolor & \"\' valign=\"\"top\"\">\"
    response.write \"<p align=\"\"justify\"\"><font face=\"\"Verdana\"\" size=\"\"1\"\">\"& replace(rstemp(\"tekst\"), vbCrLf, \"<br>\") &\"</font></p></td></tr></table></div><br>\"

    intRecCount = intRecCount - 1
    rstemp.movenext
    loop
    if not intPageCount = 1 then
    response.write \"<table border=\"\"0\"\" width=\"\"100%\"\" cellspacing=\"\"0\"\" cellpadding=\"\"0\"\"<tr><td width=\"\"100%\"\" align=\"\"right\"\"><font face=\'Verdana\' size=\'1\'>Side:&nbsp;\"
    For intNum = 1 To intPageCount
    Response.Write \"<a href=index.asp?mode=nyheder&page=\" & intNum & \">\" & intNum & \"</a> \"
    Next
    response.write \"-&nbsp;\"
    If Clng(intPage) > 1 Then Response.Write \"<a href=index.asp?mode=nyheder&page=\"& intPage - 1 &\">&lt;&lt; Forrige</a>&nbsp;\"
    If Clng(intPage) < Clng(intPageCount) Then Response.Write \"<a href=index.asp?mode=nyheder&page=\"& intPage + 1 &\">Næste &gt;&gt;</a>&nbsp;\"
    response.write \"</td></tr></table>\"
    end if
    rstemp.close
        response.write \"</b>For ældre nyheder se <a href=\"\"index.asp?mode=nyhedsarkiv\"\">Nyheds Arkivet</a>\"
    end if
    response.write \"<br>\"

Den første del er til hvis man skal se en specifik nyhed, mens den anden del er til at vise alle nyhederne.
Ved siden af har jeg et admin system hvor jeg kan adde nyheder, men det er jo intet med arkivet at gøre...

Databasen er opbygget følg:

\"Hovedtabellen\" (?) hedder nyheder, af tabele i nyheder er der:
Nr (svarende til id)
dato (gæt?)
oprettet (hvem der har oprettet nyheden)
tekst (selve teksten)
topic (overskrift)

håber det hjælper...
Avatar billede lejla Nybegynder
09. juli 2001 - 10:21 #9
hmm det er der åbenbart ingen der kan/gider lave...
Avatar billede maude Nybegynder
09. juli 2001 - 17:21 #10
øøhhh....... måske fordi du jo har løst dit problem. Du har en case-sætning der opdeler i måneder, du skal bare manuelt kontrollere om den record du står med har en anden måned en den record i sidste gennemløb.

Hvis du selv har lavet ovenstående kode burde dette ikke være svært???????????
Avatar billede lejla Nybegynder
09. juli 2001 - 18:00 #11
jeg har ikke selv lavet koden.. fået den af en ven...

jeg ved godt at det har noget med den case-ting at gøre :) jeg ved bare ikke hvordan jeg skal \"anuelt kontrollere om den record du står med har en anden måned en den record i sidste gennemløb.\"

det er 300 point... der må da være en der kan lave det...
Avatar billede lejla Nybegynder
12. juli 2001 - 23:44 #12
laver nyt spørgsmål til det jeg nu har prob med...