Avatar billede fixbabe Nybegynder
31. marts 2009 - 18:53 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

ssl på to hjemmesider på en server

Jeg har en hjemmeside som kører ssl via https, på min server. Nu opstår der så et problem når jeg vil have en hjemmeside mere på samme server som også skal køre ssl via https.. Den "gamle" hjemmeside fungere fint, men den "nye" gør ikke. Kører ssl til den gamle side på en ip og den nye side på en anden men på samme server. hvad er galt?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
31. marts 2009 - 20:23 #1
Du har to ssl-certifikater?
Avatar billede fixbabe Nybegynder
31. marts 2009 - 22:19 #2
Ja selvfølgelig.
Avatar billede tarraq Nybegynder
05. april 2009 - 19:58 #3
Hejsa,

Det skyldes at serveren ikke kan dekryptere trafikken før den ved hvilken host det drejer sig om. og ved ikke hvilken host det er før den har dekrypteret forespørgslen.

Når browseren sender en forspørgsel, sender den noget i denne stil normalt:

GET /path/file.html HTTP/1.1
Host: www.host1.com:80

Problemet er at denne del er krypteret når du kører ssl.
Løsningen er at ha' to forskellige IP-adresser til det to sites der kører SSL. Du kan sagtens have hundredevis af andre sites uden SSL på de samme IP-adresser. Men kun et SSL-certifikat per IP.

Din apache setup ser så sådan ud (med din egen IP selvfølgelig):

<VirtualHost 10.0.0.1>
    ServerName www.ditdomæne.dk
    ServerAdmin bla@ditdomæne.dk
    DocumentRoot /www/ditdomæne.dk

    [Normal site konfiguration her]

</VirtualHost>

hvis du ikke har mulighed for flere IP'er på serveren, kan du kører flere SSl-sites på samme IP, hvis du har f.eks. 2 instanser af Apache kørende. En på port 443 og en på f.eks. port 445.
Dog er det ikke sikkert at folk kan tilgå de ikke standard porte.

Mvh,
Michael
Avatar billede fixbabe Nybegynder
05. april 2009 - 20:32 #4
jeg har tilføjet apache settings på hversin ip mm, jeg ved ikke hvad der kan være skyld i at det ikke virkede men dagen efter virkede det :S
Vil du smide et svar så jeg kan lukke?
Avatar billede tarraq Nybegynder
05. april 2009 - 20:40 #5
Bare det virker :)
Avatar billede tarraq Nybegynder
05. april 2009 - 21:56 #6
tak for points
Avatar billede fixbabe Nybegynder
05. april 2009 - 22:02 #7
Np :)