Avatar billede anders_cp Nybegynder
30. marts 2009 - 18:37 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Bruge select-værdien i subquery's where

Hej
Jeg har en sql-forespørgsel i som indeholder en subquery. Fra subqueryien ønsker jeg Lognummeret i dennes where-betingelse.

Her er forespørgslen før subqueryen:
SELECT
        ActivityID AS Lognummer,
        CustomerName
      FROM Activities

Ovenstående skelet giver forskellige lognumre uden dubletter. Jeg vil gerne bruge lognummeret i min subquery - men når jeg forsøger dette fåes fejlbeskeden:
Msg 512, Level 16, State 1, Line 1
Subquery returned more than 1 value. This is not permitted when the subquery follows =, !=, <, <= , >, >= or when the subquery is used as an expression.

Her er den samlede sql:

SELECT
        ActivityID AS Lognummer,
        CustomerName,
        -- subqery start
        (
                SELECT
                T2.Amount
                FROM
                    Navision.dbo.[ServicePartner A_S$Sales Invoice Header] T1
                INNER JOIN
                    (SELECT [Document No_]
                    , SUM([Amount Including VAT]) AS Amount
                FROM
                    Navision.dbo.[ServicePartner A_S$Sales Invoice Line]
                GROUP BY
                    [Document No_]) T2 ON T1.[No_] = T2.[Document No_]
                WHERE
                    T1.[Rep_Nr] = (CAST(Activities.activityid AS VARCHAR(20)))
        ) AS pris
        -- subquery slut

      FROM Activities
      WHERE VendorID = 33 AND activityclosed = 1 ORDER BY lognummer

Er der nogen som kan fortælle mig hvad jeg skal gøre?
Avatar billede aaberg Nybegynder
31. marts 2009 - 08:01 #1
Problemet er at din subquery returnerer mere end 1 row for hver row i din Activities tabel.
Avatar billede anders_cp Nybegynder
31. marts 2009 - 10:11 #2
jo, det skriver fejlmedd., men i "hovedforespørgslen"

SELECT
        ActivityID AS Lognummer,
        CustomerName
      FROM Activities
Her er ActivityID entydigt. Det er dette activityid, som puttes ind i subqueryien, hvor der kun er een pris pr. activity.

Kan det ikke værre noget andet som er galt?
Avatar billede anders_cp Nybegynder
31. marts 2009 - 10:38 #3
Lige for at være sikker på at jeg har forstået det korrekt:

Jeg er 100% sikker på at hovedforespørgslen kun indeholder eet Activityid.

Mit spørgsmål til dig: Er det samme ActivityID, som jeg findes i min subquerys where-clause (det er nemlig det jeg ønsker)?
Avatar billede Syska Mester
31. marts 2009 - 11:10 #4
Som aaberg_cc skriver ...

Er du 100% sikker på at din subquery ikke på noget som helst tidspunkt kan returnere mere end 1 row ?

Smid
"SELECT TOP 1 T2.Amount"
ind så burde den ikke tage flere rows med end 1, og så vil det nok virke ...

Men om det er måden din query skal virke på skal jeg ikke kunne sige ...

// ouT
Avatar billede anders_cp Nybegynder
31. marts 2009 - 12:20 #5
ok, damn - kan godt se nu at supqueryien returnerer flere værdier, for - når jeg putter din "top 1" mangler der nogle aktiviteter. Måske I kan hjælpe mig med at lave den rigtige sql?

Jeg vil forsøge at forklare lidt nærmere:

SELECT
  ActivityID AS Lognummer
  , CustomerName
FROM Activities

Denne select returnerer samtlige aktiviteter for nogle reparationer. Til hver aktivitet findes flere omkostninger som skal lægges sammen til en samlet pris; det er det som jeg har forsøgt gjort i subquerien (kan jeg evt. kalde en Stored Procedure med inputtet activityid og ouputtet samlet pris?)

Hvis vi tager et eksempel på en enkelt aktivitet, findes den samlede pris:

SELECT SUM(Amount) FROM Navision.dbo.[ServicePartner A_S$Sales Invoice Line] WHERE [Document No_] =
(
    SELECT No_ FROM Navision.dbo.[ServicePartner A_S$Sales Invoice Header]
    WHERE Rep_Nr = '200442'
)

Denne returnerer summen af af samtlige omkostninger. Altså eet tal, men jeg får fejlmedd: "Subquery returned more than 1 value", når jeg forsøger at indsætte aktivitetsnummeret. Det forstår jeg ikke. Summen er jo kun eet tal.....

Hvordan får jeg samlet brikkerne, hvor Rep_Nr = ActivityID?
Avatar billede anders_cp Nybegynder
31. marts 2009 - 12:22 #6
Rettelse:
Denne returnerer summen af af samtlige omkostninger. Altså eet tal, men jeg får fejlmedd: "Subquery returned more than 1 value", når jeg forsøger at indsætte aktivitetsnummeret. Det forstår jeg ikke. Summen er jo kun eet tal.....

Kun når jeg ikke hardcoder aktivitetsnummeret altså skriver:
WHERE Rep_Nr =  (CAST(Activities.activityid AS VARCHAR(20)))

så får jeg fejlmedd.
Avatar billede Syska Mester
31. marts 2009 - 13:07 #7
Igen ... er Rep_Nr en unik key i din table ? hvis ikke, så har query optimizeren ingen viden om at den er unik og bør virke.

Endnu en ting ... ved ikke hvad Query optimizeren gør ved Unik keys når du caster dem ... så ... TOP 1

Derfor skal du have en TOP 1 med ... hvilket jeg ikke mener der skulle være noget i vejen i at gøre ... og nu ved din query optimizer at der kun kommer en row tilbage lige meget hvad ...

// ouT
Avatar billede anders_cp Nybegynder
31. marts 2009 - 13:23 #8
Jeg forstår egentlig heller ikke hvorfor top 1 skulle ændre noget. Det er jo top 1 af summen...
Desværre får jeg ikke summen for min test-aktivitet. Der springes nogen over.

Hvis jeg tager denne forespørgsel:
SELECT Amount FROM Navision.dbo.[ServicePartner A_S$Sales Invoice Line] WHERE [Document No_] = '277026' (ikke aktivitetsnummeret) får jeg 5 rækker med priser, som det er meningen skal tælles sammen i subquerien. Jeg gætter på at det er alle dem som returnerer mere end een række der bliver udeladt - men hvorfor og hvad jeg skal gøre vides ikke.
Avatar billede Syska Mester
31. marts 2009 - 14:55 #9
Hvis et felt er unik og du i din WHERE clause sætter en betingelse, så ved Query Optimiseren at der _ALDRIG_ kan returneres mere end 1 row ....

Hvis den ikke er unik, men du som programmør ved at den kun kan returnere 1, skal du gøre det ... optimiseren har ingen ide til at vide det ... kan ske det lige nu ville virke ... men at der senere kommer flere rows ... derfor er den vigtig. ( Mener det er sådan det hænger sammen )

Tror du har byttet rundt ... Din yderste må returnere 1000 mill rows, men din query inden i den ... altså:
SELECT No_ FROM Navision.dbo.[ServicePartner A_S$Sales Invoice Header] WHERE Rep_Nr = '200442'

Må kun returnere 1 row.

Men må kunne laves nemmere ... med lidt join ...

SELECT H.HeaderText, SUM(L.Amount) FROM Header H
JOIN Linje L ON H.HeaderID = L.HeaderID
GROUP BY H.HeaderText

Noget ala det ...
Avatar billede anders_cp Nybegynder
02. april 2009 - 18:29 #10
Hey buzzz
Jeg fandt løsningen (se nedenfor) og havde egentlig fundet den før i mine mange andre forsøg.

Du var inde på det rigtige med at lave en top 1. Det har jeg så gjort i inderste select. Desværre havde jeg lavet en tumpefejl, nemlig at blande vendor-numrene sammen, så jeg forstod ikke at mit test-lognnr ikke kom med på listen.
Løsningen var ligefor:testlognummeret havde ikke vendor=33, som jeg bruger i where-clausen. pinligt pinligt pinligt.

Læg et svar, du havde dog løsningen...:-)

SELECT
    ServicePartner.dbo.Activities.ActivityID AS Lognummer,
    ServicePartner.dbo.Activities.CustomerName,
        (
            SELECT  SUM(Amount)
            FROM Navision.dbo.[ServicePartner A_S$Sales Invoice Line] WHERE [Document No_] =
            (
                SELECT TOP 1 (No_) FROM Navision.dbo.[ServicePartner A_S$Sales Invoice Header]
                WHERE Rep_Nr =  (CAST(Activities.activityid AS VARCHAR(20)))
            )

        ) AS pris

      FROM Activities
      WHERE VendorID = 33 AND activityclosed = 1  ORDER BY lognummer
Avatar billede Syska Mester
03. april 2009 - 10:53 #11
svar

Godt at se du kom frem til løsningen.