Avatar billede mibin Nybegynder
28. marts 2009 - 14:05 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Finde længste matchende sti (LINQ?)

Hej,

Jeg har en metode med et argument hvor jeg ønsker at søge i en database og finde den længste sti der matcher argumentet. Et eksempel kunne være at databasen indeholder:

/Default.aspx
/SignIn.aspx
/Admin/
/Admin/Default.aspx

Hvis jeg kalder med argumentet '/Admin/Default.aspx' ønsker jeg selvfølgelig at få fat i den tilsvarende post. Hvis jeg søger på '/Admin/Something.aspx' ønsker jeg at få fat i posten med '/Admin/'. Jeg er i tvivl om hvorvidt det kan laves med LINQ. Har forsøgt med følgende, men det virker ikke.

public PathDto GetByRelativePath(String relativePath)
        {
            PathDto dto;

            using (DataContext dc = GetDataContext())
            {
                var query =
                    from dtos in dc.GetTable<PathDto>()
                    where relativePath.Contains(dtos.RelativePath)
                    orderby dtos.RelativePath.Length descending
                    select dtos;

                dto = query.Count().Equals(0) ? null : query.First();
            }

            return dto;
        }

Jeg får blot

Only arguments that can be evaluated on the client are supported for the String.Contains method.

Nogen forslag?
Avatar billede arne_v Ekspert
28. marts 2009 - 14:55 #1
Nu har jeg ikke dine database klasser, men følgende LINQ to objects eksempel viser noget:

using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Linq;

namespace E
{
    public class Program
    {
        public static string FindBestMatch(IEnumerable<string> lst, string target)
        {
            var q = lst.Where((s) => target.StartsWith(s));
            return q.First((s) => s.Length == q.Select((s2) => s2.Length).Max());
        }
        public static void Main(string[] args)
        {
            List<string> sa = new List<string>{ "/Default.aspx", "/SignIn.aspx", "/Admin/", "/Admin/Default.aspx" };
            Console.WriteLine(FindBestMatch(sa, "/Admin/Default.aspx"));
            Console.WriteLine(FindBestMatch(sa, "/Admin/Something.aspx"));
        }
Avatar billede mibin Nybegynder
28. marts 2009 - 15:18 #2
Perfekt! Smid et svar.
Avatar billede arne_v Ekspert
28. marts 2009 - 15:22 #3
svar
Avatar billede Syska Mester
31. marts 2009 - 20:57 #4
nok mest til arne_v den her ...

Nogen fordel i den her måde ?
return q.First((s) => s.Length == q.Select((s2) => s2.Length).Max());

Min udmildbare logiske måde at gøre det på ville være med OrderBy ?
Tænker mere på hvordan .NET ville gøre det hele internt ?

OrderDecedingBy(a => a.Length).First();

Sådan lidt offtopic, synes bare det var en sjov og lang måde at hive det længeste match ud på ... :-)