Avatar billede donkazz Nybegynder
27. marts 2009 - 13:09 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Skift fra MS SQL 2008 til MySQL 5 - BLOB - hvad? kinesiske tegn? :-|

Hej alle,

Jeg er pt. i gang med at teste et system på en server der kun kører MySQL, så jeg skal have lavet min MS SQL DB om til en MySQL DB, hvilket jeg har gjort. Jeg kunne ikke finde ud af hvad svarede til MS SQL versionen af nvarchar(max), så jeg valgte "blob" - hvilket jeg ikke aner hvad er! Og jeg har søgt på nettet, men det er som om at folk med teknisk forstand stadig ikke har lært at henvende sig til de brede masser, hvilket vil sige at jeg selv efter 10 siders læsning ikke fatter en hat. :-D

Nåmen jeg har et indholdsfelt jeg har lavet til en "blob", som er der hvor min editor (tinymce) gemmer i. Problemet er efter jeg har lagt min løsning over på den her server der kører MySQL, så bliver alt hvad jeg putter ind i indholdsfeltet (blob) konverteret til noget der ligner kinesiske tegn?? :-| Alle mine andre varchar felter er fine, men lige den der, den tager overhånd..

Nogle ideer til hvad jeg har gjort galt?
Avatar billede Slater Ekspert
27. marts 2009 - 13:14 #1
En BLOB er til binære værdier. Det er meget sjældent man har brug for den.

Der findes ikke en NVARCHAR, som - så vidt jeg kan læse mig til - går til 4000 tegn. Der er en VARCHAR, som kan være op til 255 tegn lang, og ellers må du ud i en TEXT, som kan indeholde 65.535 tegn. Ingen mellemting, desværre.
Avatar billede arne_v Ekspert
27. marts 2009 - 13:51 #2
NVARCHAR(n) kan gaa op til 4000 tegn.

men NVARCHAR(MAX) svarer faktisk til TEXT d.v.s. op til 1 milliard tegn.

I MySQL maa LONGTEXT (op til 4 GB) vaere det rigtige.

Og saa huske at saette charset og til UTF-8 og collation til et eller andet UTF-8.
Avatar billede Slater Ekspert
27. marts 2009 - 14:22 #3
Ah. Jeg havde ikke læst ordentligt efter hvad en NVARCHAR var, åbenbart. Tak tak.

Ellers, donkazz: en hurtig påmindelse om størrelser og brug af MySQLs datatyper:
http://amunium.dk/artikler&artikel=1
Avatar billede donkazz Nybegynder
31. marts 2009 - 10:31 #4
Aaah det virkede med TEXT, perfekt.. Nu bliver indholdet godt nok udskrevet 2 gange, meget underligt.

Smid nogle svar så får I points :)
Avatar billede Slater Ekspert
31. marts 2009 - 10:43 #5
Hvordan udskriver du det?
Avatar billede donkazz Nybegynder
31. marts 2009 - 11:08 #6
viperline, der er sket meget siden jeg skrev den sidste kommentar, vi har helt droppet at gå over til MySQL, da hosting partneren viser sig at være for langsom, så indtil videre fortsætter jeg med MS SQl. Men nu ved jeg i hvert fald hvad jeg IKKE skal bruge af datatyper når jeg engang migrerer. :-D
Avatar billede arne_v Ekspert
31. marts 2009 - 15:00 #7
svar