Avatar billede fwskp Nybegynder
27. marts 2009 - 07:31 Der er 12 kommentarer

Tillade Dial-In på AD brugere via VBS script

Hej alle sammen.
Jeg døjer lidt med et problem.
Jeg er igang med at sætte noget radius autentificering op.

For at brugere skal blive godkendt via raduis, skal de have tilladelse til Dial-in.

Dette har jeg nu delvist fundet ud af hvordan jeg giver dem via et VBS script.

Mit problem er bare at fluebenet i en brugers faneblad stadig står ved Deny, selvom de kan logge ind.
Det betyder at hvis jeg ændrer noget på en bruger og trykker Ok, vil Deny igen træde i kraft.

Grunden til at jeg gerne vil have det til at virke via VBS, er at jeg altid opretter brugere i større portioner herigemmen.
Og har over 850 brugere jeg skal have det ændret hos.

Koden jeg bruger i VBS er:
objUser.Put "msNPAllowDialIn", TRUE

På forhånd tak.
Avatar billede Slettet bruger
27. marts 2009 - 09:45 #1
Nu skriver du ikke så meget om hvad du ellers gør i din kode, men jeg faldt lige over en artikel, der dækker netop dette emne.
http://www.cruto.com/resources/vbscript/vbscript-examples/ad/users/modify/Modify-Dial-In-Properties-for-a-User-Account.asp

Håber dette kan bruges,
Avatar billede fwskp Nybegynder
27. marts 2009 - 10:06 #2
Mit script er nogenlunde i stil med det der.
Dog langt mere omfattende.
Selve den del med at give brugeren lov, virker også.
Den får bare ikke flyttet fluebenet, det er det store problem.
Avatar billede Slettet bruger
27. marts 2009 - 10:22 #3
Husker du at gemme ændringen?
Altså noget i retning af objUser.SetInfo
Hvis det virker går jeg ud fra at du har gjort det, men vil lige tjekke...
Avatar billede Slettet bruger
27. marts 2009 - 10:25 #4
objUser.Put "msNPAllowDialin", "TRUE"
objUser.SetInfo
Avatar billede fwskp Nybegynder
27. marts 2009 - 10:37 #5
Set objUser = objContainer.Create("User", "cn=" & strCN)
    objUser.sAMAccountName = strSam
    objUser.givenName = strFirst
    objUser.sn = strLast
    objUser.displayName = strDisplay
    objUser.userPrincipalName = strPrinc
    objUser.scriptPath = strScriptpath
    objUser.Put "msNPAllowDialIn", TRUE
    objUser.AccountExpirationDate = DateAdd("m", strPeriod, Date)
    objUser.SetInfo

Sådan ser den del af scriptet ud der opretter brugeren.
Så ja, jeg gemmer.
Det "virker" jo også, den får bare ikke flyttet fluebenet i properties vinduet.
http://up-it.dk/uploads/090327/zma-dial-in.jpg
Så hvis der bliver lavet en ændring og man trykker OK, vil fluebenet stå ved Deny igen træde i kraft.
Avatar billede Slettet bruger
27. marts 2009 - 11:09 #6
Nu kan dette kun bero på et skud i tågen, da jeg ikke sidder og har adgang til at teste op mod et AD, men kan det tænkes, at du kan bruge http://www.microsoft.com/technet/scriptcenter/resources/qanda/mar05/hey0323.mspx ...?

Måske skal attributten cleares før den sættes ligesom
Const ADS_PROPERTY_CLEAR = 1

Set objUser = GetObject _
  ("LDAP://cn=ken myer, ou=finance, dc=fabrikam, dc=com")

objUser.PutEx ADS_PROPERTY_CLEAR, "telephoneNumber", 0
objUser.SetInfo

I dit eksempel vil det måske være noget i retning af:

Const ADS_PROPERTY_CLEAR = 1

Set objUser = objContainer.Create("User", "cn=" & strCN)
    objUser.sAMAccountName = strSam
    objUser.givenName = strFirst
    objUser.sn = strLast
    objUser.displayName = strDisplay
    objUser.userPrincipalName = strPrinc
    objUser.scriptPath = strScriptpath
    objUser.PutEx ADS_PROPERTY_CLEAR, "msNPAllowDialIn", TRUE
    objUser.AccountExpirationDate = DateAdd("m", strPeriod, Date)
    objUser.SetInfo

Det kan jo komme an på en prøve...
Avatar billede fwskp Nybegynder
27. marts 2009 - 11:19 #7
Lige netop den der har jeg faktisk også prøvet.
Avatar billede Slettet bruger
27. marts 2009 - 11:33 #8
Ok, har du prøvet ADS_PROPERTY_UPDATE = 2 ?
Det er måske i virkeligheden mere logisk med en opdatering fremfor at cleare den og sætte den umiddelbart efter...
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2009 - 10:18 #9
Hej fwskp.

Kom du nogensinde til bunds i problemet?

Med venlig hilsen,
Thomas
Avatar billede fwskp Nybegynder
01. april 2009 - 10:42 #10
Hej Thomas.
Undskyld den sene svar tid.
Ja og nej.
Da jeg legede videre efter weekenden virkede det med det oprindelige script.

Jeg har en ide om at det skyldes at jeg raisede den til native2003, og den så har været lang tid om at effektivisere dette.

Så svaret må være, den skal køre i native mode, OG man skal give den tid til at effektivesere det ud i hele ad'et.
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2009 - 10:45 #11
Hej fwskp.

Det er godt at høre at det nu virker.
Så kan jeg altid finde tråden frem og stjæle din kode hvis jeg selv skal lave noget lignende ;-)

Med venlig hilsen,
Thomas
Avatar billede fwskp Nybegynder
01. april 2009 - 10:53 #12
Be my guest :)