Avatar billede fanth Nybegynder
05. juli 2001 - 15:53 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

hjælp til hjemmeside...

Da jeg skal til at skrive mit afsluttende projekt som datamatiker, vil jeg høre om der er nogen som kan hjælpe mig lidt med AS/400?
Jeg har aldrig arbejdet med denne maskine før, og skal nu til at lave en e-handel... Teorier etc. har jeg fra mit studie og jeg internetprogrammering som html, asp, javascript etc. kan jeg også, men efter hvad jeg har forstået kan jeg ikke bruge dette på en as/400 maskine. Derfor står jeg på helt bar bund til hvordan jeg laver dynamiske sider på en sådan maskine.

Er der nogen som kan anbefale nogen bøger eller har andre ideer til hvordan jeg kan blive en internethaj på as/400???

på forhånd tak
Frederik
Avatar billede bbs Nybegynder
05. juli 2001 - 15:57 #1
Har du prøvet med PHP?
Jeg ved ikke meget om det, men jeg tror at PHP kan køre der!
Avatar billede tmceu Praktikant
05. juli 2001 - 16:00 #2
Jeg kan nok ikke hjælpe dig med at blive en haj, men håber jeg kan hjælpe dig i gang :-)

Alle nyere versioner af AS/400 har en indbygget HTTP server, og du kan sagtens afvikle HTML sider på en AS/400 server. Derudover er anvendelse af JAVA efterhånden ret udbredt på AS/400 og afvikles iflg. nogle artikler jeg har læst, urtolig hurtigt. Kombinationen HTML/JAVA giver dig nogle muligheder.

Men du bør kigge nærmere på IBM WebSphere, der findes i flere versioner, incl. en AS/400 version. WebSphere anvender JSP/Servlets i stor stil og er et godt alternativ til ASP. Du kan downloade en gratis 60 dages version på www.ibm.com

Mvh
Thomas
Avatar billede bbs Nybegynder
05. juli 2001 - 16:04 #3
PHP kan køre på alle maskiner / OS\'er, prøv det!
Det kan man også - mener jeg - lave mere i end ASP!
Avatar billede NanoQ Nybegynder
05. juli 2001 - 21:37 #4
Java afvikles ikke bare hurtigt... en AS/400 med 24 processorer og 2gb ram (!) er målt som verdens hurtigeste javaafvikler :)
Avatar billede bbs Nybegynder
05. juli 2001 - 22:20 #5
NaNoQ->
Gad vide hvad sådan en satan koster? :))
Avatar billede NanoQ Nybegynder
05. juli 2001 - 22:25 #6
bbs, dunno... jeg selv hygger mig til dagligt med en lille fætter med 8 processorer og 2Gb ram... den performer også ganske pænt... sådan en tingest kan købes til små 2Mil. :)
Avatar billede mce Nybegynder
06. juli 2001 - 10:15 #7
En anden mulighed for at håndtere oplysningerne fra en AS/400 på en hjemmeside samt sende oplysninger retur, vil være at lave en kommaseparet fil, der sendes frem og tilbage mellem AS/400\'eren og hjemmesidens database. Denne fil kan automatiseres, således at brugerne ikke selv skal uploade mellem de to enheder.
Dette giver faktisk også en masse valgmuligheder angående programmeringssprog.

Min virksomhed er selv igang med at udvikle e-handel, hvor der skal trækkes oplysninger fra vores AS/400, så måske skulle vi holde kontakten og udveklse erfaring.
Avatar billede fanth Nybegynder
06. juli 2001 - 12:12 #8
Vi regner med at sætte en robot til at søge diverse databaser igennem og hente de relevante data og lægge dem i en textfil. Som sagt har jeg en del erfaring med html, men dette hjælper desværre ikke på mit \"største\" problem.
De varer som skal op på siden skal være fra en tilbudsavis som kommer 1-2 gange om måneden. hver måned er der x antal sider med y antal varer. dette betyder at siden skal laves dynamisk på en eller anden måde. Hvis alt lykkedes så kan vi måske helt slippe for administration af siden, hvilket jo vil være lækkert. Men da jeg ikke rigtig kender noget til AS/400 ved jeg heller ikke hvordan jeg skal lave siden dynamisk.
PHP er en mulighed, men er der nogen som har prøvet at arbejde med PHP på en AS/400??? Websphere kender jeg overhovedet ikke. Jeg regner ikke med at det er et program virksomheden har liggende, og jeg skal have en rimelig god grund (ud over det bliver lettere for mig) til at få dem til at investerer i et program.
Jeg har været inde og se lidt på Websphere og det virker jo som om det er rigtig dyrt at købe, eller tager jeg helt fejl her? Der vil næppe blive brugt de store resourcer på at få det op at køre, så hvis Websphere koster så er det ikke en mulighed.

Vi har snakket om flere muligheder at lave skidtet på. Den ene er rent dynamisk, sådan at hver gang en siden læses så henter den fra textfilen (samme princip som ASP). En anden mulighed er at jeg laver et program i f.eks. java som kører somtidig med robotten som henter data og som så generer htmlkoden til hjemmesiden...

Men som sagt så kender jeg intet til AS/400 og de muligheder som findes med det. Dog har jeg allerede fra min uddannelse en del javaerfaring så jeg regner med at jeg på den ene eller anden måden nok kommer til at arbejde med java/servlets. Det må via servlets være muligt at lave en dynamisk side som henter data fra textfilen.

Hvis jeg vil lave det med servlet er der så noget program eller ligende som skal lægges på severen for at de kan køre? Ja, en javaengine skal der nok, men ligger der ikke sådan en allerede eller er dette noget som skal købes ind?
Avatar billede tmceu Praktikant
06. juli 2001 - 12:42 #9
Det er rigtigt at WebSphere er dyrt. For min virksomhed regner vi med at det koster ca. 4 mill. totalt, men det jvf. IBM\'s prispolitik afhængig af størrelsen på server(ne) og vores er voldsomme.

Nu kender jeg ikke den aktuelle virksomhed, men generelt er software omkostninger på nogle hundrede tusinder ikke unormale i virksomheder der anvender AS/400 servere til flere millioner.

Men er økonomi en væsentlig faktor, kan du hoppe i den modsatte grøft og kigge på TOMCAT. Det er en gratis JSP/Servlet server som oprindelig er udviklet af SUN. Det er en ren JAVA server og den kan derfor køre på alle platforme (jeg kan ikke huske kravet til JVM versioner). Hvis du allerede kender JAVA, ved du sandsynligvis også, at JSP er mindst lige så god til dynamiske sider som ASP.

AS/400\'s indbyggede HTTP server og TOMCAT bør kunne løse problemet uden ekstra software omkostninger.

Mvh
Thomas
Avatar billede tmceu Praktikant
06. juli 2001 - 12:45 #10
Du kan læse om TOMCAT på http://jakarta.apache.org - og lad dig ikke afskrække af at det primært omtales som et modul til Apache - det kan sagtens køre alene.

Mvh
Thomas
Avatar billede tmceu Praktikant
12. juli 2001 - 15:00 #11
Hvordan går det med projektet ?

Mvh
Thomas
Avatar billede fanth Nybegynder
19. juli 2001 - 16:24 #12
Her Lige været en uge i Bulgarien (alt for varmt og alt for billlig øl, av mit hoved). Dog lykkedes det mig at få læst om Tomcat. Jeg havde printet info ud fra deres hjemmeside. Skal snakke med virksomheden når deres it-ansvarlige kommer hjem fra ferie om installering af Tomcat. Ellers installerer jeg det bare på min bærbare. Så kan jeg da lave projektet her og derefter flytte det over på deres AS/400 maskine. Når jeg laver i jsp bør der jo ikke være nogle problemer med at flytte mellem 2 forskellige slags maskiner (windows og as/400), eller er der??

Er der nogen derude som har erfaring med at køre Tomcat på en AS/400?

Vi har fået lavet en query som trækker data ud fra deres databaser og som vi nu skal have lavet en hjemmeside ud fra.

Avatar billede fanth Nybegynder
24. juli 2001 - 22:52 #13
Da der går rygter om at der virkelig er blæreprogrammet på maskinen (websphere), men dette er vi nu ved at få undersøgt. Men det burde vel ikke ændre noget.
Jeg kan vel godt installerer Tomcat på min windows maskine og derefter arbejde med at lave siderne i jsp. Når jeg så er færdig kan jeg vil \"bare\" overføre disse til serveren som så køre Websphere?
Vil der være nogle problemer med at gøre det på denne måde? IBM laver jo tit nogle næste microsofte ting med at det kun er lige netop deres programmer der virker, og man derfor skal ændre i sine andre programmer. Det skal jeg vil ikke når jeg arbejder med jsp og java??
Avatar billede tmceu Praktikant
29. juli 2001 - 22:49 #14
fanth >> du har ret i, at IBM laver udvidelser/forbedringer og har også gjort det til JSP/Servlets og JAVA generelt. Men du bør ikke få problemer med at flytte det du har testet med Tomcat over på nogen anden installation (webserver). Du kan dog godt få problemer den anden vej, d.v.s. fra WebSphere til eks. Tomcat, men kun hvis du har brugt nogle af IBM\'s udvidelser.
Avatar billede kno Nybegynder
30. juli 2001 - 11:46 #15
Prøve at se www.lansa.com. Man kan lave dynamiske internetløsninger, WAP, m.m.
Jeg sidder selv og udvikler på en AS/400 med LANSA. Løsningerne kan flyttes fra AS/400 til en PC server.

Avatar billede elmdal Nybegynder
31. juli 2001 - 10:45 #16
Hvis der er nogen der vil rode med interaktive data på en AS/400 er et af de bedste produkter, efter min mening Net.Data. Det er GRATIS og ligger allerede i styresystemet. Det har direkte access til DB/2 databaserne og det er \"forholdsvist\" nemt. Det er et macrosprog så det er faktisk halvt HTML. Der findes nogle meget \"kloge\" bøger om emnet. De kan hentes på http://www-1.ibm.com/servers/eserver/iseries/software/netdata/

Jeg har endnu ikke selv fået min 400 til at køre Net.Data, men jeg har set andre i min omgangskreds der har. Det to næsten ingen tid. Det vigtigste er at man husker at der skal være journals på databaserne.
Avatar billede tmceu Praktikant
01. august 2001 - 18:12 #17
Hvis du har mod på Lansa, kan jeg give din email adresse videre til en af mine bekendte i USA, der arbejder proffesionelt med Lansa og som jeg er overbevist om kan give dig nogle gode råd.
Avatar billede fanth Nybegynder
01. august 2001 - 22:23 #18
Lige nu er de igang med at få installeret noget websphere. De havde rettighederne til en standard edition og dette burde være fint nok. Nu skal jeg så have en engine ind på min bærbar som kører win me. Her ved jeg ikke om Lansa er bedre end Tomcat. Hvad siger I andre???
Avatar billede tmceu Praktikant
04. august 2001 - 17:21 #19
Jeg mener dette spørgsmål efterhånden er moden til at blive lukket :-)
Avatar billede fanth Nybegynder
06. august 2001 - 07:03 #20
Det har du nok ret i. Det er heller ikke utænkeligt at der senere kommer et spørgsmål som ligner dette en smule. :-)

Takker for hjælpen. Jeg vil køre tomcat på egen og websphere på deres server.