Avatar billede mira96ac Praktikant
23. marts 2009 - 11:51 Der er 5 kommentarer

Skjule kolonner

Hejsa

Jeg vil gerne have en makro som automatisk gør følgende:

I arket standata er et felt udfyldt med enten (måned;kvartal) på en rulleliste.

Vælger man måned er alle kolonner vist i de efterfølgende ark.

Vælger man derimod "kvartal" skal nogle kolonner på nogle af de efterfølgende ark skjules automatisk.

Hvordan kan man gøre dette.
Avatar billede mira96ac Praktikant
24. marts 2009 - 16:47 #1
Slet ikke nogen løsning ?
Avatar billede jkrons Professor
26. marts 2009 - 16:35 #2
For at kunne lave en makro er det nødvendigt at vide hvilke kolonner, der skal skjules.
Avatar billede Niels_Bjarne Praktikant
26. marts 2009 - 22:05 #3
Sub Skjulmaaneder()
Dim iSheet As Integer
Dim oSheet As Worksheet
Dim iCol As Integer

' Loop igennem alle faner
For iSheet = 1 To ActiveWorkbook.Sheets.Count

    ' Sæt oSheet til aktuel fane
    Set oSheet = ActiveWorkbook.Sheets(iSheet)

    ' Fanen standata springes over
    If Not oSheet.Name = "standata" Then

        ' Løb i gennem de første 3200 kolonner (bør ændres til hvad der er relevant)
        For iCol = 1 To 3200

            ' Vær sikker på at kolonnen ikke er skjult uden at skulle være det
            oSheet.Cells(1, iCol).EntireColumn.Hidden = False

            ' Kun når det er et kvartal er det relevant at skjule kolonner
            If Range("standata!B2").Value = "kvartal" Then
                ' Nedenstående if ændres til hvad der afgør om det er en månedskolonne
                ' I dette eksempel testes på om teksten i række 2 er "Måned"
                If oSheet.Cells(2, iCol).Value = "Måned" Then
                    oSheet.Cells(2, iCol).EntireColumn.Hidden = True
                End If
        Next iCol
    End If
Next iSheet

End Sub
Avatar billede mira96ac Praktikant
30. marts 2009 - 21:01 #4
Kan man lave det sådan at den "kører" makroen automatisk så snart man vælger "Kvartal" i Stamdataarket ? Og selvfølge skal den vise kolonerne igen så snart man vælger "Måned".

Jeg ved også lige præcis hvilke kolonner der skal skjules i de forskellige ark (der skal ikke stå noget i række to e.l.), kan man ikke definere kolonnerne i makroen ?
Avatar billede Niels_Bjarne Praktikant
11. april 2009 - 21:36 #5
For at køre makroen automatisk:
I Visual Basic editoren (Alt+F11): dobbeltklik til venstre i billedet på "Sheet1 (standata)" (Sheet1 kan godt hedde noget andet i dit tilfælde)
For oven til højre i billedet vælg "Worksheet" i den venstre valgliste og "Change" i den højre valgliste.
Skriv følgende stump kode:

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
Dim isect As Range

    ' Er Kvartal/måned ændret, så kald funktionen SkjulMaaneder
    Set isect = Application.Intersect(Target, Range("B2"))
    If Not isect Is Nothing Then Skjulmaaneder
    Set isect = Nothing
End Sub

For selv at udpege de kolonner der skal skjules/vises, ændrer du makroen Skjulmaaneder til følgende:

Sub Skjulmaaneder()
Dim ErKvartal As Boolean

If Range("standata!B2").Value = "Kvartal" Then
    ErKvartal = True
Else
    ErKvartal = False
End If

' Nedenstående er eksempler, der skal rettes til!
' Ret i hver linje navnet på fanen og kolonnenummeret
' Eksemplerne skjuler/viser kolonne 5 i arket Østdanmark og kolonne 6 i arket Vestdanmark
ActiveWorkbook.Sheets("Østdanmark").Cells(1, 5).EntireColumn.Hidden = ErKvartal
ActiveWorkbook.Sheets("Vestdanmark").Cells(1, 6).EntireColumn.Hidden = ErKvartal

End Sub