Avatar billede dakinenexus Nybegynder
05. juli 2001 - 15:31 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Gemme formateret tekst på Oracle database incl. \'fed\' \'kursiv\' f.eks

Hej med jer.

Jeg har brug for at kunne gemme formateret tekst på en Oracle8.1.5 database, hvis det altså kan lade sig gøre. Kan det det?
Jeg mener. Jeg vil gerne gemme nogle tekstafsnit der indeholder måske en fremhævet overskrift. Overskriften måske en lidt større skrifttype end den resterende tekst. Garanteret man kan, men hvad gør man? Jeg skal gemme teksten via en Delphi6 applikation.

På forhånd tak.
Avatar billede avnes Nybegynder
06. juli 2001 - 14:13 #1
Hvis Deplhi 6 kan finde ud af XML, kan du gemme din text som XML text i en VARCHAR2 kolonne, eller som en XML fil i en BLOB kolonne. I din XML kode kan du så angive hvilke indstillinger din text skal have. Siden du selv bestemmer syntaxen på din XML kan du nemt definere hvordan de ulige tags skal behandles i Delphi.
Avatar billede avnes Nybegynder
06. juli 2001 - 14:15 #2
Du kan fra http://technet.oracle.com/ downloade et XML interfac til PL/SQL, C++ og Java, og så kan du selv lave et interface videre til Delphi.
Avatar billede dakinenexus Nybegynder
09. juli 2001 - 08:12 #3
Hej

Okay. Jeg skal altså gemme teksten som XML fra mit Delphi program. Jeg er ret sikker på, at det er muligt. Men lige en ting.
Siger du at jeg ikke direkte kan gemme XML tekst på min 8.1.5 base?
Nu er det en Unix version og er det der nødvendigt at installer et XML interface til min PL/SQL? Altså gem som XML men det er ikke standard, at man kan gøre det. Er det sådan?
Avatar billede castle Nybegynder
11. juli 2001 - 18:54 #4
Hej,

hvis det ikke er vigtigt at kunne behandle teksten maskinelt kunne du gemme teskten i RTF. Specielt hvis du arbejder på Windows hvor formatet bruges i vid udstrækning.

Der er ikke behov for at installere Oracles XDK hvis ikke databasen skal kunne behandle XML\'en. Uden XDK\'et ser databasen bare rå tekst.

Vær opmærksom på at den maksimale størrelse af VARCHAR2 er relativt begrænset - vælg evt. at benytte CLOB selvom det begrænser antallet af indbyggede strengoperationer i databasen.

/cheers
Avatar billede dakinenexus Nybegynder
13. juli 2001 - 08:53 #5
Hej.

Okay. Jeg skal altså have installeret XDK, hvis det skal kunne lade sig gøre. Det må jeg lige undersøge.
Jeg ved ikke umiddelbart så meget om det CLOB, men vil lige prøve at finde noget i Oracle\'s doc om det. Hvis det ikke siger mig et klap så vender jeg nok tilbage med det. :o)

Desværre har jeg ikke mulighed for at dele pointene imellem jer pt. Kan ikke vælge \'avanceret\' IGEN. Sker rimelig tit synes jeg, men jeg prøver lidt senere.
Avatar billede pnielsen Nybegynder
05. august 2001 - 22:38 #6
Tror måske at det er fordi det kun er avnes  der har svaret.  he he..

Btw. I oracle 8 og opefter er begrænsninger på en varchar2=4000
i oracle 7 = 2000.

Avatar billede dakinenexus Nybegynder
14. august 2001 - 12:43 #7
Tak til jer begge. (Der kom lige en sommerferie imellem). *S*