Avatar billede spoof Nybegynder
05. juli 2001 - 14:33 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

IMail Server med problemer

Jeg har fået overdraget ansvaret for en IMail 6.06 server, der har et uheldigt problem.

Der er jævnligt problemer med at modtage mails fra specielt store mailservere (fepX.post.tele.dk, speedmail-one.ascio.net, fp-hotel-6.uni2.net).

Et udrag af logfilen:
SMTPD (01C10046) [192.168.0.6] connect 192.38.246.2 port 1553
SMTPD (01C10046) [192.38.246.2] HELO fp-hotel-6.uni2.net
SMTPD (01C10046) [192.38.246.2] MAIL FROM:<xxxxx@xxxxxxx.dk>
SMTPD (01C10046) [192.38.246.2] RCPT TO:<xx@mitdomæne.net>

Efter sidste linie timer forbindelsen ud. Processen timer senere ud. Ved normal forbindelse logges også info om spoolfil samt om mailen blev afleveret til brugeren.

De fleste servere er flinke til at prøve igen senere, men specielt speednames er dårlige til at være tålmodige, hvilket resulterer i tabte mails.

Der er problemer med rundt regnet 1/4 del af de indgående mails.

Om hardwaren:
Win 2000 server på en PIII 800 MHz, 128 MB ram med noget overload da den samtidig kører tunge asp-sider på IIS 5.0, samt en MS SQL server.
Der er dog ikke alverden af belasting på websitet.
CPU utilization: < 10
Rigeligt diskplads.
Netværksbelastning er også ok.
Hostet hos TDC i servercamp.

Mit spørgsmål:
Har nogen set dette problem før med IMail eller evt. anden mailserver? Og ikke mindst hvad blev gjort for at løse det?

Endelig vil jeg gerne høre gode råd om tweaks til overbelastede 2000 servere, specielt med hensyn til netværksperformance.

/Mikkel
Avatar billede bbs Nybegynder
05. juli 2001 - 14:37 #1
Du kunne kigge på www.Tweakup.dk !
Avatar billede spoof Nybegynder
05. juli 2001 - 20:29 #2
Efter længere tids fejlsøgning, er konklusionen blevet at det må være en firewall eller routerhardware der skaber problemet.

Der er nemlig ingen problemer med at sende mails via telnet fra en maskine på samme net som serveren, hvorimod en telnet udefra ofte dør.

Telnet bag firewallen:
220 X1 NT-ESMTP Server xxxxx.net (IMail 6.06 36-6)

Telnet udefra:
220 **************************************0*******

Nogen, der har kendskab til hvilke sikringer man laver i firewalls mht. mailserver? Specielt i en Teledanmark Servercamp? - og hvad kan man gøre ved det?

/Mikkel
Avatar billede spoof Nybegynder
13. august 2001 - 15:01 #3
Løsning:

Serveren er opstillet bag en Cisco PIX Firewall med \"fixup protocol\" enabled på smtp.

Dette tillader kun smpt kommandoer jf. RFC 821, sektion 4.5.1.

Ved disabling af dette, virker alt som det skal.

Ikke flere kommentare.......

/Mikkel