Avatar billede omellodello Nybegynder
21. marts 2009 - 18:26 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Beregne datofelt

Hej Jeg har et felt, der via AngivVærdi skal lægge 1 år oveni i værdien af et felt og derefter trække en dag fra.

Jeg kan ikke blot lægge 364 dage til, da nogle år har færre dage.

hvordan er det nu jeg i udtrykslinjen skal angive det?

har forsøgt 1-4-2009 - year(1) + day(1), men det virker ikke.

TAK
Avatar billede mugs Novice
21. marts 2009 - 18:34 #1
Du kan i en forespørgsel anvende funktionerne der netop er beregnet til dette:

DateAdd lægger en dag /måned / år til en given dato.

Jeg laver lige et eksempel.
Avatar billede mugs Novice
21. marts 2009 - 18:39 #2
Din SQL kan se således ud:

SELECT DateAdd("YYYY",1,[datofelt]) AS Udtryk1, DateAdd("d",-1,[Udtryk1]) AS Udtryk2
FROM Tabel1;

Hvis du lægger din e-mail kan jeg sende et eksempel.
Avatar billede omellodello Nybegynder
21. marts 2009 - 19:13 #3
tak - men jeg skal kunne gøre det i makroen via AngivVærdi, da jeg er helt væk i SQL. kan jeg gøre det i makroen?
Avatar billede mugs Novice
21. marts 2009 - 19:22 #4
Jeg ved ikke om dun kan lave det i en makro. Jeg arbejder aldrig i makroer. Men det er ganske simpelt at arbejde i forespørgsler. forskellen på f.eks. VBA og SQL er, at du i VBA skal skrive resultatet af din beregning og hvordan programmet skal beregne det. I SQL skal du kun beskrive løsningen, så laver Querybuilderen din SQL.

Hvis du har et datofelt i din tabel, kan du blot lave en ny forespørgsel og kopiere min SQL ind. Du skal ændre ordet datofelt til navnet på dit eget datofelt.
Avatar billede mugs Novice
21. marts 2009 - 19:43 #5
Tak for point.