Avatar billede nidyahou Praktikant
20. marts 2009 - 16:12 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

hent GPS-koordinater og plot ind på kort

Hey. Jeg har en GPS som er NMEA kompatibel. Jeg skal have hentet nogle koordinater ud, og plottet dem ind på et kort - har overvejet google maps, men da der ikke er nogen internetforbindelse skal det gerne være noget der kan caches. Det jeg har brug for råd til er 3 ting:

1. Hvordan henter jeg koordinaterne fra nuværende position ud fra min GPS og ind på min computer
2. Hvordan får jeg hentet koordinaterne fra der hvor de bliver placeret på computeren og plottet dem ind på et kort
3. hvordan kan jeg finde et kort der kan bruges? kan jeg cache googlemaps, eller har i andre idéer?
Avatar billede Yuhn Nybegynder
20. marts 2009 - 21:08 #1
Interresant projekt du har gang i :)..

Jeg ved ikke lige hvor meget hjælp jeg kan give .. men vil da gerne prøve at kommentere lidt på det alligevel :).

1. Jeg vil forslå du prøver at oprette forbindelse til din gps enhed, via hyperterminal (programmer -> tilbehør -> kommunikation). Hvis du tilslutter via usb eller firewire.. så kan du omderigere datafangsten til en virsual Serial port. (Nu er det noget tid siden jeg har gjordt det, men mener du skal have fat i en speciel USB brigde Serial port driver. og så opretter du den under kontrol panel -> tilføj hardware -> Tilføj som ny hardwareenhed -> (Porte COM/LPT) eller noget.
Men når du har gjordt det. Så kan du lytte på porten via hyperterminal, for at se om den automatisk spytter koordinaer afsted.
Så kan du skrive en socket (gerne azyncrone), som modtager datafangsten. (Men der er hvis også en SerialPort klasse i .Net 1.0+, som kan gøre det noget nemmere).

Hvis gps ikke selv spytter koordinater ud automatisk. Så findes der nok en programmering manual et sted til gps'n. Men det er en hel del mere bøvlet. For så skal du selv ned og styre kommunikationen med gps'n, via en socket. og det er sådan noget med at sende flags afsted. ind til den er klar til at modtage din kommando. og kommandoen skal du selv sætte sammen på byte nivaue.. Det er ikke særlig sjovt.. jeg prøvede engang på det mod et stempel ur :(

2. Hvis der følger noget software med til gps'n som gemmer koordinaterne på din pc. Jamen så slipper du jo for punkt 1.

3. Det vil undre mig hvis der findes noget gratis software derude som du kan installere lokalt uden internet forbindelse. Men der findes nogle på licens som route 66:
http://www.66.com/route66/index.php?cid=DK&act=1&prodid=5680

Men du kan vel egentlig rippe googlemaps .. eller en webservice som denne http://msdn.microsoft.com/en-us/library/cc546321.aspx  .. Hvis det kun er DK, du skal bruge .. så finder du det mindt mulige scoop af koordinator muligt .. laver et program som iterer igennem dem, og kalder webservicen, som returnerer et billede, og stednavn osv. Så er det vel bare at gemme det hele lokalt, og håbe på det ikke fylder for meget :D
Avatar billede nidyahou Praktikant
23. marts 2009 - 00:18 #2
Super duper lækkert og brugbart indlæg. Tusind tak for dine input. Jeg tror der er et program der kan smide koordinaterne ned i en tekstfil medfølgende. Så jeg skal nok mest bekymre mig om 3'eren. Det er kun i Danmark det er relevant. Jeg så mig dog helst fri fra at kode alt for meget :) Jeg behøver faktisk ikke så meget funktionen af at skulle se hvilke ruter der er de bedste. Det eneste jeg skal bruge er en fremvisning af dem nuværende position på et kort.
Avatar billede Yuhn Nybegynder
23. marts 2009 - 14:46 #3
Godt at høre, du kunne bruge noget af det :)
Avatar billede nidyahou Praktikant
24. marts 2009 - 12:55 #4
Det her er hvad jeg er nået frem til.

Jeg har lavet et kort, som jeg har koordinaterne til hjørnerne (okay besluttede mig for at kode det selv). Så skal jeg vel have noget vector - et eller ande tind over mit billede nogen forslag til det. Du får bare point hvis du svarer nej ;)