Avatar billede default Nybegynder
19. marts 2009 - 16:54 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Ajax tagwall, max 20 beskeder i diven.

Hej

Jeg har en ajax tagwall, som hver 6 sekund tilføjer de nyeste beskeder til en div. selve hver besked har jeg sat ind i en div.

<div id=\"beskeder\"></div> er der hvor jeg indsætter de nye til beskeder

document.getElementById(\"beskeder\").innerHTML = http.responseText+document.getElementById(\"beskeder\").innerHTML;

Sådan smider jeg beskeder ind i den div. hver besked ser sådan her ud <div id="$row[id]">BESKEDEN</div>

Er der nogen form for mulighed for at lave sådan at der max kan være 20 beskeder i den div? Hvor den så sletter de nederste beskeder når der kommer for over 20?
Avatar billede default Nybegynder
19. marts 2009 - 21:25 #1
Kan også definere det på en anden måde

Jeg har en div der sersådan her ud

<div>
<div id="1">Hej med jer BESKED</div>
<div id="2">Hej med jer BESKED</div>
<div id="3">Hej med jer BESKED</div>
<div id="4">Hej med jer BESKED</div>
<div id="5">Hej med jer BESKED</div>
</div>

hvis så der bliver tilføjet en <div id="5">HEJ med jer besked</div> mere så skal den slette den anden / ældste / nederste med id="5". Er dette muligt?
Avatar billede default Nybegynder
19. marts 2009 - 21:27 #2
eller bare lave sådan at der max kan være 5 <div id="xx"></div> inde i <div></div>

Den skal selvf slette de ældste først.
Avatar billede olebole Juniormester
20. marts 2009 - 09:26 #3
<ole>

At bruge innerHTML til indsættelse af HTML elementer, hører til i 1990'erne. I moderne kode som f.eks. Ajax bruger man DOM - f.eks. document.createElement, document.createTextNode og ELEMENT.appendChild.

At generere HTML'en på serveren bruger desuden i allerbedste tilfælde 4-5 gange så mange resourcer - hvilket ikke ligefrem er noget, man sigter efter med kald hvert 6. sekund  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede default Nybegynder
20. marts 2009 - 14:26 #4
Er det svært at bygge et system om til DOM?
Avatar billede default Nybegynder
20. marts 2009 - 15:05 #5
Min nuværende ajax script
<script language="JavaScript" type="text/javascript">
    function getXMLHTTPRequest() {
        try {
            req = new XMLHttpRequest();
        }
        catch(err1) {
            try {
                req = new ActiveXObject("Msxml2.XMLHTTP");
            }
            catch (err2) {
                try {
                        req = new ActiveXObject("Microsoft.XMLHTTP");
                    }
                catch (err3) {
                    req = false;
                }
        return req;
    }

    var http = getXMLHTTPRequest();
    var http2 = getXMLHTTPRequest();
    function sendText() {
    if(document.getElementById("tekst").value.length != 0) {
            var beskeder = document.getElementById('tekst');
        var modurl = "send.php?text="+escape(beskeder.value)+"&til="+document.getElementById('til').value+"";
        http2.open("GET", modurl, true);
        http2.onreadystatechange = handleText2;
        http2.send(null);
        document.getElementById("tekst").value = "";

}
    function getText() {
        var modurl = "get.php";
        http.open("GET", modurl, true);
        http.onreadystatechange = handleText;
        http.send(null);
    }

    function handleText() {
        if (http.readyState == 4) {
                document.getElementById("beskeder").innerHTML = http.responseText+document.getElementById("beskeder").innerHTML;
            }

    var timeoutId = 0;
    function main() {
        getText();
        timeoutId = setTimeout("main()", 6000);
    }
</script>
Avatar billede olebole Juniormester
21. marts 2009 - 17:25 #6
Der er ikke noget, der er svært, hvis man kan - men man skal som udgangspunkt være ret stærk i bl.a. JS og DOM. Ajax er ikke noget, du lærer på en weekend  =)

Til en begyndelse skal du ikke formatere data som HTML på serveren. De skal formateres som JSON (JavaScript Object Notation) eller XML. Om JSON:
    http://json.org

- og en lille artikel, jeg har skrevet om JS-arrays og -objects kan måske også hjælpe på forståelsen:
    http://www.eksperten.dk/guide/227

Jeg har ingen idé om, hvad det helt præcist er, du skal gøre - og agter heller ikke at gøre det for dig - men jeg kan vise dig et lille eksempel på principperne.

Hvis vi forudsætter, vi har en DB-tabel med brugere, som vi gerne vil vise i et HTML-dokument, kunne det gøres noget i stil med dette:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8">
<title>AJAX med JSON - http://www.eksperten.dk/spm/868810</title>
<style type="text/css">
html, body {
    height: 100%;
    margin: 0;
    padding: 0;
    font: 0.85em verdana, tahoma, sans-serif;
}
</style>
<script type="text/javascript">
// XMLHttpRequest wrapper - http://www.dengodekode.dk/artikler/ajax/xmlhttprequest_wrapper.php
(function(){if(window.XMLHttpRequest)return;var o=null,s,a=["MSXML2.XMLHTTP.6.0", "MSXML2.XMLHTTP.3.0","Msxml2.XMLHTTP","Microsoft.XMLHTTP"];for(var i=0,j=a.length;i<j;s=a[i],i++){try{if(o=new ActiveXObject(s))break}catch(e){}}window.XMLHttpRequest=o?function(){return new ActiveXObject(s)}:null;o=null})();

function showUsers() {
    var oHttp = new XMLHttpRequest();
    var aQuery = [];

    // Tag de par af argumenter, funktionen blev kaldt med
    // - og læg dem som kodede parametre i arrayet:
    for (var i=0,j=arguments.length; i<j; i+=2) {
        aQuery.push( encodeURIComponent(arguments[i]) +"="+ encodeURIComponent(arguments[i+1]) );
    }

    // Åben forbindelsen
    oHttp.open("post", "response.php", true);

    // Sæt en Content-Type header på requesten
    oHttp.setRequestHeader("Content-Type", "application/x-www-form-urlencoded; charset=utf-8");

    // Kald insertUsers, når der er data
    oHttp.readystatechange = function() {
        if (oHttp.readyState<4) return;
        insertUsers(oHttp.responseText);
        oHttp = null;
    }

    // Send requsten
    oHttp.send( aQuery.join("&") );
}

function insertUsers(sResp) {
    // Opret et JS-object udfra JSON-strengen
    var oResp = eval("("+sResp+")");

    // Tjek for evt. serverfejl
    if (oResp.error) return alert("Der opstod en fejl: " + oResp.error);

    var oRow, aTd;
    // Gå users-arrayet igennem
    for (var i=0,j=oResp.users.length; i<j; i++) {
        // Opret en række ved at klone vores template
        oRow = oRowTempl.cloneNode(true);
        // Sæt en id på rækken
        oRow.setAttribute("id", "userID_"+oResp.users[i].id);
        // Find rækkens celler
        aTd = oRow.getElementsByTagName("td");
        // Udskift indholdet i cellerne i rækken
        aTd[0].firstChild.nodeValue = oResp.users[i].u_name;
        aTd[1].firstChild.nodeValue = oResp.users[i].sex;
        aTd[2].firstChild.nodeValue = oResp.users[i].birth;
        aTd[3].firstChild.nodeValue = oResp.users[i].address;
        // Indsæt rækken
        oUserBody.appendChild(oRow);
    }

// Bare en test funktion på onclick på rækkerne
function foo(oRow) {
    alert(oRow.getAttribute("id"))
}

var oUserBody = oRowTempl = null;
window.onload = function() {
    oUserBody = document.getElementById("userBody");
    // Opret en template af rækken i tbody-elementet 'userBody'.
    // Den skal senere klones og indsættes i 'userBody'.
    oRowTempl = oUserBody.getElementsByTagName("tr")[0];
    oUserBody.removeChild(oRowTempl);
}
</script>
</head>
<body>

<p><button onclick="showUsers('context', 'getUsers')">Show</button></p>

<table>
<thead>
<tr>
    <th>Navn</th>
    <th>Køn</th>
    <th>Fødselsdag</th>
    <th>Adresse</th>
</tr>
</thead>
<tbody id="userBody">
<tr onclick="foo(this)">
    <td>navn</td>
    <td>køn</td>
    <td>fødselsdag</td>
    <td>adresse</td>
</tr>
</tbody>
</table>

</body>
</html>

Hvor response.php ser sådan ud (MySQL-koden er skrevet som pseudokode. Personligt ville jeg bruge mysqli, men det er ikke væsentligt for forståelsen af princippet):

<?php
// Opret et tomt objekt, som vil indeholde returdata
$oJson = new stdClass();

/*
    Funktion, der henter brugere fra DB og lægger dem
    som et array af objekter på returobjektet $oJson
*/
function getUsers() {
    global $oJson;

    $oJson->users = array();

    // Udfør en query og hent de ønskede felter
    $result = [MYSQL_SELECT_QUERY - `id`, `u_name`, `address`, `sex`, `birth`];
    // Hent rækker som objekter (f.eks. med mysql_fetch_object)
    while ($row = [MYSQL_FETCH_OBJECT_FROM_QUERY]) {
        $oJson->users[] = $row;
    }

// Tjek, om der er sat en 'context'
if (isset($_POST["context"])) {
    // Vælg handling udfra 'context'
    switch ($_POST["context"]) {
        case "getUsers":
            getUsers();
        break;

        default:
            $oJson->error = "Unknown context: '".$_POST["context"]."'";
    }
else $oJson->error = "No context found";

// Dan en streng repræsentation af JSON-objektet
$sJson = json_encode($oJson);

// Sæt passende headers og udskriv JSON-strengen
header("Content-Type: application/json; charset=utf-8");
header("Content-Length: ".strlen($sJson));

print $sJson;
?>
Avatar billede olebole Juniormester
21. marts 2009 - 17:31 #7
Switchen i PHP-dokumentet giver mulighed for at sætte andre værdier af parametren context. Dermed kan du i dit Ajax-kald bestemme, hvilken PHP-funktion, der skal behandle forespørgslen.

Der findes hurtigere afviklende måder at indsætte elementerne med DOM, men eksemplet giver en idé om, hvordan du begynder med Ajax  ;o)
Avatar billede olebole Juniormester
26. marts 2009 - 23:18 #8
Kom du videre?
Avatar billede default Nybegynder
24. august 2009 - 20:49 #9
Kom ikke videre nej. Lukker
Avatar billede olebole Juniormester
24. august 2009 - 20:50 #10
- selvtak
Avatar billede default Nybegynder
24. august 2009 - 20:51 #11
Vil du have points?
Avatar billede olebole Juniormester
24. august 2009 - 21:05 #12
Du kunne i det mindste lige smide en lille tak, når der er folk, som ganske gratis investerer sin fritid i at hjælpe, når du beder om det