Avatar billede -kenner- Nybegynder
19. marts 2009 - 12:58 Der er 2 kommentarer

imagestring understøttelse af ÆØÅ?

Hej folkens,

Jeg benytter et freeware script, der skriver tekst på et diagram med imagestring(). Mit problem er imidlertid, at Det ikke understøtter æ, ø og å. Kan dette løses med en GD font, eller imagettftext()? jeg har forsøgt mig med sidstnævnte, men det resultere bare i at der slet ikke bliver skrevet nogen tekst.
Avatar billede -kenner- Nybegynder
19. marts 2009 - 13:30 #1
Den oprindelige string med imagestring() ser således ud:
imagestring($this->Img, abs($this->Font), ($this->left+$this->right-$dd)/2, $this->top-$hh-4, $this->title, $ccText);

Så erstatter jeg den med denne imagettftext():

imagettftext($this->Img, 12, 0, ($this->left+$this->right-$dd)/2, $this->top-$hh-4,$ccText, "Font/verdana.ttf",$this->title);

Ved brug af imagestring kommer teksten fint frem, men ved brug af den anden kommer der ingen tekst. Dette undrer mig, når følgende kode i en seperat fil fint skriver teksten:

$im = imagecreatetruecolor(160, 16);
$white = imagecolorallocate($im, 255, 255, 255);
imagefilledrectangle($im, 0, 0, 180, 16, $white);
imagettftext($im, 10, 0, 0, 12, imagecolorallocate($im, 0, 0, 0), "Fonts/verdana.ttf", "Dette er en test");
imagepng($im, "test.png" );
imagedestroy($im);
Avatar billede jakobdo Ekspert
19. marts 2009 - 15:19 #2
Du må prøve at lave noget debug.
Giver alle dine "variabler" den korrekte værdi ?

f.eks. $this->img
$this->left
$this->right
osv...