Avatar billede siwsiw Nybegynder
19. marts 2009 - 08:44 Der er 5 kommentarer

En hvis formel der kan tælle dage.

Jeg er ved at lave et regneark hvor jeg blandt andet skal lave en formel der kan tælle hvor mange dage der indeholder ordet solgt inden den dato som dagen i dag har. Jeg kan godt få den til at tælle for hele året, men ved ikke rigtig hvordan jeg skal få den til at tælle frem til dagen i dag. Jeg forsøgte mig med noget tæl.hvis, men det gik ikke at få datoen ind i.
Avatar billede be_nice Juniormester
19. marts 2009 - 09:00 #1
Eksempel:
Dato i kolonne A, tekst i kolonne B - skriv flg. formel i kolonne C:
=TÆL.HVIS(A$1:B18;"Solgt")
For at det fungerer korrekt skal du have denne formel i C19, dvs. den tæller alle forekomster af "Solgt" for alle datoer fra A1 til A18 (dagen før)
/Be_Nice
Avatar billede ExcelKen Praktikant
19. marts 2009 - 09:01 #2
Hej siwsiw,

Jeg ville lave en funktion (formel), som kan gøre det.
Jeg forestiller mig, at du har en kolonne med datoer og en anden kolonne med "typer" (Solgt/ikke solgt osv).

Hvis du i dit VBA modul indsætter denne kode:

Public Function TælSolgt(OmrådeDato As Range, OmrådeSolgt As Range) As Double
Dim x As Variant
Dim KolonneForskydning As Integer
Dim Tæller As Double

    Tæller = 0
    KolonneForskydning = OmrådeSolgt.Column - OmrådeDato.Column

    For Each x In OmrådeDato
        If x.Value <= Date And Cells(x.Row, x.Column + KolonneForskydning).Value = "Solgt" Then
            Tæller = Tæller + 1
        End If
    Next

TælSolgt = Tæller

End Function

- så kan du indsætte en formel, der hedder TælSolgt(OmrådeDatoer; OmrådeTyper)

Giver det mening for dig? Ellers skal jeg gøre det mere udførligt for dig :-)

Hilsen ExcelKen
Avatar billede siwsiw Nybegynder
19. marts 2009 - 10:12 #3
Jeg tror ikke der er nogen der rammer helt plet.

Datoerne står i n2:n31, måneder i o1:z1, i cellen står der så solgt hvis den er solgt, også skal jeg bare tælle hvor mange dage der er solgt frem til idag().

Umiddelbart ville jeg selv mene man kunne lave det med en sumprodukt.
Avatar billede be_nice Juniormester
19. marts 2009 - 11:02 #4
Som jeg læser dine seneste info, så har du ikke deciderede datoer i dit ark - dette består "kun" af en matrix hvor tal fra 1-30! står i N2:N31 og månederne står oplistet som overskrift i O1:Z1?
Det vil sige at du ikke har nogen reference til dags dato, hvorfor du ikke kan bede excel tælle/regne på forekomster frem til dags dato!
/Be_Nice
Avatar billede jens48 Ekspert
19. marts 2009 - 22:09 #5
Hvis du har datoerne i N2:n32 (nogle måneder har 31 dage, så du kan ikke nøjes med n2:n31) og du i O1:Z1 skifter månedsnavnene ud med 1 til 12 kan det lade sig gøre på følgende måde:
I O37 skriver du:
=IF(AND($N2<=DAY(TODAY());O2="Solgt";O$1<=MONTH(TODAY()));1;0)
Denne formel kopieres til alle celler i O37:Z67 og resultatet får du ved formelen
=SUM(O37:Z67)