Avatar billede Yuhn Nybegynder
18. marts 2009 - 22:59 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Database Driver class

Halløjsa.

Jeg har en windows application skrevet i .NET 2.0 C#.

Det som jeg skal have lavet er:
Lad os sige jeg har to forme/vinduer åben. Eks. instandser af Opret_KundeOrdre. På kunde ordre er der en ComboBox/dropDown indholdende kunder.
Hvis jeg så åbner formen TilføjKunde, og tilføjer en ny kunde. Så skal ComboBoxen på de to åbne forme af Opret_KundeOrdre opdatere, sig sådan at den nye tilføjede kunde nu vises i listen.

Lige pt. har jeg alt kommunikation til databasen i spredt ud i alle klasser. Dvs. I den form/klasse hvor dataen repræsenteres, der hentes den også fra databasen.

Men skal jeg have sådan at hvis data ændres i databasen. Så kan jeg reloade den ændrede data mængde op, i de åbne forme/vinduer.

Jeg har googlet noget på det. og fundet frem til at jeg nok skal have lavet en såkaldt Database-Driver, som er en klasse hvor alt kommunikation til databasen foregår.
Men jeg skal stadig have fundet en nem metode, hvorpå jeg kan reloade den ændrede data, og få den vist i de åbne vinduer.

Jeg kunne evt. have en liste med refferencer til alle viste/åbne datasets, i driveren. samt hvilken metode() der blev brugt til at fylde datasettet. Og en kategori over hvilken type data datasettet indeholder.
Derved vil jeg have en slagt observer mønster. hvor jeg vil kunne reloade data, som er blevet ændret andet steds i programmet.

Men er det den smarteste metode at lave det på sådan. Eller er jeg helt på herrens mark. Evt. findes der noget i .NET som kan håndtere dette ?
Avatar billede arne_v Ekspert
22. marts 2009 - 00:59 #1
observer pattern og nøjes med tabel navn som det der subscribes på lyder som et rimeligt kompromis.
Avatar billede Yuhn Nybegynder
23. marts 2009 - 11:05 #2
Arne,

Tak for svaret. Så må jeg hellere tage mig sammen til at få sådan en lavet.. der er godt nok meget kode som skal flyttes :)

(nu er det første gang jeg har lavet et indlæg. Jeg synes ikke lige jeg kan se nogen steder jeg kan give dig point!).
Avatar billede arne_v Ekspert
23. marts 2009 - 13:54 #3
jeg skal foerst smide et svar