Avatar billede ulrikn Nybegynder
18. marts 2009 - 14:42 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Problem med dataset

Hej

Jeg har et lille problem. Har lavet et dataset der henter data fra mssql, og det kører også fint hvis jeg kører det på localhost. Men kører jeg det online giver det fejl :)

Kode :
Dim SiderAdapter As New dbTabbleAdapters.HjemmesideIndholdTableAdapter()

Fejl :
Compiler Error Message: BC30002: Type 'dbTableAdapters.HjemmesideIndholdTableAdapter' is not defined.

Som sagt så virker det lokalt og jeg har lavet
"import dbTableAdapters"
i codebehind.

Håber nogen kan komme med en forklaring
Avatar billede aaberg Nybegynder
18. marts 2009 - 16:06 #1
Er du sikker på at du har dbTableAdapteres med på serveren?
Avatar billede aaberg Nybegynder
18. marts 2009 - 16:07 #2
Altså, filen (.css eller .dll) som indeholder klassen?
Avatar billede aaberg Nybegynder
18. marts 2009 - 16:07 #3
jeg mener .vb i stedet for .css!
Avatar billede ulrikn Nybegynder
18. marts 2009 - 16:47 #4
Ja det er jeg jo så lidt i tvivl om. Altså jeg lavede et nyt dataset og trak de forskellige tabeller ind så den selv genererede de forskellige ting. Som denne tutorial :

http://www.asp.net/learn/data-access/tutorial-01-vb.aspx

Alt hvad der er local er også på serveren. Arbejder faktisk direkte på server som udgangspunkt, men kopierede hele indholdet til en ny side og kørte det local for at tjekke - og det virkede som sagt.
Avatar billede ulrikn Nybegynder
18. marts 2009 - 21:25 #5
Er ret sikker på at dette omhandler samme problem ( også uløst ) :
http://forums.asp.net/t/1129322.aspx?PageIndex=1
Avatar billede ulrikn Nybegynder
18. marts 2009 - 21:57 #6
Nåh - jeg har lige prøvet at lægge filerne i roden af hjemmesiden og det virkede, så 100 point til den der kan forklare hvordan jeg gør således at det hele kan være i fx www.domænenavn.dk/mappenavn istedet. Kan forestille mig at man et eller andet sted skal definere at bin osv. er i "mappenavn". Men hvor og hvordan ?
Avatar billede aaberg Nybegynder
19. marts 2009 - 08:05 #7
Ahh, nu tror jeg at jeg forstår problemet. Du prøver at lægge bin mappen i www.domænne.dk/mappenavn/bin.

Det kan man ikke.

Bin mappen skal ligge i roden af hjemmesiden, det samme skal web.config filen og andre specielle asp.net mapper, som f.eks. AppData og AppCode mapperne.

Hvis du vil have en hjemmeside på www.domæne.dk/mappenavn/minside.apsx, så skal det som ligger i bin mappen, puttes i binmappen på roden. Mappen som siden skal placeres i, skal indeholde alle .aspx og .vb filer.
Avatar billede ulrikn Nybegynder
19. marts 2009 - 08:24 #8
Tak skal du have aaberg, vil du smide et svar så du kan få nogle point ? :)

Er det bare mig eller er det ikke vildt upraktisk at bin/web.config osv. SKAL være i roden ?

Jeg mener - det bliver jo hurtigt noget rod hvis man laver sig et lille "under-websted" der gerne skulle have sin egen konfiguration. Det kan man vel nærmest ikke så ?

Eller hvis man fx. arbejder på en ny hjemmeside i en undermappe til roden, er man jo nødt til at dele bin/web.config osv. med det eksisterende på domænet. Eller tager jeg fejl ?
Avatar billede aaberg Nybegynder
19. marts 2009 - 09:23 #9
Egentlig tager du ikke fejl.

Jeg skal forsøge at forklare grunden (og en mulig workarround).

For at hoste en asp.net side, skal siden registreres i Internet Information Services (IIS). For hver side der er registreret, ser IIS efter en web.config fil, en bin mappe, en AppCode mappe osv. Det vil sige at 1 hjemmeside, kan have 1 bin mappe.

Løsningen er nok at oprette flere hjemmesider i IIS. Det er lang tid siden jeg har gjort dette selv, så jeg kan ikke give dig en step-by-step løsning, men hvis du prøver at gøre det selv og kommer i problemer, kan det være jeg kan hjælpe.

Det med web.config, så var det ikke hele sandheden jeg fortalte tidligere. Hoved-web.config filen skal ligge i roden. Men i hver mappe kan man have ekstra web.config, som specificerer opsætning for denne mappe. Der er dog mange ting der skal angives i web.config på roden.
Avatar billede aaberg Nybegynder
19. marts 2009 - 09:23 #10
...og svaret :-)