Avatar billede fnoergreen Nybegynder
18. marts 2009 - 09:17 Der er 27 kommentarer

Installation af Apache server programmel på lokal pc

Efter installation og kald: http://localhost/katalog fås denne meddelelse:

Fejlen (HTTP 403 - forbudt) betyder, at Internet Explorer kunne oprette forbindelse til webstedet, men programmet har ikke tilladelse til at vise websiden.

En anden bruger her har haft samme problem, men det var på en server. Jeg har prøvet at generere 2 filer .htaccess og .htpasswd og lægge dem i "kataloget", men det løser ikke problemet.
Avatar billede showsource Seniormester
18. marts 2009 - 09:56 #1
Kan du komme på http://localhost ?
Hvad er der i mappen katalog ?
Avatar billede fnoergreen Nybegynder
18. marts 2009 - 11:01 #2
Jeg kan ikke udføre kald: http://localhost/finn.php
Har også prøvet med kald af andre filer i kataloget både php og html filer, men samme problem
I kataloget har jeg hentet et php-testkalog fra en central server, hvor det hele fungerer.
Avatar billede fnoergreen Nybegynder
18. marts 2009 - 12:04 #3
Apache fejllog viser:
[Wed Mar 18 08:46:22 2009] [error] [client 127.0.0.1] client denied by server configuration: C:/phphermod/finn.php

Det vil også sige at kald http://localhost/finn.php bliver omsat til ovennævnte, som er det rigtige katalog.

så det er måske noget i filen /conf/httpd der skal rettes?
Avatar billede showsource Seniormester
18. marts 2009 - 12:06 #4
Du har en fil, "httpd.conf", som ligger i mappen "conf" som er et underdir til Apache dir'et.
I httpd.conf, så prøv at kikke efter
<Directory "/sti/til/htdocs">

Her er defineret hvad man må og ikke må.

Hvilket styresystem bruger du ?
Avatar billede fnoergreen Nybegynder
18. marts 2009 - 12:58 #5
Det må være denne linie: DocumentRoot "C:/phphermod"
Jeg bruger Vista Home Basic
Avatar billede showsource Seniormester
18. marts 2009 - 13:16 #6
Har du en directoryblok for "C:/phphermod" ?
Hvis ikke, skal den laves:

<Directory "C:/phphermod">

    Options Indexes FollowSymLinks
    AllowOverride None

    Order allow,deny
    Allow from all

</Directory>

Og hvis du har, hvad står der så i den?
Avatar billede fnoergreen Nybegynder
18. marts 2009 - 18:34 #7
Efter lidt besværligheder er jeg nu kommet til at jeg ved kald: http:/localhost kan se samtlige filer i c:/phphermod. start og stop af apache virker - min database er kørende.

Så mangler jeg jo kun installation af phpmyadmin og så afprøve min hjemmeside i php miljøet.

Der er dog et lille problem i henhold til min vejledning. Jeg skulle kunne kalde en fil finn.php i kataloget phphermod indeholdende:
<?php
phpinfo();
?>
Men det kan jeg ikke og får fejlen:
Bad Request
Your browser sent a request that this server could not understand.
En anden vejledning fra www.lavtinget siger at der er en del tilrettelser, som ikke er i min anden vejledning. Det er måske her at der et problem
Avatar billede showsource Seniormester
18. marts 2009 - 19:05 #8
Det forstår jeg ikke lige.
Altså, apache kører og mysql kører.

Men din "vejledning" siger mig ikke rigtig noget.

Hvad får du hvis du gemmer flg. i en fil: ( test.php )

<?php

echo"Hej du";

?>

Og hvad står der i din error.log for apache ?
Avatar billede fnoergreen Nybegynder
18. marts 2009 - 22:01 #9
Meddelelse fra Explorer:
Bad Request

Your browser sent a request that this server could not understand.

Logfil:
[Wed Mar 18 21:59:49 2009] [error] [client 127.0.0.1] Invalid URI in request GET /finn.php HTTP/1.1
Avatar billede fnoergreen Nybegynder
19. marts 2009 - 08:38 #10
www.udvikleren.dk er der en oplysning, som vist også kan hjælpe: I php.ini filen skal der tilføjes
doc_root= c:\\apache\\htdocs    vel med \\ og uden "" omkring
Der står også lidt omkring php4ts.dll der skal kopieres til c:/windows - men nu har jeg version 5 og en lignende fil kan ikke ses i c:/php
Avatar billede showsource Seniormester
19. marts 2009 - 10:27 #11
Du kan også kikke her:
http://www.phpbegynder.dk/artikler.php?id=20&page=1

M.h.t. forskellige versioner, er det vist kun filnavne som er anderledes.
Avatar billede fnoergreen Nybegynder
19. marts 2009 - 16:33 #12
Jeg arbejder videre med sagen Jeg kan se at der på den side, som du henviser til er en fin dokumentation.
Jeg skal lige høre: Når man læser den lokale php-hjemmeside op på server og i roden, skal man så ikke fjerne eller omdøbe index.html filen, som hidtil har kaldt en html hjemmeside?
Hvordan skal en www-adresse ellers vide hvad, der skal kaldes?
Avatar billede showsource Seniormester
20. marts 2009 - 09:45 #13
For en apache er det DirectoryIndex som bestemmer rækkefølgen for filer der kikkes efter som index fil

DirectoryIndex index.html index.php

Her kikker apache først efter index.html og derefter index.php

Den kan også sættes i en .htaccess hvis du har mulighed for at bruge det.

DirectoryIndex index.php index.html
Avatar billede fnoergreen Nybegynder
21. marts 2009 - 00:31 #14
Jeg ved nu at det ikke er nødvendigt at fjerne index.html idet php filen først kaldes (på one.com)

Nu har jeg prøvet flere gange at anvende vejledningen på phpbegynder.dk, men jeg kommer kun til IT WORKS, men det må jo være min http.conf og php.ini filerne, der er problemet.
Jeg har hentet manualen til php (chm-versionen), men ved valg af menu, vises der ikke noget i højre side.
Jeg er ikke meget for at indrømme at jeg måske må installere en "standardudgave", selvom man ikke umiddelbart anbefaler dette.
Du skulle vel ikke have installeret programmerne efter vejledning fra phpnybegynder, for så ville jeg da være interesseret i en kopi af http.conf og php.ine filerne, så jeg kunne sammenligne med mine filoplysninger
Avatar billede showsource Seniormester
21. marts 2009 - 07:23 #15
"IT WORKS" fortæller jo blot at Apache kører.
Har du prøvet at få php til at køre ?

Hjælpefil => Måske der blokeres fra din firewall eller andet?

Og det er moig som har lavet vejledningen.
Avatar billede fnoergreen Nybegynder
21. marts 2009 - 07:50 #16
Ved installation har jeg slået virusprogram og firewall fra, men jeg kan åbenbart ikke komme videre efter IT WORKS. MySql var der intet problem med, men det konfiguration af httpd.conf og PHP, der er problemet.
Men jeg stod tidligt op og nu prøver jeg med Wampserver Tools 3.3 og det er kørende nu. Nu vil jeg følge det nogle dage for at se, om der er problemer med det. En bekendt har problemer med wampserver, men det kan måske være et forståelsesproblem
Avatar billede fnoergreen Nybegynder
22. marts 2009 - 07:20 #17
Nu har jeg apache/php/mysql kørende men kan ikke se min egen hjemmeside, som er hentet fra en central server, hvor det virker.
Måske noget med databasen:
Som standard er databasen oprettet med root og uden password. Jeg er så gået i phpadmin og har oprettet databasen hermod_dk, hvortil jeg har hentet alle fusions-tabellerne. Det siges at man ved setup.php skal angive database og brugernavne ens, men kun hvis jeg skriver root og hermod_dk kommer jeg videre. Efterfølgende får jeg phpfusion - standardside.
Jeg har prøvet at rette i php hovedindstillinger og her skrive det kald jeg har i det virkende system, men det virker heller ikke.
Mangler iøvrigt EXIT valg i phpmyadmin.
Avatar billede fnoergreen Nybegynder
22. marts 2009 - 08:16 #18
Tilføjelse: Når der logges ind i php-siden og man vælger sikkerhedskopiering er der adgang til de 45 fusionstabeller
Avatar billede showsource Seniormester
22. marts 2009 - 08:37 #19
Jeg kender desværre ikke php fusion overhovedet.
Umiddelbart er det dumt ikke at bruge et password til mysql.
Du bruger vel også password på server hvor det virker?
Og der er dit brugernavn vel ikke root ?

Hvad mener du med:
"Mangler iøvrigt EXIT valg i phpmyadmin" ?
Avatar billede fnoergreen Nybegynder
22. marts 2009 - 08:51 #20
phpmyadmin fortæller at der er oprettet 1 bruger root til 127.0.0.1 og localhost (det samme). Måske skal der oprettes brugeren hermod_dk med alle privilegier, men jeg kan ikke se , hvor det er muligt
Jeg går også ind for password , men kan heller ikke her se, hvor det skal rettes.
Jeg bruger password alle steder, hvor det er muligt
EXIT knap er bare en pæn måde at lukke phpmyadmin ned. PÅ server er denne knap, men ikke noget problem.
Til det øverste må jeg nok så spørge phpfusion.dk
Avatar billede showsource Seniormester
22. marts 2009 - 09:13 #21
Nu kender jeg ikke "Wampserver Tools 3.3", men ellers er der ved install af mysql muligheden for at skrive password.

Når du er i phpmyadmin:
På forsiden ( "hjem"-knap ) er et link "Privilegier"
Her kan du oprette en bruger.

I min phpmyadmin ver. ( 2.11.7-rc1 ) er der en radio knap der samtidig vil oprette en database med samme navn som brugeren.
Men ellers, så plejer jeg efterflg. at tildele database EFTER pårettelse af bruger.

D.v.s først oprette brugernavn uden nogen privelegier, og derefter til føje hvilken DB('s) brugeren kan connecte til, og hvilke rettigheder brugeren har til DB.

På samme link, "Privilegier", har du mulighed for at tildele root et password også.
Avatar billede fnoergreen Nybegynder
22. marts 2009 - 15:23 #22
Bygger visning af en hjemmeside i PHP på et php-program samt oplysninger i en database?
Det vil så betyde at man ved nedbrud bare skal installere standardprogrammet og herefter importere en export af databasen?
1.) Når jeg går ind i min centrale phpadmin og vil lave en eksport vil det fylde ca. 250 KB, medens de tilsvarende oplysninger i den lokale installation kun fylder 66 KB. De skulle vel være ens(det lokale er en eksport fra central server)?
Det er så her mit problem er. Jeg kan se at nogle ting er kommet ind i den lokale version f.eks billeder.
Der må være et eller andet, som jeg gør forkert!
Avatar billede showsource Seniormester
22. marts 2009 - 17:59 #23
Hvad du gør forkert, er ikke lige til at svare, men du har nok ret! :O)

"Bygger visning af en hjemmeside i PHP på et php-program samt oplysninger i en database?"
Afhænger jo af hvordan du har siden sat op.

1. Du får formodentlig lavet backup af alle databaser, ikke kun din side.
Avatar billede fnoergreen Nybegynder
23. marts 2009 - 00:56 #24
Hej igen.
Jeg har en backup af databasen og hele php-systemet..
Jeg har efterfølgende lavet en export af de tabeller, som havde et indhold og som jeg ikke var kommet med i min backup? Det betød at jeg nu fik flere ting med i mit lokale system, men umiddelbart ser det ud som om at det har noget med æ,ø og å at gøre. Når jeg efterfølgende går ind og retter til med det, bliver brugeroprettede sider m.v. synlig i det lokale system.Alle steder, hvor der er angivet æ,ø og vises et andet tegn.
Det er lidt uforståeligt når man kopierer det centrale system hjem på pc og efterfølgende importerer databasen at det ikke skulle virke, som det jo gør centralt.Det er jo vigtigt at få dette til at fungere inden man tager php i brug.
Avatar billede fnoergreen Nybegynder
23. marts 2009 - 11:12 #25
Jeg har efterfølgende checket forskellen mellem den centrale og lokale database. Ud over problem med æ,ø,å er der en forskel på 11 poster, men dette sidste tal fremkommer ved mange plusser og minusser.
Jeg kunne selvfølgelig droppe de tabeller, som der kan være problemer med og så lave en eksport + import af berørte tabeller, men der må være en bedre løsning på dette problem. Der er vel flere som har oplevet et nedbrud og man vil jo gerne have ens hjemmeside op at køre hurtigst muligt.
Avatar billede fnoergreen Nybegynder
23. marts 2009 - 12:07 #26
Du fortjener ihvertfald et svar.
Problemet er nu løst. Da jeg efterfølgende havde droppet de tabeller, som jeg mente var fejl i og lavede en ny export, men nu fra min serverudbyder og ikke via min phphjemmeside og så med import på den lokale pc, så virkede alt som det skulle.
Avatar billede showsource Seniormester
23. marts 2009 - 13:41 #27
Det er jo fint hvis det virker for dig! :O)
Omend ikke andet må du jo vende tilbage !