Avatar billede lejbach Nybegynder
17. marts 2009 - 21:45 Der er 12 kommentarer

windows vista til windows XP?

Hej. Jeg tænkte på om ens computer ville arbejde hurtigere og bedre hvis man brugte XP i stedet for Vista. Ville den kunne trække spil bedre?
Jeg har hørt at Vista tager meget af ens hukommelse
Avatar billede haverslev Novice
17. marts 2009 - 22:02 #1
Det er lidt forskellige meninger om, hvad der er bedst til spil.
Men et er sikkert, Vista er mere ram krævende end XP
Vista er meget glad, hvis den har 2 Gb ram at lege med, hvirimod at XP er glad ve 1Gb ram.
Men hvis man ændre fra Vista til XP, så skal man lige være opmærksom på, om der er korrekte drivere på producentens hjemmeside. Nogle producenter supportere nemlig ikke drivere til XP -KUN til Vista. I dette tilfælde, så skal du ud på nettet og lede efter de korrekte XP drivere til chipset osv.
17. marts 2009 - 22:04 #2
(Så er vi klar til debat igen *S* ?)

Èt er (gamle) rygter.
Et andet er ens personlig erfaring; og brug nu mere en kun 1 times tid på det...
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
17. marts 2009 - 22:07 #3
Min oplevelse er at Vista føles tungere i brugerfladen end XP, men når vi taler spil så er der ikke den store fordel. Er spil for langsomme er det hardwaren som er underdimensioneret (eller ens indstillinger som er for ambitiøse).

Du kan dog starte med at se om du, som mange andre, har 12-15 programmer der starter op med Windows og sløver maskinen...det er nemmere end at skifte styresystem :-)

(og så er der lige det med sikkerheden i Vista vs. XP)
Avatar billede lejbach Nybegynder
17. marts 2009 - 22:09 #4
Hmm. Det lyder lidt besværligt. Vil helst ikke risikere at der ikke er drivere til.
Avatar billede lejbach Nybegynder
17. marts 2009 - 22:12 #5
Det som starter op er Skype, messenger og steam. Men når jeg skal have lidt fart på internettet slår jeg alle tingene fra og så kører det fint. :) Men ville bare hører om det gjorde den store forskel til spil (:
Avatar billede Funkymarcher Nybegynder
17. marts 2009 - 22:15 #6
Hej Lejbach.

Det vil jeg mene.
Vista bruge som bekendt rigtig mange systemressourcer i forhold til Windows XP.

I følge netmag.dk er Windows XP med Service Pack 3, 10 % hurtigere end Vista.
Se selv her: http://www.netmag.dk/xp-hurtigere-end-vista.html

Jeg bruger selv Windows XP og er glad for det og har [u]ikke[u] i sinde at skifte til Vista, selvom Vista er mere sikkert at bruge.

Håber det hjalp dig til at blive lidt klogere.

Mvh. Michael
Avatar billede lejbach Nybegynder
17. marts 2009 - 22:28 #7
Tak for svaret Michael (:
Jeg har kigget lidt på den der Windows XP med Service Pack 3.
Hvor meget koster den?
Avatar billede Funkymarcher Nybegynder
17. marts 2009 - 22:35 #8
Den kan erhverves for 659 kr. ;O)

(http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=462333&searchArea=products&Soegeord=Windows+XP+SP3)

Hvis du kigger nederst på siden er det bedste køb hos et firma der hedder MM-Vision A/S
Avatar billede lejbach Nybegynder
17. marts 2009 - 22:51 #9
Okay. Men gør det nogen forskel i spil som f.eks. wow ? eller andre lidt højere grafik krævende spil?
18. marts 2009 - 06:42 #10
Man ka' jo også sammenligne W2000 <-> XP mht 'hastighed'/performance. Så vinder W2000 sansynligvis.

Man ka' jo også sammenligne W98 <-> W2000 mht 'hastighed'/performance. Så vinder W98 sansynligvis.

osv osv osv ... *S*
Avatar billede haverslev Novice
18. marts 2009 - 09:33 #11
Jeg vil ikke anbefale et skift til XP, du får ikke det ud af det, som du åbenbart selv regner med.
Tillige er det ikke sikkert at du får den til at køre ligeså godt på XP, som med Vista pga. af ringere drivere osv.

Hold derimod dit Vista og dine drivere fuldt opdateret, lav tillige en regelmæssigt oprydning / scanning med Malwarebytes, ccleaner osv.
Avatar billede Funkymarcher Nybegynder
18. marts 2009 - 17:13 #12
:O) Selvfølgelig, selvfølgelig karise_larry.
Nu var det bare lige fordi lejbach spurgte til XP vs. Vista. ;O)