Avatar billede walden Nybegynder
17. marts 2009 - 18:19 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

slette linie fra txt-fil - en variant

Jeg har en indkøbsseddel i en txt-fil, hvor posterne står på hver deres linie. Fx:

citroner
sodavand
tandpasta
kaffe

Jeg vil gerne slette en post og dernæst tilføje en ny.
Det går fint, hvis der bare ikke er tale om slette den sidste linie.

Sletter jeg den sidste linie (kaffe) og tilføjer dernæst en ny (sukker)

får jeg en ekstra blank linie og txt-filen ser sådan ud:

citroner
sodavand
tandpasta

sukker

Hvordan undgår jeg denne blanke linie? Håber I kan hjælpe mig.

Min kode ser i korte træk sådan ud:

$fileName = "indkoebsseddel.txt";
$arrIndk = file($fileName);
unset($arrIndk["4"]);
Avatar billede jakobdo Ekspert
17. marts 2009 - 18:26 #1
Skal det være en tekst fil ?
Eller har du overvejet en database til formålet ?
Avatar billede walden Nybegynder
17. marts 2009 - 18:38 #2
Ja - det skal være en tekst fil. En database må vente lidt.

Min kode fungerer som sagt fint nok. Det er kun galt, når jeg sletter den sidste post i tekst-filen.

Der efterlades måske et blankt tegn, der gør at næste post, der tilføjes kommer til at stå en linie for langt nede.
Avatar billede arne_v Ekspert
17. marts 2009 - 18:39 #3
Godt raad.

Det vil:
1) goere det nemmere at slette
2) forbedre performance naar listerne bliver lange
3) bedre haandtere samtidigheds problemer
Avatar billede walden Nybegynder
17. marts 2009 - 18:43 #4
I har selvfølgelig ret i at en database er det rigtige valg ... når det er sagt, ser I så en mulig løsning på problemet alligevel :-)
Avatar billede walden Nybegynder
17. marts 2009 - 19:25 #5
Jeg fik løst problemet ved brug af funktionen trim(). Jeg lukker hermed spørgsmålet.