Avatar billede rogind Nybegynder
05. juli 2001 - 10:40 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Hvad er bios??

Det er nok et ganske enkelt sørgsmål - jeg ved kun lidt om hvad bios er, og derfor vil jeg gerne vide noget mere!!

Hvad er bios?
Hvad bruges bios til?

I det hele taget bare lidt information omkring bios

Rogind
Avatar billede nil.dk Nybegynder
05. juli 2001 - 10:41 #1
BIOS er det \"styresystem\" der ligger under resten på din PC... det søger f.eks. for at PC\'en finde alt hardware når du booter
Avatar billede nil.dk Nybegynder
05. juli 2001 - 10:42 #2
BIOS stands for Basic Input Output System.

All computer hardware works with software through an interface. The BIOS is low-level software that handles the main communication tasks between the processor, memory, system board and expansion cards. The operating system and programs running on your computer use the BIOS to simplify their instructions and reduce their size, giving a more efficient system.
The BIOS is stored in the FLASH memory that can be reprogrammed. When you download a new BIOS, the flash utility will reprogram your flash memory.

Avatar billede sunlock.dk Nybegynder
05. juli 2001 - 10:44 #3
BIOS - Basic Input/Output System - har indflydelse på næsten alt, hvad der foregår i pc\'en; BIOS-rutinerne udgør nemlig grænsefladen mellem processoren og operativsystemet. Hvis BIOS ikke er sat korrekt op, vil det med betydelig sandsynlighed gå ud over systemets stabilitet og ydeevne.
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. juli 2001 - 10:44 #4
bios betyder Basic In Out System og der er stort set ikke andet at bemærke end at du kan finjustere din bios så PC kører bedre eller dårligere - det sidste bør undgåes.
Hvis du har problemer med noget hardware kan man hente en ny bios og opgradere, det er dog ikke noget en nybegynder bør indlade sig på!
Avatar billede sunlock.dk Nybegynder
05. juli 2001 - 10:45 #5
For at følge op på nil.dk, som skrev (sikkert ikke ham *S*) at det er et low-level software, betyder at du sikkert ikke kan finde ud af at programmere til det.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
05. juli 2001 - 10:46 #6
Pronounced \"bye-ose,\" an acronym for basic input/output system. The BIOS is built-in software that determines what a computer can do without accessing programs from a disk. On PCs, the BIOS contains all the code required to control the keyboard, display screen, disk drives, serial communications, and a number of miscellaneous functions.

The BIOS is typically placed in a ROM chip that comes with the computer (it is often called a ROM BIOS). This ensures that the BIOS will always be available and will not be damaged by disk failures. It also makes it possible for a computer to boot itself. Because RAM is faster than ROM, though, many computer manufacturers design systems so that the BIOS is copied from ROM to RAM each time the computer is booted. This is known as shadowing.

Many modern PCs have a flash BIOS, which means that the BIOS has been recorded on a flash memory chip, which can be updated if necessary.

The PC BIOS is fairly standardized, so all PCs are similar at this level (although there are different BIOS versions). Additional DOS functions are usually added through software modules. This means you can upgrade to a newer version of DOS without changing the BIOS.

PC BIOSes that can handle Plug-and-Play (PnP) devices are known as PnP BIOSes, or PnP-aware BIOSes. These BIOSes are always implemented with flash memory rather than ROM.

NanoQ
Avatar billede perj Nybegynder
05. juli 2001 - 10:50 #7
Avatar billede hobbez Nybegynder
05. juli 2001 - 11:18 #8
Oki, det blev lidt langhårede svar du fik, så du får også lige mit bud.

Lige når du tænder din PC er den dum som en dør. Den ved stort set ikke noget.

Det eneste den ved er at den skal tage fat i BIOS.

BIOS indeholder så en masse informationer som computeren bruger når den skal boote. Den ved hvor meget RAM den skal lede efter, hvilke harddiske du har i maskinen, hvilken harddisk den skal lede efter styresystem på, forskellige indstillinger vedr. maskinen, samt klokken.

Der er et lille batteri i maskinen, så BIOS\'ens ur ikke går i står, og BIOS ikke glemmer de informationer den indeholder.

Når dit styresystem (sikkert Windows) så starter op, så kan styresystemet \'læse\' informationer fra BIOS, bl.a. hvad klokken er, hvilken dato det er, samt forskellige indstillinger vedr. hardware (for eksempelvis printerporte osv osv).

Rent fysisk er BIOS en chip, og den indeholder software for at kunne gøre de ting jeg har nævnt ovenfor. Den software kan opdateres, så det kan godt betale sig at se efter om der er kommet en nyere BIOS-verson, hvis man har et eller andet problem.

Jeg købte for år siden en IBM-harddisk som min computer ikke ville genkende (den kunne ikke finde ud af størrelsen). Da det var et ASUS motherboard, og ASUS løbende opdaterer deres BIOS, så kunne jeg heldigvis hente en ny BIOS(-software) på deres websted, og opdadatere min BIOS. Vips, kunne min computer genkende harddisken med den rigtige størrelse.

Men pas på at du får opdateret din BIOS korrekt. Hvis du får ødelagt din BIOS (det kan visse vira også gøre), så skal du have skiftet (eller opdateret) chippen. Hvis BIOS-chippen er loddet fast til dit botherboard betyder det at du skal have skiftet hele dit motherboard.

Håber du kan bruge dette til noget, sammen med de mere tekniske indlæg.

/Rob
Avatar billede hobbez Nybegynder
05. juli 2001 - 11:20 #9
Tilfølelse: Hvis du løber tør for batteri, så er det kun dine indstillinger du mister (og klokken og dato). Selve softwaren mister du ikke, så du kan stadig starte din PC, men skal ind i BIOS og indstille alt igen (harddiskstørrelser, klokken osv osv).

/Rob
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. juli 2001 - 11:22 #10
Og så er der nogen der klager over at jeg kommer med lange forklaringer ;o)
Avatar billede sunlock.dk Nybegynder
05. juli 2001 - 11:23 #11
hobbez <<<

Opdatering af BIOS:
Så skal man altså også være sikker på at den bliver færdig. Hvis strømmen går, bliver den ikke færdig med opdateringen, og så er motherboardet ikke meget værd...

retaxes <<<

Den er trods alt ikke så tekniske, men ja, den er lang *S*

::sunlock.dk::
Avatar billede hobbez Nybegynder
05. juli 2001 - 11:33 #12
retaxes >> Jeg har sgu da aldrig klaget :o)

sunlock >> Ja, det var bl.a. derfor jeg skrev \"Men pas på at du får opdateret din BIOS korrekt....\" :o)

/Rob
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. juli 2001 - 11:37 #13
hobbez> Det var heller ikke møntet på nogen specielt ;o)
Avatar billede sunlock.dk Nybegynder
05. juli 2001 - 11:39 #14
rogind <<<

Du skrev at det var et enkelt spm, se nu hvor meget du har fået (ja, det var ikke svært at finde ud af, men det er altså kun lige overfladen).
Hvis du vil ha\' mere at vide om BIOS, så... Der er i hvert fald meget mere, som jeg nok skal lade være med at irritere dig med ;)

::sunlock.dk::
Avatar billede halifax Nybegynder
06. juli 2001 - 00:11 #15
Noget - eller alt? - om BIOS, læs her:
http://www.wimsbios.com/

Et besøg værd!

Avatar billede ezistenx Nybegynder
06. juli 2001 - 00:37 #16
Jeg har problemer med min pc når jeg spiller, men har en hurtig pc, og opfylder kravene på disse spil mere end 3x..! Alligevel er der problemer og de hacker! Ville det hjælpe at opdatere bios´en?
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. juli 2001 - 00:40 #17
Du skal ikke regne med at en opdatering af bios hjælper på hakkeriet, har du installeret nye grafikkort drivere!
Avatar billede ezistenx Nybegynder
06. juli 2001 - 00:43 #18
Ja.... Prøvet både de nyeste og 7.xx serien, hvilken sku være de mest optimale til mit kort (Geforce 2)
Avatar billede perj Nybegynder
06. juli 2001 - 00:43 #19
ezistenx  >> Velkommen i \"klubben\", men sæt dig ind i reglerne. Du har inge point, men kan alligevel ikke stille spørgsmål her.!!!
Avatar billede ezistenx Nybegynder
06. juli 2001 - 00:44 #20
Jamen, det går meget godt! :)

Har også stillet spørgsmålet før, men ingen ser ud til at vide hvad man burde gøre!
Avatar billede perj Nybegynder
06. juli 2001 - 00:46 #21
ezistenx  >> Det har du jo lige set. Du har - point!!
Avatar billede ezistenx Nybegynder
06. juli 2001 - 00:48 #22
Perj> What??? snakker du sort???
Avatar billede perj Nybegynder
06. juli 2001 - 00:49 #23
Nej.

Oprettelsesdato 2001-07-04 20:58:40
Point ved oprettelse 300
Point opsparet (2 dage * 5 point) 10
Point tjent 0
Point brugt 0
Point ude 310
Banner Point 0
I alt 0
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. juli 2001 - 10:25 #24
ezistenx> Du må bare følge med, så kan det være du får nogle fiduser undervejs. Jeg troede osse en overgang at man kunne stille spørgsmål i en andens spørgsmål, men det gik ikke og det forplumrer det bare, so please stay out for a moment!
Avatar billede nil.dk Nybegynder
06. juli 2001 - 13:31 #25
Luk?
Avatar billede hobbez Nybegynder
06. juli 2001 - 16:47 #26
Takker for point.

/Rob