Avatar billede serverservice Praktikant
16. marts 2009 - 18:54 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Brugeren må ikke kunne browse til rod mappen på serveren i FTP

Jeg har min egen server i Linux Debian og en bruger skal have adgang kun til en bestemt ftp mappe.

Men når jeg opretter brugeren med ftp adgang til den mappe kan han browse sig ud af roden på serveren.

Jeg mener ellers det skulle være sat op så det ikke var muligt - hvad gør jeg nu ?

På forhånd tak .Dennis
Avatar billede serverservice Praktikant
16. marts 2009 - 20:53 #1
jeg anvender ssh /sftp for at have sikker passwords i ftp - men det medfører at alle har read adgang til andre filer på serveren.

Det understøtter i at brugeren bliver låst til sin homefolder med denne kommando i .conf filen

Documentrooot ~

Hvad gør jeg så ?
Avatar billede serverservice Praktikant
16. marts 2009 - 21:21 #2
Jeg kan se at der er mogle løsninger f.x
http://www.linuxquestions.org/questions/linux-security-4/ssh-chroot-jails-452905/

Men er der ikke en nemmere måde at gøre det på ?
Avatar billede tarraq Nybegynder
05. april 2009 - 20:18 #3
Hejsa,

Opensshd har nu indbygget understøttelse for det.
Diverse chroot hacks som du nævner, er noget rod og umligt at vedligeholde.

Punkt 1: Opgrader til den nyeste openssh server, hvis du ikke allerede har gjort det.

Punkt 2: Kopiér /etc/ssh/sshd_config til /etc/ssh/sshd_config_sftp

Punkt 3: sæt din normale sshd  i /etc/ssh/sshd_config til at køre på en anden port ved at ændre denne linie:
Port 22
til
Port 2222 (for at køre på port 2222)

Punkt 4: genstart sshd (burde ikke smide dig af)

Punkt 5: Tilføj følgende linier i den nye /etc/ssh/sshd_config_sftp:

Subsystem sftp internal-sftp
ForceCommand internal-sftp
ChrootDirectory /home/%u

Punkt 6: Start den nye instans af sshd ved at specificere stien til config:
/usr/sbin/sshd -f /etc/ssh/sshd_config_sftp

Voilá. Når folk nu forbinder via sftp, ser de kun deres eget homedir og kan ikke gå "opad". %u erstattes med deres brugernavn, så du kan pege dem hvor som helst hen.

I din normale ssh-server kan du tilføje følgende:

DenyGroups sftponly

oprette gruppen sftponly og proppe dine brugere i den. Det vil sige at hvis de skulle bruge at logge ind med en shell eller sftp.klient på port 2222 hvor den "rigtige" ssh-server kører, vil de blive afvist.

Det skønneste er at det nu er en kernefunktionalitet. Det vil sige at når du opdaterer opensshd, vil begge instanser opdateres.

Mvh,
Michael
Avatar billede serverservice Praktikant
05. april 2009 - 20:31 #4
Kanon - det ser lovende ud - vil se på det så snart jeg får tid.
Avatar billede tarraq Nybegynder
05. april 2009 - 20:40 #5
Det er ikke blot lovende. Det er i drift på adskillige servere hos mig :)

Ellers er du da velkommen til at bruge mig som host ;)

Mvh,
Michael
Avatar billede serverservice Praktikant
05. april 2009 - 21:22 #6
Nej ellers tak - men tak for det gode input - glæder mig til at komme igang med en god løsning.