Avatar billede mbpetersen Praktikant
16. marts 2009 - 14:20 Der er 5 kommentarer

Ændre arkreference i formel på smart måde

Jeg har et regneark med ét ark pr måned. Jeg vil så have et oversigtsark der skal hente data i de andre ark. Når jeg vil se januar-tal går den i januar-arket og henter osv.
Jeg kan sætte januar ind i formler og så lave en søgogerstat med februar, men jeg vil gerne lave det lidt mere smart(bruger-orienteret). F.eks. en celle hvor man taster eller vælger den ønskede måned og så retter referencen i formlerne sig til dén måned....
Er der nogen der har et godt råd?

/Mette
Avatar billede excelent Ekspert
16. marts 2009 - 15:11 #1
=INDIREKTE("'" & B1 & "'!A12")

henter værdi i A12 i det arknavn som står i B1
Avatar billede mbpetersen Praktikant
16. marts 2009 - 16:06 #2
Tak, jeg kigger på det!
/M
Avatar billede mbpetersen Praktikant
18. marts 2009 - 13:22 #3
Det virker fint. Men hvordan får jeg formlen ind i en SUM.HVIS formel? Det er Januar09 jeg skal have udskiftet.

=INDIREKTE("'" & B1 & "'!A12")
=SUM.HVIS(Januar09!A$6:A$80;A19;Januar09!N$6:N$80)

Har du et godt bud på litteratur der omhandler brug af formler?

Mvh.
Mette
Avatar billede excelent Ekspert
18. marts 2009 - 19:35 #4
Så må du leve med en VBA-kode
Indsæt følgende i arkets kodemodul

Koden tester for ændringer i Celle B2 og indsætter formlen i celle B5

Sig til hvis jeg skal rette den til aktuel forhold

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Intersect(Target, Range("B2")) Is Nothing Then Exit Sub
formel = "=SUMIF(#!A$6:A$80,A19,#!N$6:N$80)"
valg = Target.Value
Range("B5").Formula = Replace(formel, "#", valg)
End Sub
Avatar billede jens48 Ekspert
19. marts 2009 - 22:54 #5
Hvis du har "Januar09" stående i B1 kommer SUM.HVIS formelen til at se sådan ud:

=SUM.HVIS(INDIREKTE(B1&"!$A$6:$A$80");A19;INDIREKTE(B1&"!$N$6:$N$80"))