Avatar billede evilfish Nybegynder
13. marts 2009 - 14:42 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Objekt levetid i ASP .NET

Hej eksperter

Jeg er ved at lave en hjemmeside, hvorpå jeg nogle gange skal gemme eller ændre nogle værdier i en database tabel. Denne tabel er ret omfattende og at lave en SQL kode der kan håndtere hvilken som helst ændring er ret stor og hård. Herved er det også svært at rette evt fejl.

Jeg ved, at i ren C# kan man hente en DataTable ud og redigere i denne, hvor man herefter kan sende den tilbage til databasen. Jeg kunne godt tænke mig at gøre det samme i ASP .NET, men har en bekymring.

Hvis jeg henter en DataTable ud, hvor længe vil dette objekt leve? Og hvis man kan holde det i live, hvorledes gøres dette, så jeg kan bruge det igen?

Håber jeg giver mening

- Rune
Avatar billede keysersoze Guru
13. marts 2009 - 15:04 #1
alt inden for web er stateless - så skal du gemme noget, fx et objekt, på tværs af flere sideskift skal du selv sørge for at "huske" det, fx vha en session.

Der er mange måder at angribe problemet på - fx Entity Frameworket, hvor du mapper din database direkte over til objekter og få en masse foræret omkring database-redigeringen.
Avatar billede arne_v Ekspert
14. marts 2009 - 00:01 #2
.NET bruger garbage collection. Så længe dit object er reachable så vil det ikke blive garbage collectet, når det ikke længere er reachable, så ryger det når .NET mener at det er tid at genbruge lidt memory.

Du kan gemme en ref i Application, Cache, Session, egen singleton etc..
Avatar billede evilfish Nybegynder
18. marts 2009 - 11:40 #3
Jeg skal lige teste mulighederne. Er dog løbet ind i andre vanskeligheder, så undskyld hvis jeg ikke kan give nogle resultater lige pt
Avatar billede evilfish Nybegynder
20. april 2009 - 08:34 #4
Jeg kunne løse problemet via Session. Undskyld ventetiden, men det er først nu jeg har nået til problemet i projektet. I har begge ret, det skulle klares med Session. Så hvis i bege svarer, så kan jeg lukke spørgsmålet.
Avatar billede arne_v Ekspert
20. april 2009 - 14:59 #5
svar
Avatar billede keysersoze Guru
24. april 2009 - 18:36 #6
svar :)