Avatar billede mboesen Novice
12. marts 2009 - 21:06 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Centrering af tabel - ikke ens i explorer og firefox

Jeg undskylder på forhånd hvis det ikke er den rette kategori, men jeg kunne ikke lige finde ud af hvor.... hvis ikke denne.

Nu har jeg lavet et redesign af min hjemmeside med div og css istedet for tidligere frames etc. Jeg har så også prøvet at teste min side både i explorer og firefox og for den sags skyld chrome.

Mit problem ligger på følgende side www.boesenfoto.dk/info.html

Den gule kasse med alle betingelserne skulle egentlig være centreret og det er den også i explorer, men i firefox og chrome er den venstrestillet. Den gule kasse er en tabel lagt ind i en div. Tabellen er sat til align center og det virker tilsyneladende i explorer, men ikke de andre. Skal jeg lave en slag align i DIV'en? Jeg ville jo helst have den ens i alle browsere.

På forhånd tak for hjælpen
Avatar billede zips Juniormester
12. marts 2009 - 21:13 #1
Indsæt dette i din css
#main table {margin: 0 auto;}

hvis der kun skal være en tabel kan du sætte en class på din table
Avatar billede mboesen Novice
12. marts 2009 - 22:19 #2
Hvordan sætter jeg en class for tabellen.... Nu skriver du hvis der kun skal være en.... Kan man sætte en class for hver tabel, hvis de skal stå forskelligt? For hvis jeg sætter din kode ind i CSS'en, så gælder det alle tabeller i main eller har jeg misforstået noget?!

Jeg arbejder i Dreamweaver
Avatar billede moulde Nybegynder
12. marts 2009 - 23:43 #3
Det er korrekt forstået.

På selve tabellen skal du bare have margin: auto på.
Det smarteste vil nok være at give tabellen en class..

<table class="tabel">
<tr>
<t.......... og så videre..

Og inde i dit stylesheet skriver du så

.tabel
{
  Margin:auto;
}

Margin: auto; metoden virker efterhånden i både IE og Firefox, så man behøver lige umiddelbart ikke andre metoder.

Men hvis det er et helt design man er ved at centrere så plejer jeg også at gøre brug af text-align: center;
Avatar billede gadensgaard Nybegynder
13. marts 2009 - 09:07 #4
Når du nu er gået igang med div og CSS hvorfor ikke gennemføre det? Brug DIV i stedet for table!

<div class="center">

.center { margin: 0 auto; }
Avatar billede mboesen Novice
13. marts 2009 - 10:11 #5
Nu vil jeg ikke sige at jeg er vanvittig skarp i div og css endnu. Min hjemmeside er produceret ud fra en halv times video på youtube og lidt læsning her og der. Dog plejer det at komme til mig hurtigt og jeg er da også ret godt tilfreds......men

Grunden til at jeg bruger tabeller er blandt andet på min www.boesenfoto.dk/galleri.html side, hvor der er en masse "kasser" og det kunne jeg ikke lige overskue i div. Er der en smart måde?

Men ja, på info siden kunne jeg måske godt have gjort det. Det andet virkede bare nemmere. Gammel vane sikkert. Jeg kan satdig godt selv blive forvirret over alle de divs, men propper ind i hinanden ;-)
Avatar billede mboesen Novice
13. marts 2009 - 13:40 #6
Mange tak for alle svarene, som alle er gode!

Jeg har fulgt zips som det første og den virkede perfekt. Så smider du et svar
Avatar billede zips Juniormester
13. marts 2009 - 15:48 #7
Her er et svar :-)