Avatar billede nonames Nybegynder
11. marts 2009 - 21:30 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

script som tjekker om det virkelig er googlebot?

Hej, jeg har en lukket side, hvor det kræver at brugerne har en bruger for at kunne se indholdet.
Mit problem er nu, at jeg godt vil have, at google kan se det som er på siden. (og det gør ikke noget at man kan "cached" siden)

Jeg skal have lavet et script som tjekker om det er googlebot'en som er på besøg.
Jeg ved man kan gøre det med HTTP_USER_AGENT, men problemet er man kan manipulere med den, så det ikke er sikkert, at det er googlebot der er på besøg. Så overvejer om man kan tjekke om det er en IP fra google? men hvordan?

Skal bare have nogle idéer eller sådan noget.
Avatar billede Slater Ekspert
11. marts 2009 - 21:39 #1
Alle Googlebots IP'er starter med 66 (vist nok 66.249, men det er jeg ikke sikker på gælder alle)
- Test for IP = 66.x.x.x og user agent, så burde du være rimelig sikker.
Avatar billede nonames Nybegynder
12. marts 2009 - 09:13 #2
hvordan laver man en if sætning der kun tjekker de 2 først cifere i Ipen? noget med left vel?
Avatar billede apocs Nybegynder
12. marts 2009 - 12:09 #3
splitStr = split(request.ServerVariables("REMOTE_ADDR"), ".")
if splitStr(0) == 66 AND instr(lcase(request.ServerVariables("HTTP_USER_AGENT")), "googlebot")) then
    response.Write("Du er GoogleBot")
end if
Avatar billede apocs Nybegynder
12. marts 2009 - 12:31 #4
Hovsa, PHP'en skinner igennem :P

splitStr(0) == 66

skal være

splitStr(0) = 66

:P
Avatar billede nonames Nybegynder
12. marts 2009 - 14:24 #5
jeg mente nu de 2 første tal

altså TAL1.TAL2.xxx.xxx

hvis nu det er de 2 her hvor jeg har kaldt dem TAL1 og TAL2

undskyld jeg ikke har virket klar i formuleringen :P
Avatar billede apocs Nybegynder
12. marts 2009 - 14:30 #6
aah, så gør du sådan her:

splitStr = split(request.ServerVariables("REMOTE_ADDR"), ".")
if splitStr(0) = 66 AND splitStr(1) = 246 AND instr(lcase(request.ServerVariables("HTTP_USER_AGENT")), "googlebot")) then
    response.Write("Du er GoogleBot")
end if
Avatar billede nonames Nybegynder
12. marts 2009 - 19:03 #7
jeg siger mange tak :)
Avatar billede keysersoze Guru
12. marts 2009 - 19:08 #8
husk dog på at google kan finde på at straffe sider der byder google på andet indhold end det de besøgende får.