Avatar billede glenn007 Nybegynder
11. marts 2009 - 15:43 Der er 2 kommentarer

stacked overflow problem med kode stump

Hejsa,

nogle der kan komme med et bud på hvorfor jeg ret ofte for stacked overflow exeption i denne kode.

jeg mener ikke den er i en uendelig løkke

  public static void Capture(Point SourcePoint, Point DestinationPoint, Rectangle SelectionRectangle, string FilePath)
        {
            bool tryAgain = false;
            int trymore = 0;
do
  {
  try
    {
using (Bitmap thisbitmap = new Bitmap(SelectionRectangle.Width, SelectionRectangle.Height))
{

  using (Graphics g = Graphics.FromImage(thisbitmap))
  {
  g.CopyFromScreen(SourcePoint, DestinationPoint, SelectionRectangle.Size);
    }

  string savePath = "C://temp/temp/123turn.bmp";

  try
      {
  using (FileStream dstream = new FileStream(savePath, FileMode.Create))
{
  thisbitmap.Save(dstream, ImageFormat.Bmp);
    dstream.Close();
  }
  tryAgain = false;
    trymore = 0;
  }
catch
  {
  trymore = trymore + 1;
  if (trymore <= 1)

  tryAgain = true;
else
  tryAgain = false;
                        }

            catch
            {
            }
while (tryAgain);

        }
Avatar billede arne_v Ekspert
11. marts 2009 - 17:05 #1
Koden er meget svaer at laese p.g.a. formateringen.

Men en stack overflow plejer at skyldes en uendelig rekursion ikke en uendelig loekke.
Avatar billede aaberg Nybegynder
11. marts 2009 - 23:17 #2
Du har 2 try-catch inde i hinanden. Den yderste er en try-catch som ignorerer fejl. Man kan generelt sige, at den type try-catch ALDRIG (jeg mener virkeligt ALDRIG) skal bruges.

Altså, følgende er fy fy:

try
{
  //Kode her.
}
catch
{
}

Hvis denne try-catch fanger en fejl, vil den blive ignoreret, og din while-løkke vil tage en iteration mere. Når fejlen da opstår igen (og bliver ignoreret, fy fy), tager while-løkken en iteration mere osv osv osv. Stack overflow.

Fjern denne try-catch.

En anden ting. Hvorfor bruge en while løkke?

Som jeg læser koden, vil du forsøge at skrive billedet ned i en fil 2 gange, hvis første forsøg fejler. Hvorfor ikke bruge en for-løkke som har 2 iterationer. Hvis det lykkedes at gemme filen i første forsøg, kalder du "break", som vil bryde ud af løkken. En meget mere elegant løsning, hvor du med garanti aldrig vil få stack overflow fejl.