Avatar billede nuab Nybegynder
11. marts 2009 - 09:49 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

XML Escape Char. problemer med ´ og MSXML

Jeg har en XML fil som indeholder ´. Hvor jeg åbner filen med med MSXml fejler den da den ikke mener at det er en valid escape char. Hvis jeg bruger ´ virker det fint.

Ps. Explore kan heller ikke åbne den. Men den bruger jo nok også MSXml som Dom/parser.

Hvordan får jeg den til at acceptere den unden at jeg skal gennemløbe den som tekst med søg/erstat

Eks.
<root>
  <Name>peter&acute;s kaffebar</name>
</root>
Avatar billede Slettet bruger
11. marts 2009 - 13:32 #1
´ er en såkaldt "entity" - den er pre-defineret i HTML, men i ikke i XML.

Afhængig af hvad der læser din XML fil, kan du måske slippe afsted med at definere den (og eventuelle andre) i begyndelsen af dit dokument:

<!DOCTYPE root [
  <!ENTITY acute "´">
]>
<root>
<Name>peter´s kaffebar</Name>
</root>

(Husk også lige at XML er case-sensitive - hvis du starter et "Name" element skal det lukkes med "Name", ikke "name"
Avatar billede nuab Nybegynder
11. marts 2009 - 14:33 #2
Ok. Det du siger er at det ikke er standard at bruge acute. Er det det en del af XML standarden at bruge &#180; i stedet for?

Med hensyn til defineringen i i starte eller for den sags skyld at linke til en DTD eller Schema er ikke en mulighed . Det er ikke mig selv som lavet xml'en, men jeg får den andet stedes fra!

(Det med case-sensitive ved jeg godt, men nogle gange går det lidt for stærkt....Men tak for dit skarpe øje:) )
Avatar billede arne_v Ekspert
11. marts 2009 - 17:09 #3
Ja. Det er en del af XML.

Imidlertid forstaar jeg ikke hvorfor du ikke bare laver tegnet ?

Det kan encodes i baade UTF-8 og ISO-8859-1 - og jeg vil tro at det kan laves med dit tastatur ogsaa.
Avatar billede nuab Nybegynder
11. marts 2009 - 21:04 #4
Det er ikke mig selv som laver den xml filen. Den bliver leveret til mig fra en anden. i den leverede fil er der brugt &acute;. Så den eneste løsning jeg selv lige kan finde på er at gøre er at åbne filen som tekst og så erstate alle fejl
Avatar billede arne_v Ekspert
11. marts 2009 - 21:13 #5
Og ingen muligheder for at bede dem levere korrekt XML ?
Avatar billede nuab Nybegynder
12. marts 2009 - 13:21 #6
Det må jeg prøve at se om jeg kan få dem til. Hvis du vil have lidt af point'en Arne V skal du lægge et svar. Ellers tak for deltagelsen
Avatar billede arne_v Ekspert
13. marts 2009 - 00:59 #7
Det er vel ikke fordi jeg har bidraget med så meget. Men der er en vis pointe i at insistere på korrekt XML. Jeg har svært ved at se pointen i at bruge en standard som XML, hvis den ikke er korrekt.
Avatar billede nuab Nybegynder
13. marts 2009 - 22:09 #8
Det vil jeg give dig ret i.